Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fläkta ben på kycklingar efter några dagar.. finns det några förklaringar?  (läst 3930 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Nu har jag fått min andra kyckling som ett ben är fläkt på. Den första fick jag ta bort.
Såg något tips här om att sätta ett gummiband runt. Satt på ett - verkar gå lite bättre... den första fick bara panik av det och ramlade utanför hönan.

Någon som vet varför benen fläker så där? Kan hönan ha trampat på den? Har Bramhahöna som jag vet trampat till på ena sidan på benet på denna för någon dag sen. Den första var helt naturruvad och denna var två veckor i knas maskin (temperaturskiftningar) sedan framruvad.

Och är det typ test av gummiband runt benen som gäller eller är allmän uppfattning att bara ta bort?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Bubblaren

• Skåne
Ingen som har erfarenhet av detta? Råd eller bot?

Får avliva kycklingen imorgon, den paddlar fram  :-\

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Jag har inte skrivit något då mina råd sälla är vad man vill höra i detta fallet.

Kycklingar med dåliga ben blir väldigt sällan hönor med starka ben även om man gör allt man kan. Detta gäller ännu mer stora tunga raser. Skulle dessutom kycklingen bli en höna så är det stor sannolikhet att benet ger sig den dagen tuppar börjar försöka para även om du får den att gå normalt som liten.

Mitt råd är därför avliva.

Förövrigt är det inte ovanligt att temperaturknas i kläckaren ger benproblem, även om kycklingar även kan få det av genetiska orsaker.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Bubblaren

• Skåne
Även råd som innebär avlivning är bra råd  :) så man inte uppehåller något som ändå inte kommer att fungera.
Detta är ju en Orpington så den lär bli tung.

Pippilutt

• Södermanland
Fläkta ben efter några dagar har jag ingen erfarenhet av men däremot mycket erfarenhet av fläkta ben vid maskinkläckning. Detta eftersom jag flera gånger glömt att lägga äggen stilla tre dagar innan kläckning. Har kommit ihåg först när kycklingarna börjar pipa i kläckaren. Då har kyllingarna kläckts på ett halt underlag och många har ben som pekar rakt i öster och väster.
Pickade ägg som inte är kläckta 2-3 dagar, beroende på sort, efter syskonen hjälper jag alltid ut ur skalet. Det medför också en del fläkta ben och hängande huvuden eftersom de inte alltid pga utmattning sträckt de muskler som är nödvändiga för att hålla upp huvudet och komma upp på benen.

Ett sätt att fixa de fläkta benen är att stoppa kycklingen i ett tomt äggflak i lämplig storlek. Lägg den i mitten och när den kravlat sig fram till kanten stoppar du tillbaka den tills benen är ok. Har du rätt storlek på kartongen glider kycklingens ben ner i varje äggfack och benen används på ett gynnsamt sätt för att träna upp rätt muskel. HAr fixat 13 vaktlar på en gång med denna metod. Efter 3-5 sträckor var alla på benen och ligga starka som de andra.

Om detta inte räcker har jag fler övningar som nästan alltid fungerar men PM:a mig så kan jag förklara per tel.

KLäckte 26 myskällingar 1-3 juni. 10 av dem skalade jag fram och fixade både halsar och ben på alla trots att de var nästan livlösa och tre av dem inte dragit in gulsäcken. Det går inte att avgöra vilka de är och ingen är mindre eller efter sina syskon.

Glömde att du först bör känna igenom kycklingen så att det inte verkar som om den är skadad av att ha blivit trampad. Då är det nog snällast att ta bort den.
Mina erfarenheter är bara användbara om du tror att orsaken i grunden är att de muskler som gäller är för dåligt tränade och för svaga. Då brukar de bli paddlare och gå att fixa.

Verkar den inte ha ont så ge den en chans med träning. 
« Senast ändrad: 28 jun-11 kl 11:14 av Pippilutt »
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Eulalia II

• Södermanland
....8<.....

Ett sätt att fixa de fläkta benen är att stoppa kycklingen i ett tomt äggflak i lämplig storlek. Lägg den i mitten och när den kravlat sig fram till kanten stoppar du tillbaka den tills benen är ok. Har du rätt storlek på kartongen glider kycklingens ben ner i varje äggfack och benen används på ett gynnsamt sätt för att träna upp rätt muskel. HAr fixat 13 vaktlar på en gång med denna metod. Efter 3-5 sträckor var alla på benen och ligga starka som de andra.

...8<...

hihi smart! Friskis&Svettis för kycklingar  ;D
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

gernsö

• Skåne
fläkta ben vid kläckning tycker jag man kan ge tre dagar, om de inte repat sig så avlivar man, om de plötsligen under första veckan får problem så är det oftast bara att avliva.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Nu har jag fått min andra kyckling som ett ben är fläkt på. Den första fick jag ta bort.

Ett ben? Har du bild på kycklingarna?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bubblaren

• Skåne
Ett ben? Har du bild på kycklingarna?
Tycker det verkar så krångligt att lägga in bilder här...  Måste man gå till ett bildprogram på nätet och ladda upp och sen in här?

Det ena benet är bra det andra går åt sidan, dock kan den använda det så den håller takten med syskonen och hönan i hönsgården. Men det är ju bred benföring kan man säga. När den sitter still så pekar benet helt åt sidan. Skulle tagit bort den igår - men när den kom ut i hönsgården så fick den bättre markkontakt tydligen och jobbade på. Ville se om det rättade till sig när den sprang runt så mkt. Men jag tror nog att på en så tung ras så är det viktigt att benen är bra från början.

Bubblaren

• Skåne

Om detta inte räcker har jag fler övningar som nästan alltid fungerar men PM:a mig så kan jag förklara per tel.

Vilken idérikedom! Ska tänka på det när jag kläcker nästa gång! Imponerande resultat. Dock så har ju den här varit bra från början så musklerna måste ju varit rätt. Nu joggar den runt i hönsgården med bred benföring. Ska se om det ger något när den lämnade buren med löst underlag till att gå på jord och gräs. Det har blivit bättre, men inte tillräckligt. Ger den idag också.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Klicka på Fler alternativ.  Sen klicka på Bläddra och välj bild i din dator, och klicka posta  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bubblaren

• Skåne
Klicka på Fler alternativ.  Sen klicka på Bläddra och välj bild i din dator, och klicka posta  :)
Och nu gjorde ju du det så snabbt så jag kan knappt undvika att göra det. Skönt - äntligen vet jag hur man gör på det enklare sättet. Återkommer under dagen om jag hinner (sex barn här idag...) önskar man bara kunde göra som med Facebook - ta en bild med mobilen och sen välja dela och sen hade det laddats upp automatiskt på mitt konto..

Fuglemakeren!

• Norge
En av mina gled och fläkte ut benen när den var två dagar. Jag tog ett ullgarn och band ihop benen lite lagom tätt. Efter en vecka gick den normalt, ingen skillnad mot de andra kycklingarna.
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser