Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter från rovdjur  (läst 2766 gånger)

Pethra

• Bohuslän
Erfarenheter från rovdjur
« skrivet: 25 jun-11 kl 21:19 »
Hur ser man vilket j*vla djur som har varit framme, inte för att det spelar någon roll ankorna är borta i alla fall.
Blev av med fyra Myskankor kvällen till midsommarafton, har enbart en kvar som ligger och ruvar, surt.  :'(

Låg tre svarta fjädrar på gräsmattan och pyttelite dun men annars inte ett spår.
Vi har både mink, grävling och räv i närområdet.
Min gissning är att det är en räv men jag har inga bevis.

Vad lämnar de olika rovdjuren för spår efter sig när de varit framme?
Västra Götaland

regnpipan

• Gäst
SV: Erfarenheter från rovdjur
« Svar #1 skrivet: 25 jun-11 kl 21:24 »
Min erfarenhet är att det brukar bli en del spår när en räv är igång. Man brukar kunna identifiera ett spår som går i en generell riktning. Dels kan det vara en del nedtrampat gräs och så , men oftast ligger det ett spår av dun. I början ganska tätt och efter ett tag (när ankan inte sprattlar längre?) allt mindre åt gången och med allt längre mellanrum.

Har hittat ett för mig tidigare okänt rävgryt en sisådär 600 m från gården genom att följa ett sådant spår för ett par år sedan. Har en annan gång ramlat på ett vilande lodjur genom att följa ett likadant spår. Så det är inte helt enkelt att avgöra på endast spåret.

Pethra

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 26 jun-11 kl 11:50 »
Jag finkammat området runt fastigheten där vi bor och inte en fjäder eller dun någonstans och inte heller några spår. Men det är ganska torrt här så det är inte så konstigt att det inte finns några avtryck, men man tycker att man borde hittat fjädrar eller dun.

De grävlingar jag har varit i kontakt med tidigare brukar lämna ett antal fjädrar och ibland även kroppsdelar efter sig men hur räven gör har jag lite erfarenhet av.

Rovfåglar brukar äta bytet på plats och lämna det de inte vill ha, det är min erfarenhet av dom.

Mården dödar många men tar med sig få, så det kan inte vara den heller tror jag.
Västra Götaland

LasseDalom

• -
« Svar #3 skrivet: 26 jun-11 kl 21:32 »
Det finns tvåbenta rovdjur också. Kväll innan midsommar, skulle kunna vara en "fyllegrej". Några fjädrar lossnar ju lätt när man stoppar fyra rädda ankor i en säck.

challe:)

• Småland
« Svar #4 skrivet: 26 jun-11 kl 22:08 »
Det finns tvåbenta rovdjur också. Kväll innan midsommar, skulle kunna vara en "fyllegrej". Några fjädrar lossnar ju lätt när man stoppar fyra rädda ankor i en säck.

tror också något sånt mvh charlie
Här bor hästar,hund,katter, Blekingeankor, höns:sebright, dv kochin,silkes,lomhann, dorking och ett gäng blandraser!

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #5 skrivet: 26 jun-11 kl 22:32 »
Usch vad tråkigt  :'(

Har tidigare haft en attack av grävling och den lämnade inte så mycket spår kvar bortsett från yttepyttelite blod/fjädrar på stängslet som den knött sig under. Förlorade en underbar drake den gången och var så fruktansvärt ledsen då det hände så jag lider med dig och andra som råkar ut för liknande olyckor.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 jun-11 kl 07:46 »

Jo det är sant. Men det hänger nog rätt mycket på hur TS bor. Vilket jag inte har en aning om.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-11 kl 15:37 »
grävlingen tar gärna ankor.. då den är klumpigare i sin jakt än räven så brukar det ligga fjädrar utspritt över hela tomten där grävlingen jagat.. räven nyper oftast i ankan direkt och fjädrar brukar hamna i "finare"spår..räven biter av fjädrarna till skillnad från tex rovfåglar som sliter loss fjädrarna.. mink och iller och mård biter i halsen men orkar oftast inte släpa med sig bytet..rovfåglar lämnar bytet oxå..

så jag tror på att det är en räv som dödat och stuckit med ankorna.. eller så har de blivit skrämda och flygit sin kos.. myskankor flyger bra...
Fjäderfän och kaniner

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 27 jun-11 kl 23:53 »
Jag lider med dig! Vet hur det känns för räven har tagit våra hannar vid olika tillfällen!!!
Men när gulankan försvann hittade vi inga spår alls!! Vi letade där ankorna var men inga spår.
Detsamma när mignonen försvann fast då såg vi var den hade tagit sig in men trots det inga
fjädrar eller dun.
Har hört att då räven har ungar vill den ta levande byten med hem för att ungarna ska få träna.

Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

flax

• Halland
« Svar #9 skrivet: 07 jul-11 kl 17:03 »
Åh, vad tråkigt! :'(
Antar att det var från kullen du köpte av mig? Eller har du hunnit fylla på med andra? Hoppas det blir några fina ällingar under din ruvande hona!

En enda gång fick mina myskankor stanna ute över natten då vi inte lyckades hitta dom när vi skulle gå och lägga oss. Den natten förlorade vi Alfons, en supertjusig drake.
Som tur var fick vi köpa hans bror dagen efter så honan inte behövde vara ensam. Bosse såg ut precis som Alfons, så barnen fattade inte ens att det var en ny anka förrän efter ett par veckor. Och det bara för att vi kallade honom Bosse..... ;D
« Senast ändrad: 07 jul-11 kl 17:09 av flax »
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #10 skrivet: 07 jul-11 kl 18:16 »
Har samma problem här, det har försvunnigt 10 ankor och 4 hönor dom senaste månaderna  1 ggr har jag hittat fjädrar på gräsmattan och 1 gång fjädrar vid inhängnaden efter en anka annars har det inte vart ett spår men nu har jag lyckads fånga 2 grävlingar sedan siste mars så dom har nog varit här och försett sig förut, men det är många som är spårlöst borta funderar på att sätta upp en åtelkamera så jag ser vad det är här och ränner
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

guerini

• Västmanland
« Svar #11 skrivet: 08 jul-11 kl 00:04 »
Kan det inte vara så att de tagit en flygtur? Hoppas kan man alltid. Jag var så säker att jag förlorat vår drake för ett par månader sedan men så tog jag å gubben en rejäl tur för att leta och mitt på gärdet stod han å såg förvirrad ut. Jätteglad blev han när vi hojtade och följde lydigt med hem igen. Håller tummarna att de dyker upp eller att du åtminstone får tag på förbrytaren!
Har ett gäng högt älskade Hedemorahönor som delar boende med ett gäng underbara myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser