Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  könsbestämmande av ljus sussex kycklingar  (läst 11670 gånger)

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
könsbestämmande av ljus sussex kycklingar
« skrivet: 25 jun-11 kl 21:05 »
tacksam för hjälp om någon kan se någon könsfördelning på våra 3 sussex kycklingar.
även en blind höna hittar ett korn...

Attes matte

• Jämtland
SV: könsbestämmande av ljus sussex kycklingar
« Svar #1 skrivet: 25 jun-11 kl 21:09 »
Ålder? Jag gissar på att den med sidan mot kameran på första bildern är en tupp och den på andra bilden är en höna, och sen vet jag inte.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #2 skrivet: 25 jun-11 kl 21:11 »
förlåt, de är ca 1,5månad gamla. den som ser halvt fjäderlös ut skall vara 1,5 vecka äldre än de andra två...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 25 jun-11 kl 21:47 »
Är svårt när man fotar under värmelampan. Man vill ju gärna se nyansen på kammen, och allt blir så himla rött under en värmelampa. ;)

Men typ 6 veckor alltså? Då står jag fast vid mitt tidigare uttalande. ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #4 skrivet: 25 jun-11 kl 21:51 »
fick som du kanske förstår bara fast en att fota mot väggen, nästa gång drar jag ur lampan för fotografering  :D
tyvärr öser regnet ner ute så jag får ta de en annan dag. men kanske har någon bild från 6 dagar tillbaka när vi fick hem dem!

tyvärr avled den lilla appenzellern  :'(

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 25 jun-11 kl 21:57 »
Kycklingen på första bilden till vänster ser ut att vara en tupp. Kycklingen du håller i handen ser ut att vara en höna.
På tredje bilden när de är under lampan ser den till vänster ut o vara en höna o den i mitten också höna, sedan den till höger en tupp.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 23:04 »
Tror som Linkoso. 2 hönor och 1 tupp.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

strömshall

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 jun-11 kl 21:36 »
tycker nog att det ser ut som en tupp och två hönskycklingar...
Bor i en stuga med sambo två katter och tjugofem höns och en tupp. gillar blomster har ganska stort intresse för pelargoner, svampplockning, fiske och djur förstås.

David97

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 dec-11 kl 00:12 »
Hej! Har en 5 månaders Sussex.. Frågan är, är det en höna eller tupp jag har?? Jag har alltid haft h*n som höna, men nu börjar jag tvivla.. H*n skrockar lite som en tupp, har grov kam och slör, går väldigt tuppigt, men har har en hönas form och fjädrar.. Har jag en tvåkönad tro?  :-[

Några bilder: (Kan vara dåliga, tagna med mobilen..)

Detta är alla möjliga vinklar jag kommer på nu.. Om det finns någon mer bild ni vill se, skriv hur ni vill ha den.. På bröstet, i rumpan..  :-X

älglund

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 31 dec-11 kl 00:20 »
Är nackfjädrarna spetsiga eller runda längst ut?
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

David97

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 31 dec-11 kl 00:27 »
Kan inte säga det rakt av, men på bilderna ser det spetsigt ut.. Ska kolla detta när jag kommer dit :).. Vilket kön har spetsiga?

älglund

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 31 dec-11 kl 01:15 »
Tuppar har spetsiga. Skulle nästan tro att det är en höna du har. Den borde ha mer stjärtfjädrar om det skulle vara en tupp. Men de kan luras ibland.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 31 dec-11 kl 09:14 »
Tupp säger jag. För stor kam och slör för en 5 månaders höna. Dessutom ser den ut att ha sadelbehäng på tredje bilden och spetsiga halsfjädrar på ett par av de andra bilderna.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 31 dec-11 kl 10:00 »
Tupp säger jag med.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #14 skrivet: 31 dec-11 kl 13:15 »
jag tycker att det ser ut som en tupp hak lapparna ser precis ut som på min ung tupp
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

David97

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 31 dec-11 kl 14:03 »
Neeej! Vad ledsen jag blir nu :( Jag som planerat vilken tupp ''hon'' skulle gå med för att få bra kycklingar :( Men men!! Då får detta nog bli mat eftersom jag inte kan ha fler tuppar.. Har då 8 tuppar ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #16 skrivet: 31 dec-11 kl 16:01 »
Tror också på en tupp tyvärr
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 31 dec-11 kl 18:39 »
Tupp!
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser