Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80289 gånger)

Abigail

SV: carnicagruppen
« Svar #160 skrivet: 12 okt-11 kl 01:12 »
På bloggen då eller?  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 12 okt-11 kl 06:13 »
Självklart! Det blir ingen förändring.
Carnica gruppen är ingen avelsgrupp utan snarare en isolerad opragmatisk förvaltare av det material som fortlöpande importeras, legalt och illegalt via kurirer inom gruppen. Så har det varit länge.
Gruppen förser sig självt med som de säger "riktiga rasrena Carnica" från forna öststater.
Man importerar kontinuerligt. Det bedrivs i stort ingen avel som i de andra föreningarna. Andra föreningar har en aktiv avel på hemmaplan och driver ett aktivt föreningsarbete med stor öppenhet.
Man får se Carnica gruppen som förvaltare och med det styrelseskick den har haft senaste åren har tiden bara stått stilla. Gruppen är också förhållandevis liten, knappt att man får ihop ett årsmöte.

Ingen utveckling som hos t ex USA grupper med Susan Cobey som tagit fram en helt ny stam som fungerar inom biaveln. I USA kan man alltså köpa fina Carnica och driva upp bruksdrottning till de egna samhällena utan att få illbattingar.
Man har också kommit till rätta med kalkyngel som annars är vanligt bland populationer hemma.

Gideon i Roslagen

« Svar #162 skrivet: 12 okt-11 kl 10:09 »
När jag tillträdde som ordförande för ganska så många år sedan så kallade jag till styrelsemöte där just importen var det viktiga på agendan. Beslutet var att ALL IMPORT SKULLE SKE PÅ LEGAL VÄG. Med andra ord med Jordbruksverkets fulla godkännande.
Om andra importerar i "västfickan" så är det inte med vårt gillande.

Kom ihåg!!!! Vi kan inte importera illegalt därför att vi måste kunna redovisa fullt ut var våra linjer kommer ifrån.

Inget avsteg har gjorts ifrån denna regel. Import från DOL har under dessa år skett en gång och denna gång var det Ägg och späda larver. Som vi använde för tester.

Kom ihåg att Öststaterna har flera framstående forskningsinstitut på bisidan. Men för oss i Carnica är samarbetet mot dessa inte intressant. Vi har lättare till kommunikation mot Österike/Tyskland.
Väl att märka! Jag uttalar mig inte om andra rasgruppers avel! Den är deras ensak. Och vi har ett bra samarbete rasgrupperna emellan. Och jag tror inte att någon här på forumet har mandat att uttala sig för de andra rasgrupperna.

Gideon i Roslagen

« Svar #163 skrivet: 07 nov-11 kl 18:45 »
Jag skrev på bloggen om drönarramar och att jag slutat skära ut dom. Och när det gäller detta så kommer jag tillbaka.

Men...

Det finns  ett fenomen som jag gärna vill att ni kommenterar. I de drönarceller som bina gör uppe i skattlådorna det vill säga de celler som äggläggande arbetsbin  skapar där hittade jag i år  kanske totalt  5-6 varroor. I ingen av de kupor som jag hittade varroa på detta sätt så fanns det någon varroa i drönarramen.  Det är svårt att hitta någon bra förklaring till fenomenet!!
Vad tror ni???

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #164 skrivet: 07 nov-11 kl 19:00 »
Jag skrev på bloggen om drönarramar och att jag slutat skära ut dom.

Varför ? hur resonerar du ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #165 skrivet: 07 nov-11 kl 20:52 »
Om.. Det bara är marginellt med varroa i drönarramarna så varför jobba med att skära ut dom då. Men det finns andra sätt att jobba på som ger mer plussvärden. Det tar vi i nästa skrivning.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #166 skrivet: 07 nov-11 kl 21:40 »
...Det finns  ett fenomen som jag gärna vill att ni kommenterar. I de drönarceller som bina gör uppe i skattlådorna det vill säga de celler som äggläggande arbetsbin  skapar där hittade jag i år  kanske totalt  5-6 varroor. I ingen av de kupor som jag hittade varroa på detta sätt så fanns det någon varroa i drönarramen.  Det är svårt att hitta någon bra förklaring till fenomenet!!
Vad tror ni???
Tror och tror... men en förklaring skulle kunna vara att genom selektiv avel att ta bort alla kvalster som kryper in i drönarceller har egenskapen att välja drönarceller undertryckts i vår kvalsterpopulation och de väljer kanske hellre arbetaryngel. Så drönarna i skattlådan har kvalstren bara tagit eftersom det var "första bästa" i brist på andra celler. Det är en hypotes helt utan vetenskaplig förankring, inget annat.

Gideon i Roslagen

« Svar #167 skrivet: 07 nov-11 kl 22:16 »
Min personliga hypotes är att bina har ett starkt revirbeteende  som också innefattar ett lärande. Med andra ord så lär bina av varandra att plocka bort kvalstren. men den lärdomen har inte bina i skattlådan. Det är min hypotes. I ett bisamhälle så är det ju ett starkt revirtänkande och det är därför som til exempel våra ingrepp i samhällena ställer till sådan oordning.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #168 skrivet: 08 nov-11 kl 07:30 »
Det borde man kunna testa genom att ta biprov på säg 100 levande bin som sitter på drönaryngel i skattlådan och 100 bin i yngelrummet och tvätta ut och räkna kvalster. Fast egentligen säger det inte att lärande är förklaringen, men om det är skillnad är det likväl intressant.
« Senast ändrad: 08 nov-11 kl 07:32 av olof »

Gideon i Roslagen

« Svar #169 skrivet: 08 nov-11 kl 10:50 »
Olof!! Lärandet är viktigt oavsett om det är i bikupan eller här på forumet. När det gäller varroan så har vi och forskarna "snöat" in i fel tänkande. För annars så skulle detta problem ha varit löst för en massa år sedan. Felet enligt mej är att vi inte är tillräckligt bra på att vinkla problematiken till en annan synvinkel.

Gideon i Roslagen

« Svar #170 skrivet: 10 nov-11 kl 18:16 »
Det är svårt att förstå detta med drönarutskärning. Det är inte gratis att producera en massa drönare i samhällena. Och som jag ser det så kan man tackla det här på ett annat bättre sätt. Om man gör Drönaravläggare på ramarna från de bästa samhällena så är det bättre både ur avels och ekonomisk synpunkt. Det här har jag från och till berättat om både på hemsidan och bloggen. Om vi lusgranskar honungspriser och annat så borde det här vara ännu mer angeläget.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #171 skrivet: 10 nov-11 kl 22:28 »
Om vi lusgranskar honungspriser och annat så borde det här vara ännu mer angeläget.

?? vad menar du ? kan du utveckla lite ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #172 skrivet: 10 nov-11 kl 22:49 »
 Edward. Är det här din standardfråga?? Du har använt samma ord tidigare!!
Men det är så här när det gäller bin.
Vi människor är två (som regel) när vi dansar och även i blommor och bin grejen.
Men... Bin bör ha många fler manliga partner av god kvalitet som deltar i aktiviteterna.
Biodlare glömmer ofta ! Mycket ofta! att drönarna är lika viktiga avelsmässigt som avelsdrottningen.

Det är viktigt att vi tar in rätt fokus på det som är viktigt. 
Honungspriset är trots allt en bisak!!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #173 skrivet: 10 nov-11 kl 23:17 »
Edward. Är det här din standardfråga?? Du har använt samma ord tidigare!!Det är viktigt att vi tar in rätt fokus på det som är viktigt.Honungspriset är trots allt en bisak!!

Fast du posta bara halva inlägg  ;D

Det är klart det är viktigt med att premiera den önskvärda dröna material så vi fyller luften med rätt sorts danspartners till de brunstiga damer  o:)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #174 skrivet: 11 nov-11 kl 02:21 »
Edward. Är det här din standardfråga?? Du har använt samma ord tidigare!!
Att vilja ha en mer utvecklad förklaring att diskutera kring är knappast konstigt, eller någon form av angrepp på dig personligen. Det är det som är essensen i det här forumet, att man skriver vad man tänker på ett sätt som andra kan förstå och kommentera och diskutera, så att alla har en chans att lära sig mer.

Att kritisera de som ställer frågor kring att utveckla carnicagruppens skissartade funderingar tycks ha blivit en vana för carnicagrupppen i denna tråden. Om det fortsätter så tänker jag ta bort hela tråden. Syftet med att låta tråden finnas är inte att ni ska kunna posta skissartade beskrivningar av era idéer och hänvisa till bloggen, syftet är att samla alla diskussioner kring carnicagruppen och dess idéer här. Och då kan man inte bara hålla sig till det skissartade, då får man diskutera på djupet också.

Detta vill jag inte behöva skriva fler gånger. Jag vill heller inte ha någon diskussion från motståndarna kring trådens vara eller inte vara. Sätt igång att diskutera enligt de förutsättningar som gäller för alternativ.nu, och enligt de riktlinjer jag förtydligat åter en gång ovan. Det är det som kan leda till ökad kunskap bland alternativ.nu:s medlemmar och ökad kunskap är det ända existensberättigandet för samtliga trådar här.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sanntos

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 11 nov-11 kl 09:37 »
En annan som egentligen använder samma upplägg är Sten-Åke Lindell, ett stort antal inlägg med korshänvisningar till bloggen, fast han gör det bara lite smartare. Men någon dialog vill han inte ha. Ofta när någon har skrivit något intressant i en "hans" trådar svara han med att i snabb följd skriva tre inlägg om något helt annat. Och skriver man någor kritiskt så är det helt stopp. En annan likhet är att han gärna skriver kortfattat om någon komplicerad detalj inom tex styrteknik eller annat, men skulle man drista sig att fråga om något svarar han inte. Trots allt uppskattar jag ändå hans annorlunda inställning till biodlingen, och läser alltid hans inlägg, men jag tycker att ska carnicagruppen få en hemläxa så borde 9ckså S-Å ha en

Edward.

• Gästrikland
« Svar #176 skrivet: 11 nov-11 kl 11:12 »
Att vilja ha en mer utvecklad förklaring att diskutera kring är knappast konstigt, eller någon form av angrepp på dig personligen. Det är det som är essensen i det här forumet, att man skriver vad man tänker på ett sätt som andra kan förstå och kommentera och diskutera, så att alla har en chans att lära sig mer.color]

Det är roligt med bi odling  ;D

En av de roligare aspekter av bi odling är att man kan själv bestämma sig hur man vill sköta sina bin på det sätt som passa en och tjejerna bäst  ;D

När folk kommer med knasiga , annorlunda , avvikande eller underliga sätt att sköta sina bin på blir man i bästa fall  ??? konfunderad  ??? och ibland  >:D förbanad  >:D

Ett exempel var "SKAPA ENKELo.LÄTTSKÖTT" småskalig BI-gård  http://www.alternativ.nu/index.php?topic=96213.0  Vilket  >:D galning >:D Han förstör vaxet och gör så att bierna producera mindre honung , få jobba mer varje år att dra ut nya ramar  :o

Vilken idiot ! .. ...... ... .  .  ::) eller  ::) Hmmmm .. .. ... ..  . vad är det han vill upp nå ? Dom värden som är kanske viktig för honom är att polenera + att har till gång till jungfru ny producerad vax , honungen kanske är rent av en "bi" produkt  ;)

Om man tar sig tid att fråga fundera om hur och varför man gör på ett viss så förstår man mer och kan plocka godbitarna och anpassa sitt bi odlandet efter det som man tycker är viktigast

Fråga mer , förstå mer  ;D

Sanntos

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 11 nov-11 kl 14:13 »
Ok, jag ska försöka strunta i att kommentera när du har fel i fortsättningen :)

Gideon i Roslagen

« Svar #178 skrivet: 11 nov-11 kl 20:01 »
Bästa läsare: Se den här skrivningen som en förklaring inte som en ursäkt!!
Det finns ett tema i det vi skriver som vi inte har redovisat. Men som jag ska beröra nu. Och det är detta med att se helheten i biodlingen. Om vi inte lär oss att förstå att vi måste se hela spektrat i arbetet då blir det som om vi ger oss ut i skogen med bara en del av kartan och utan kompass.
Jag ska ta ett exempel. Detta med drönaravläggare är en teknik som vi inom Carnica har använt under många år. Tekniken är inte på något sätt svår men den tar stort spaltutrymme att beskriva och om inte beskrivningen blir riktig så tappar den en del av funktionen och blir inte den framgång som man skulle önska.  Men det är den teknik som rätt använd ger absolut bäst parningsresultat.
Fördelarna med tekniken är flera och jag ska dra en del här: Vi får en bättre parning med en bättre genetisk mångfald. Vi kan flytta mindre lättare enheter till platser där störningen av andra drönare är mindre.  Och drönargivarna står kvar i de bigårdar där de producerar mest och det är ju ekonomiskt viktigt.  Att det dessutom är en effektiv varroabekämpning  är väl inte heller något stort fel i sammanhanget.
Och varför envisas vi med att skriva om detta.  Jo som avelsgrupp så vet vi att det måste till en väsentligt bättre hantering av drönarmaterialet. Detta är helt nödvändigt om vi ska få till ordentliga avelsframsteg. Och detta oavsett om vi ser det från horisonten parningsstation eller friparning. 
Vi har flera sådana här skrivningar om andra ämnen som vi skulle vilja göra men de har alla det felet att det blir för stor textmassa. Tyvärr!!!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #179 skrivet: 11 nov-11 kl 20:27 »
Så istället för drönar ut skärning vill ni ha drönar flyttning , med förmodling myr syra behandling + att man för över de önskvärda drönar ramar i ett annat samhälle i ett område som ni har för avsikt att bedriva parning med ett utval av bra drönar material.

Detta resulterar i bevarandet av drönarna + fortsatt varoa behandling istället för att decimera luft rummet från möjliga drönare som skulle föra sin önskvärda gener vidare .

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser