Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare som vill ha råd om ruvning och kläckning  (läst 3019 gånger)

kestad

• Västergötland
Nybörjare som vill ha råd om ruvning och kläckning
« skrivet: 26 jun-11 kl 00:10 »
Hej,
Vi har sedan ett par månader varit stolta ägare till 5 hönor & 1 tupp, Hedemora. Nu har vi fått en "surhöna" som ligger på 6 ägg (10:e dagen idag). Dessa ägg verkar må bra när vi belyst dom, något växer iallafall  :D

Nu undrar jag lite hur vi skall gå till väga för att kycklingar och dess mor skall må så bra som möjligt. Hon ligger i ett väggrede och har förstått att man bör flytta ner redet till marknivå. Gör jag detta helst nu eller när alla kläckts?
Om jag ska vänta, hur förhindrar jag att dom trillar ur redet å skadar ej? Kan man sätta nät framför som någon skrev, tänker på att mamman då inte heller kommer ut å kan äta, dricka å bajsa.

Sen undrar jag över det där med bur att låta hönan och kycklingarna vara i, blir inte hönan olycklig av att vara i en liten bur eller skall man släppa ut henne lite varje dag så hon får röra på sej ordentligt? Har förstått att man bör vänta 4-5v innan man åter kycklingarna gå med de andra vuxna, så det blir ju lite trång period för mamman.
 Å ni som har dom i bur, har ni den inne i hönshuset eller ute i hönsgården eller är den kanske flyttbar?

Vi har en resebur till hund som vi tänkte använda, så vatten å mat får plats. Men äter hönan kycklingarnas mat eller behöver hon egen mat i buren?

Tack på förhand!

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: Nybörjare som vill ha råd om ruvning och kläckning
« Svar #1 skrivet: 26 jun-11 kl 17:37 »
Hej, jag är dock inget proffs snarare nybörjare. Men jag kan berätta hur jag gjort, säger dock inte att det är rätt eller fel. Jag har fått 2 kullar med kycklingar under hönor detta året

Min första kull med kycklingar fick jag för lite mer än en månad sedan. Dem hade jag först i det vanliga redet på väggen men efter halva tiden så fixade jag en bur till henne och äggen. Hönan fick en bur under redena. Där gjorde jag det mysigt för henne med halm, vatten och mat. När jag släppte ut hönsen på morgonen så öppnade jag även luckan till henne i buren. Hon flög ut direkt , gjorde det hon skulle sedan efter en stund gick jag tillbaka till hönsgården och då var hon inne igen, stängde då luckan och senare på eftermiddagen/kvällen gjorde jag samma sak. Detta fungerade jätte bra. Tillslut kom kycklingarna och jag lät henne vara där inne i några dagar med dem så dem kunde komma på benen och ta sig fram. Sen dess har det varit deras krypin fram tills nästa höna skulle bo i buren ett tag. Och samma procedur gjordes om, herromdagen kläcktes nya kycklingar.

Mina kycklingar tillsammans med hönan har fått gå fritt med dem andra hönsen och det har fungerat bra. Mamman skyddar dem.

Har du kläckt kycklingar i kläckare så ska du vänta med att släppa in dem till dem stora hönsen för dem hackar ihjäl dem.

Mina hönor har ätit kycklingarnas mat under tiden dem varit i buren.

Ingeling

• -
« Svar #2 skrivet: 26 jun-11 kl 19:36 »
Hönan har inte ätit som vanligt på 3 veckor så hon behöver "bra mat"
Kycklingmaten blir perfekt.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-11 kl 19:54 »
Vi är inte heller så jätteerfarna men har hållit på ett par år  :) men så här gör vi.  Jag har inte låst in hönan under uvningen utan hon har legat i redet och skött sig själv där. Nä kläckning närmar sig har vi satt en kant av papp på ca 20 cm för att hindra de riktigt små kycklingarna att trilla ur och sedan efter ett par dagar har de fått flytta till en bur på 2x 1m och 75cm hög som vi har i hönshuset där får de bo ytterligare ett par dagar och sedan har de med vår hjälp fått komma ut i hönsgården. Anledningen till att vi har dem i bur är inte att de andra är taskiga mot dem (för det är de inte  :)) utan att resten av våra höns går fritt i trädgården och detta lämpar sig inte för kycklingar pga av för många skator kattor etc. Detta innebär att vi har fått hjälpa till att flytta dem morgon och kväll vilket inte känns helt bra att behöva gå in och mixtra med dem och förra året hände det sig att en höna lämnade kycklingarna redan när de var 5 veckor och om man vill kan man tänka att det berodde på att vi tog hand om dem så mycket. I år har vi istället låtit dem bo i ett särskilt litet hus i hönsgården dygnet runt och så har vi ibland släppt ihop dem med resten av flocken. Det funkar också bra.
Att ha hönan helt instängd i en bur tror jag man ska undvika någon längre tid i alla fall. Lycka till!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

kestad

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 26 jun-11 kl 22:03 »
Tack ni alla för så bra svar, nu vet jag hur jag skall gå till väga!
Nu ökar spänningen för var dag!

Återkommer med en avstämning när jag ser hur det gått!
 :D :D

Tack än en gång!

/Jennie

pita

• -
« Svar #5 skrivet: 27 jun-11 kl 09:06 »
Så mysigt med dom små :D Jag har haft många kullar hemma hos oss. Mina hönor har legat i väggreden. Där har hon legat kvar ca två dagar efter kläckningen, då har hon helt enlelt (tagit) dom med sig ner. Om hon tar dom på ryggen eller om dom hoppar ner vet jag inte, har aldrig lyckats se det :) Då har jag plockat ut dom i en bur i trädgården, en bodel och utedel som går att flytta. Där får hon vara i 5-6 veckor, sista två får hon gå ut på dagarna. Sedan har det tagit ett par dagar att vänja henne att gå tillbaka till hönshuset, hon vill gärna gå in i sin bur igen ;D

Jag har aldrig haft en höna som har varit elak mot dom nya, dom vänjer sig för dom är ju alltid runtomkring.

Lycka till!
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #6 skrivet: 27 jun-11 kl 09:18 »
det bästa är att ta ner redet helt, vissa hönor hoppar in på kvällarna och väntar på dem små att följa efter, inte lätt om redet sitter högt upp. samma sak gäller om de går ut att ni har en så kallad stege till dem så de lätt kan följa med mamman. Jag har lagt min höna innan äggen kläcktes i en stor kaninbur då det kändes bäst så hon och de små fick lugn och ro. hon trivs och det enda hon tänker på e dunbollarna, när jag flyttade över henne så tog jag i redet bara så slapp man pilla på äggen. sen sköter hon resten:) sen har jag en annan höna som är duktig me sina ungar men hon kan få för sig att hon ska sitta på pinnen och de små får ligga själva i redet. (en kort stund) då är det bra att ha redet nere så det blir enklare för dem små:)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

kestad

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 28 jun-11 kl 07:41 »
Så mysigt med dom små :D Jag har haft många kullar hemma hos oss. Mina hönor har legat i väggreden. Där har hon legat kvar ca två dagar efter kläckningen, då har hon helt enlelt (tagit) dom med sig ner. Om hon tar dom på ryggen eller om dom hoppar ner vet jag inte, har aldrig lyckats se det :) Då har jag plockat ut dom i en bur i trädgården, en bodel och utedel som går att flytta. Där får hon vara i 5-6 veckor, sista två får hon gå ut på dagarna. Sedan har det tagit ett par dagar att vänja henne att gå tillbaka till hönshuset, hon vill gärna gå in i sin bur igen ;D

Jag har aldrig haft en höna som har varit elak mot dom nya, dom vänjer sig för dom är ju alltid runtomkring.

Lycka till!

Hej,
Tack för ditt svar
Precis som du skriver kommer vi göra, snickrade ihop deras lilla hage å hus igår som dom kan spendera de första veckorna med sin mamma i. Men låter dom kläckas i väggredet å hoppas allt går bra.
Det tråkigaste i hela "kycklingsången" är att vi är på semester då och kommer hem just dag 21. Så jag hoppas, hoppas att vi hinner hem, vill ju så gärna se när det sker och att kunna hjälpa till om det behövs!

kestad

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 28 jun-11 kl 07:47 »

OM nu min höna skulle ha tagit ner sina små innan jag flyttat dom till eget bo, å dom andra hönorna inte vart elaka mot dom, tror ni jag kan ha kvar dom och deras mamma ihop med dom andra från början och inte flytta ut dom alls till sitt andra boende eller är det dumt kanske? Det är ju också det där med att dom inte bör picka i sej de vuxnas mat, om jag förstått det rätt, för deras små kroppars skull.

nina77

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 28 jun-11 kl 07:48 »
De brukar oftast inte komma före dag 21 och det kan ta rätt lång tid för dem att komma ur ägget. Första dagen ligger de bara under mamman och torkar och sover. Så de kommer inte ramla ur redet då. De kommer klara sig fint. Finns inget man ska hjälpa till med egentligen, utan det är bäst att låta det sköta sig självt.

nina77

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 28 jun-11 kl 07:51 »
Det kan du, mamman kommer att försvara dom. Det där med maten är inte så kinkigt. Men tycker du det är svårt så kan du ge alla kycklingfoder ett tag. Mina äter allt de kommer över. Undvik att ge mat med snäckskal i.

OM nu min höna skulle ha tagit ner sina små innan jag flyttat dom till eget bo, å dom andra hönorna inte vart elaka mot dom, tror ni jag kan ha kvar dom och deras mamma ihop med dom andra från början och inte flytta ut dom alls till sitt andra boende eller är det dumt kanske? Det är ju också det där med att dom inte bör picka i sej de vuxnas mat, om jag förstått det rätt, för deras små kroppars skull.

kestad

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 29 jun-11 kl 23:43 »
Det kan du, mamman kommer att försvara dom. Det där med maten är inte så kinkigt. Men tycker du det är svårt så kan du ge alla kycklingfoder ett tag. Mina äter allt de kommer över. Undvik att ge mat med snäckskal i.

Tack igen, nu tror jag att jag fått kläm på't.

/jennie

Annika E

• Kyckling födsel i köket
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 01 jul-11 kl 22:09 »
Hej det är så roligt med kycklingar då det fungerar. Jag brukar på senare år ha dem i en stor bur tillsammans med sin mamma, en bur utan nät i botten så de kan lära sig sprätta. Då riskerar de inte bli tagna av hök eller räv. Sen vid 5-6 veckor får de gå med den stora flocken, akta sig ska den höna göra som så mycket petar på en kyckling mamman är där direkt hos mig är det de som basar! Lycka till!

Natha

• Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
« Svar #13 skrivet: 01 jul-11 kl 22:30 »
jadu, min ena höna attackerar från långt håll när hon ser nån annan höna hehe :) duktiga mödrar
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser