Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80272 gånger)

Gideon i Roslagen

SV: carnicagruppen
« Svar #60 skrivet: 21 aug-11 kl 20:19 »
Hej!! Glycerin eller Glycerol tror jag går lika bra. Men jag tror inte på något annat. I orginalreceptet var det borax och vatten också men det har jag aldrig använt. Och ingen har klagat. Om du använder salvtuber typ Armens hudsalva så kan du kolla i botten så att det inte blir utfällning där. Böjveckseksem är ett elände. Min yngsta dotter hade också det som liten. Lycka till!!

Gideon i Roslagen

« Svar #61 skrivet: 21 aug-11 kl 21:44 »
Jag berättar på bloggen om att jag använder filekniv för avtäckning så här års. Och varför!! http://carnicagruppen.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #62 skrivet: 21 aug-11 kl 22:47 »
Hej Vattuvarg!
Var det så här dina ingredienser var
Bivaxsalva
33gr bivax
200gr olivolja
33gr glycerol
2cl Propolislösning
Kolla på bloggen om du gör lika som jag!
Är inte glycerolet till för skapa en salva som är stabil i konsistensen och som inte skiktar sig? Som de olika emulgeringsmedel som brukar finnas i salvor? Om det är så är det ju bara att söka i andra salvrecept tills man hittar ett emulgeringsmedel som man vill använda.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gideon i Roslagen

« Svar #63 skrivet: 22 aug-11 kl 19:06 »
Glycerin eller glycerol är ju visserligen ganska så dyrt men å andra sidan så går det inte åt så mycket. Det går också lika bra att använda rapsolja i stället för olivolja. Salvan är helt underbar på självsprickor. Vi har flera kunder som köper år efter år.

Gideon i Roslagen

« Svar #64 skrivet: 22 aug-11 kl 19:09 »
Stickan berättar på bloggen om sin invintring. Det är bra att belysa alla problem. Och det han skriver har verkligen relevans!

klarre

• Södermanland
« Svar #65 skrivet: 22 aug-11 kl 19:48 »
Har runt 600 liter glycerol som jag har fått över efter Biodiesel produktion, det är mer en kostnad att bli av med det. Över 5 kubik kan man få jag tror det var 80 öre liter. Glycerolen från mig måste ju självklart renas, hur man gör det vet jag inte, men det finns massa guider på nätet hur man gör tvål från biodiesel glycerol.

Lindell

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 22 aug-11 kl 20:24 »
http://www.biofuel-express.com/biodiesel_production_overview_s.6

Biodiesel och tvålprodukter hänger ihop pga glycerolet.

Kanske inget man vill kleta in på barn. Det mesta eksemet beror på för mycket tvätt/tvål/bad redan när man badar småttingar dagligen och stör den normala fettproduktionen i huden.
« Senast ändrad: 22 aug-11 kl 20:26 av Sten-Åke Lindell »

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #67 skrivet: 22 aug-11 kl 21:19 »
Jag kan bistå med runt 200 liter till om nån vill ha !!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #68 skrivet: 22 aug-11 kl 21:51 »
Vad kostade glycerol per kg? Räknade jag rätt så är det mera lönsamt att elda än eldningsolja om det kostar under 5,5 kr/kg.

klarre

• Södermanland
« Svar #69 skrivet: 23 aug-11 kl 20:35 »
Problemet Olof är att det inte är så lätt att elda glycerol i en oljepanna, du behöver en speciell brännare. Du kan annars få köpa glycerol av mig långt under 5,5 kr kilo.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #70 skrivet: 23 aug-11 kl 20:56 »
Insåg tyvärr det när jag hittade en forskningsrapport.

Gideon i Roslagen

« Svar #71 skrivet: 24 aug-11 kl 22:07 »
På bloggen http://carnicagruppen.blogspot.com/ så skriver Stickan om Varroabekämpningen. Hans åsikter speglar väl ganska så bra vad vi alla tycker. Men SJV (Jordbruksverket) sover på söta örat och vägrar att göra något. Det är inte deras bord!!!!!! Helynkligt!!
Samtidigt så går en massa pengar till fel saker. Grundforskning (Lundaforskarna) Pappersvändning (SLU) bör väl inte betalas med NP- pengar. Våra ansökningar  prutas till hälften om dom alls kommer upp till bedömning. Sjukt!!

toredh

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 24 aug-11 kl 22:15 »
På bloggen http://carnicagruppen.blogspot.com/ så skriver Stickan om Varroabekämpningen. Hans åsikter speglar väl ganska så bra vad vi alla tycker. Men SJV (Jordbruksverket) sover på söta örat och vägrar att göra något. Det är inte deras bord!!!!!! Helynkligt!!
Samtidigt så går en massa pengar till fel saker. Grundforskning (Lundaforskarna) Pappersvändning (SLU) bör väl inte betalas med NP- pengar. Våra ansökningar  prutas till hälften om dom alls kommer upp till bedömning. Sjukt!!

Vad är det SJV vägrar göra menar du?

Lindell

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 25 aug-11 kl 08:10 »
Varför inte något som tar bort ALL Varroa (100%), då behöver vi inte ens tänka resistens hos bin eller preparat.

Gideon i Roslagen

« Svar #74 skrivet: 25 aug-11 kl 21:30 »
toredh!  För att kunna importera ett bekämpningsmedel så måste det var godkänt och det kostar pengar. Och eftersom det är för liten marknad så täcker inte det kostnaderna för ett godkännande. De pengarna har vi velat att jordbruksverket skulle stötta upp med. Men det är klart att om Handläggaren på SJV har hästar som bisak vid sidan av bina så läggs det mycket liten energi på just bin! Suck!! 

Gideon i Roslagen

« Svar #75 skrivet: 25 aug-11 kl 22:14 »
Jag berättar på bloggen om hur jag med små träkilar justerar så att foderhinkarna står i våg vid matningen. http://carnicagruppen.blogspot.com/

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #76 skrivet: 26 aug-11 kl 09:57 »

Bekämpningsmedel är ett tidsbegränsat verktyg i hanteringen av skadedjur. Visst kan begränsningen ibland räknas i decennier, men det ändrar inte grundförutsättningarna. Förr eller senare uppstår en resistens som gör bekämpningsmedlet mer eller mindre verkningslöst. Som jag ser det vore det bra om man kunde använda sig av den tiden för att forska fram ett annat sätt att hantera situationen.

Antag att man tagit fram ett bekämpningsmedel för varroa som visar sig vara effektivt i så lång tid som tjugo år. Det medlet skulle ge biodlarna och biodlingsforskningen ett stort fönster att utveckla bättre former för varroabekämpning. Redan innan kvalstren blivit resistenta skulle man ha bättre metoder och alla skulle vara nöjda.

Bekymret är att biodlare skulle lockas att tro på det nya bekämpningsmedlet som en permanent lösning på sina problem. De skulle inte bara fortsätta med gamla metoder/tankesätt utan även propagera för dessa metoder. I övergångsskedet mellan två paradigm skulle det vara vanskligt, för att inte säga farligt, att med bestämdhet begränsa utforskandet av alternativ. De biodlare som utforskar just dessa alternativ gör det ju "tvärs emot gängse vetande" och utvecklandet av en verksam metod kan därigenom komma att försenas eller i värsta fall helt förhindras. En risk är att en majoritet av de skarpa intellekten riktas mot hur man ska kringgå begränsningar i importen av vissa bekämpningsmedel istället för att arbeta ut de alternativa metoder som förr eller senare behövs.

Ytterligare en risk ligger i det faktum att man tar för givet att varje nytt bekämpningsmedel ska ha en lång användbarhetsperiod. Man chansar på att de ska vara den långsiktiga lösning man letar efter. Chanstagning är normen för nästan all verksamhet i samhället och på marknaden. Det tillhör spelets regler numera. Varje spelare måste själv ta ställning för hur stor risktagningen skall vara och spela därefter. Hasardsystemen uppmuntrar dock på flera sätt till att ta mycket höga risker. De spelare som anses framgångsrika är oftast de som tagit mycket stora risker och haft turen att inte misslyckas. Problemet med att spela hasard med naturen är att mångfalden prioriteras lägst. Ofta lägger man mångfalden som första insats i spelet. "Mångfald finns det gott om", säger man. Det är först när de "stora" insatserna (i form av stora populationer av genetiskt begränsat avelsmaterial) ligger i potten som några vaksamma och oroliga åskådare (eller till och med spelare) börjar göra sig hörda. Att vinna blir ganska mycket viktigare då, eftersom man redan ligger illa till. Har biodlingen möjlighet att förlora spektakulärt i det skedet?

...och fan ta den som ändrar spelreglerna under tiden!

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Curt

« Svar #77 skrivet: 26 aug-11 kl 14:17 »
Bekämpningsmedel är ett tidsbegränsat verktyg i hanteringen av skadedjur. Visst kan begränsningen ibland räknas i decennier, men det ändrar inte grundförutsättningarna. Förr eller senare uppstår en resistens som gör bekämpningsmedlet mer eller mindre verkningslöst. Som jag ser det vore det bra om man kunde använda sig av den tiden för att forska fram ett annat sätt att hantera situationen.

Jag skulle önska att alla som tror på kemiska bekämpningsmedel läste en bok från början av 60-talet. Boken heter Tyst Vår (Silent Spring) och är skriven av Rachel Carson.
Det finns några exemplar här http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=rachel+carson&screator=&stitle=
Annars går den att låna på bibliotek.
« Senast ändrad: 26 aug-11 kl 14:22 av Curt »

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #78 skrivet: 26 aug-11 kl 21:13 »
Det är en utomordentligt ledsam bok och jag ställer helhjärtat upp på rekommendationen av den !!

Gideon i Roslagen

« Svar #79 skrivet: 26 aug-11 kl 22:37 »
Jag blir verkligen glad när jag läser det ni skriver. All det här var med  och mycket mer när vi för lite mer än tre år sedan började diskutera vad just vi inom Carnica-Gruppen  kunde göra.
I Tyskland/Österike så finns det en stor grupp som arbetar med Carnica bins varroatolerans. Testresultaten från gruppen  sammanställs i databasen i Berlin. Vi är nu inne på andra året med import från de bästa drottninglinjerna  av det som den här gruppen fått fram. De här drottningarna testas enligt Svensk Biavels riktlinjer med tillägget att vi dessutom testar i tillämpliga delar enligt den Tysk/österikiska  gruppens upplägg. Vi diskuterar nu med berörda parter hur samarbete oss emellan ska se ut.
Varroatolerans  bina testas lika hårt som det övriga avelsmaterialet  och naturligtvis så sneglar vi också på hur varroatoleranta vårt andra avelsmaterial är. Mycket spännande men också jobbigt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser