Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80320 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: carnicagruppen
« Svar #200 skrivet: 28 nov-11 kl 11:10 »
Syftar "rabarber" på all bekämpning av varroa med oxalsyra och "godkända medel" på Apistan och liknande? Annars stämmer ju inte matematiken, för jag kan på rak arm räkna upp mer än tre godkända, fungerande metoder för varroabekämpning.

eremit

• Gäst
« Svar #201 skrivet: 28 nov-11 kl 12:54 »

Nästa gångcarnicagruppen ber om pengar för medlemskap eller vad som. BETALA INTE! Man får ingenting för det!

Gideon i Roslagen

« Svar #202 skrivet: 28 nov-11 kl 19:40 »
Herman!! En mycket intressant skrivning från din sida!

Jag ser annorlunda på det här! Om läsarna på bloggen får ett enda tips som hjälper dom i biodlingen så borde det rimligtvis vara värt en hundring, som medlemsavgiften är!

Så har jag "tänkt" i hela mitt liv i olika sammanhang och det är otroligt hur mycket lättare det blir om man ger något själv.

Hundra kronor är ungefär priset av ett kilo honung!!

Och på tal om honung så har vi det gamla talesättet: Gratis är gott!!

Gideon i Roslagen

« Svar #203 skrivet: 28 nov-11 kl 19:57 »
Ulric!! Naturligtvis så ligger det en del i det du skriver. Och det är kanske inte så svårt att läsa ut av min skrivning att jag är helt emot användningen av syror i biodlingen. Jag är införstådd med att syror fungerar men har lite svårt att för egen  del godta de medlen. Vi borde kunna få lite mindre brutala medel att alternera med.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #204 skrivet: 30 nov-11 kl 13:01 »
Jag kan berätta lite om hur vi gör i Strängnäs. Varje höst skriver man upp på en lista hur många samhällen man avser behandla. Sedan blandas oxalsyran av en av medlemmarna och så får var och en hämta sin portion. För den tjänsten betalade jag i år 15 kronor för mina åtta samhällen. Linda som har tre samhällen betalade fem kronor. På senaste årsmötet beslöt vi att denna mynthantering var onödig och slopade betalningen helt för nästa år.

Jag kan inte första hur någon kemikalieproducent skall kunna konkurrera med detta. Varken med pris, eftersom 15 kronor och ännu värre noll kronor är väldigt lite pengar, eller med enkelhet eller effektivitet eller något annat. Än mindre förstår jag hur tre producenter skall rymmas på marknaden.

eremit

• Gäst
« Svar #205 skrivet: 30 nov-11 kl 13:38 »

Gott är gratis!
Inget annat!

Gideon i Roslagen

« Svar #206 skrivet: 01 dec-11 kl 21:22 »
Herman!! Carnica Gruppen har bloggen som ett medel att marknadsföra gruppen och ett bra bi. Det innebär att vi blandar nyttoläsning med sådant som vi vet att andra som inte är biodlare kan tänkas vilja läsa.
Det finns hur mycket som helst av små tips som är viktiga att få för en ny biodlare. Och det här forumet och bloggen är viktiga verktyg för att föra ut information.
Läs "tråden vad gör jag för fel" som ligger ute just nu. Och låt oss hjälpas åt att nybörjare och andra ska få hjälp där de behöver det. Om vi sedan  går vår egen väg för att nå det målet. Så låt oss göra det!! Vi bits inte! Vi använder oftast inte fulla ord! Och vi gör det egentligen helt gratis. För det är ju gott!!   

klarre

• Södermanland
« Svar #207 skrivet: 01 dec-11 kl 21:38 »
Jag använder heller aldrig fulla ord, men ibland kan ett fult ord slinka med :-)

Gideon i Roslagen

« Svar #208 skrivet: 02 dec-11 kl 22:56 »
Stavning är svårt! Det märkte jag senast på bloggen! Hoppas att jag hittade det värsta!!

Hälsningar
Gidde

Lindell

• Gäst
« Svar #209 skrivet: 03 dec-11 kl 12:07 »
Ulric!! Naturligtvis så ligger det en del i det du skriver. Och det är kanske inte så svårt att läsa ut av min skrivning att jag är helt emot användningen av syror i biodlingen. Jag är införstådd med att syror fungerar men har lite svårt att för egen  del godta de medlen. Vi borde kunna få lite mindre brutala medel att alternera med.

Då tycker jag du skall klargöra vad du använder som medel i din Varroabehandling!

knutte

• -
« Svar #210 skrivet: 03 dec-11 kl 19:45 »
Bäste herr Ordförande!!!!!!!
Ni utger Er ofta i era inlägg varandes ordförande för Carnica odlarna i Sverige. Jag höjer då ögonbrynen och ifrågasätter starkt att Era inlägg är representativa för föreningen och dess medlemmar.
Er ståndpunkt i varroa bekämpning är…, speciell. Trots ihärdigt frågande på Alternativ.se har Ni haft svårt att skänka klargörande avseende er egen behandlings mix… Trovärdigheten för Carnica som ras inom biodlingen skadas därmed i samma omfattning.
Att en aversion mot JBV från Er föreligger är tydlig. Främst då att, enligt Ert förmenande, det föreligger en saktfärdighet från vårt Statliga verk att få fram mer och fler läkemedel som Varroabehandling.
Nu till pudelns kärna. Det kan förhålla sig så att Statliga JBV har kunskap och ser att det stora hotet mot biodlingen ligger just där, pesticider inom lantbruket. Att då som Ordförande för en rasgrupp dra lans i egensyfte förefaller mig som direkt oupplyst.
Jag skulle vilja se en tydlig särskillnad mellan vad som skrivs och påtalas av Orförande från rasföreningen Carnica, och vad som är högst personliga åsikter.
(Ett litet tips, att inleda skrivelser med personnamn och många utropstecken uppfattas som att skrika, Gideon, skärp dig!!!!)

Gideon i Roslagen

« Svar #211 skrivet: 04 dec-11 kl 16:14 »
Det här är ett inlägg på bloggen men även här!
Som  uppmärksamma läsare säkert har observerat så finns det möjligheter att kommentera  det som skrivs på en blogg. Det är en ruta som vi gärna ser att ni använder! Både jag och Stickan. Och det gäller både medlemmar och övriga.
När det gäller varrobehandling  så läser vi fortlöpande en massa mer eller mindre testade metoder där olika ”experter”  marknadsför sina metoder. Observera DET GÖR INTE JAG!  Och kommer inte att göra det heller!  Det har redan varit för många som gjort en insats på den tråden. När det gäller SJV så framförde jag mina åsikter redan på Ebberstens tid på ett möte i Jönköping på jordbruksverket.

Det finns en öppning på gång när det gäller oss ”gräsrötters” möjligheter att påverka det som händer inom Svensk biodling. Troligtvis så blir det en träff för att diskutera någon gång i början på nästa år.

Rasgrupperna sammanträffar flera gånger om året med stora delar av den referensgrupp som Jordbruksverket använder i biodlingsfrågor. Det är den grupp som jordbruksverket använder för att framföra sina tankar när det gäller biodlings frågor till berörda men det är också vår möjlighet att påverka åt det andra hållet.

En glädjande sak är att SJV är mer öppna för att vi på ”gräsrots” nivå framför våra åsikter. Och detta kan vi göra genom mail  eller brev. Och observera det kan vi också göra mot Landsbygds-departementet och EU kontoret här i Sverige.  Det roliga är att vi får utförliga och konstruktiva svar.
Det viktiga är att vi har en konstruktiv inställning till biodlingen inte en massa åsikter mot personer sätt att agera.

Lindell

• Gäst
« Svar #212 skrivet: 04 dec-11 kl 16:50 »
Du har fortfarande inte svarat på frågorna och du undviker dialog här. Det enda jag får ut av din kommunikation är att du försöker upprätthålla statistik på egna bloggen och göra reklam för den här.
Eftersom du till stor del vänder dig till nybörjare och hobbyister och samtidigt propagerar för kemikalier i biodlingen så tycker jag att du skall svara på alla frågor.

Gideon i Roslagen

« Svar #213 skrivet: 04 dec-11 kl 18:33 »
Vad Sten- Åke tycker det rör mig inte i ryggen.  I Carnica Gruppens stadgar står det att årsmötet är Gruppens ”högsta beslutande myndighet”.  På årsmötet då jag tillträdde som ordförande så togs det beslutet att jag som ordförande företrädde gruppen utåt mot myndigheter och organisationer och även i andra sammanhang.  Det innebär att det är min skyldighet att välja en linje som gynnar Gruppens intressen och det måste i alla lägen vara mitt eget beslut i alla frågor. Sedan är det årsmötet som varje år har att besluta om jag har gjort rätt eller fel. Så fungerar det i många föreningar så det är inget konstigt.  Och vi har ingen anledning att fråga någon utomstående om råd i de här frågorna.
Det frågas om statistik på bloggen. Och inte heller här får ni något besked. Men.. det är länge sedan som vi passerade det här forumet i antal besökande.  Men som jag skrivit tidigare. Vi behövs båda forumen och det som inte blir bra i ena forumet kan bli bra i det andra. 
Vi vet att det är nybörjaren som behöver det största stödet. Många på det här forumet kan mycket om biodling men det hindrar inte att det ibland kan bli verkligt fel. Eller hur! Inga namn.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #214 skrivet: 04 dec-11 kl 18:44 »
"Carnica Gruppen" är garanterat inte i närheten av det här forumets besökarantal. ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #215 skrivet: 04 dec-11 kl 18:59 »
Men då har inte Carnica gruppen uppfyllt kriteriet för att få vara här om man läser uppmaningar från moderator från tidigare inlägg när det knutit sig i diskussionen.
Här står absolut inget av intresse om birasen Carnica utan bara en hint om att läsa vad som skrivs på bloggen.

klarre

• Södermanland
« Svar #216 skrivet: 04 dec-11 kl 19:02 »
Gideon kan du inte bara svara på hur du sköter din varroa behandling, det är du som har tagit upp ämnet.

Lindell

• Gäst
« Svar #217 skrivet: 04 dec-11 kl 19:23 »
De använder förstås förbjudna kemikalier. De säljer honung med tillsatser utan tillstånd. Man tar hem drottningar utan SJV medgivande. En person har medgivit detta i forumet av en som nu raderat allt och lämnat forumet. Respekten för lagar och förordningar är i det närmaste obefintlig.
Det är beklämmande att företrädare inom Svensk Biodling har sådana attitydproblem framförallt när man vänder sig till och försöker rekrytera nya biodlare.
SJV borde göra en audit, kontroll och provtagning av de ev oegentligheten som sker eftersom det anslås medel för verksamheten.
Jag skall länka inläggen till personer jag känner väl inom SJV.

Gideon i Roslagen

« Svar #218 skrivet: 04 dec-11 kl 21:19 »
Jag funderade på hur långt Sten-Åke skulle gå i sin smutskastning av Carnica. Låt oss konstatera att det var långt! Den person som lämnade forumet har aldrig varit medlem i Carnica Men han gjorde liksom S-Å en attack på gruppen. Så var det med den bevisningen. Allt tycks vara tillåtet i Sten -Åkes  sätt att debattera. Även rena lögner och påståenden!
Låt oss ta det andra. Vi importerar renavlade o testade drottningar som sedan testas här i Sverige. Allt det här sker enligt de regler som SJV satt upp med godkända importörer. Det är vårt beslut som vi noga följer.
Vi skulle inte kunna sälja aveldrottningar om vi inte höll oss till regelverket.
Låt oss säga så här!
Håll dig till det du kan bevisa och låt debatten ligga på den nivån.
Det måste i vårt samhälle vara så att var och en bestämmer själv vilken information som man vill ge. Och därmed.....................   

Lindell

• Gäst
« Svar #219 skrivet: 04 dec-11 kl 21:35 »
Det finns flera mindre producenter som bedriver både ekologisk och KRAV biodling med Carnica som biras. Hur får de tag i "rasrena" Carnica som är kravdrottningar och kravsamhällen när gruppen som handlägger birasen och distribuerar bin inte ger insyn i verksamheten eller kan diskutera vilka medel man använder mot Varroa.

Du vet väl att KRAV reglementet kräver KRAV drottningar och ett EU direktivet tydligt anger drottningar från ekologiskt certifierade odlingar. Hur fromt är ett sådant bi?
Vem distribuerar KRAV Carnica?

Svaret är att man fullständigt skiter i reglerna. Tycker du det är lämpligt med "hemlighetsmakeri" som är finansierat med offentliga medel?
« Senast ändrad: 04 dec-11 kl 21:39 av Sten-Åke Lindell »

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser