Fläkta ben efter några dagar har jag ingen erfarenhet av men däremot mycket erfarenhet av fläkta ben vid maskinkläckning. Detta eftersom jag flera gånger glömt att lägga äggen stilla tre dagar innan kläckning. Har kommit ihåg först när kycklingarna börjar pipa i kläckaren. Då har kyllingarna kläckts på ett halt underlag och många har ben som pekar rakt i öster och väster.
Pickade ägg som inte är kläckta 2-3 dagar, beroende på sort, efter syskonen hjälper jag alltid ut ur skalet. Det medför också en del fläkta ben och hängande huvuden eftersom de inte alltid pga utmattning sträckt de muskler som är nödvändiga för att hålla upp huvudet och komma upp på benen.
Ett sätt att fixa de fläkta benen är att stoppa kycklingen i ett tomt äggflak i lämplig storlek. Lägg den i mitten och när den kravlat sig fram till kanten stoppar du tillbaka den tills benen är ok. Har du rätt storlek på kartongen glider kycklingens ben ner i varje äggfack och benen används på ett gynnsamt sätt för att träna upp rätt muskel. HAr fixat 13 vaktlar på en gång med denna metod. Efter 3-5 sträckor var alla på benen och ligga starka som de andra.
Om detta inte räcker har jag fler övningar som nästan alltid fungerar men PM:a mig så kan jag förklara per tel.
KLäckte 26 myskällingar 1-3 juni. 10 av dem skalade jag fram och fixade både halsar och ben på alla trots att de var nästan livlösa och tre av dem inte dragit in gulsäcken. Det går inte att avgöra vilka de är och ingen är mindre eller efter sina syskon.
Glömde att du först bör känna igenom kycklingen så att det inte verkar som om den är skadad av att ha blivit trampad. Då är det nog snällast att ta bort den.
Mina erfarenheter är bara användbara om du tror att orsaken i grunden är att de muskler som gäller är för dåligt tränade och för svaga. Då brukar de bli paddlare och gå att fixa.
Verkar den inte ha ont så ge den en chans med träning.