För två veckor sedan hämtade jag hem min avelsgrupp med 2 tuppar och 5 höns! Alla var friska och levnadsglada. Jag körde ett par mil för att hämta dom! När jag väl kom hem och släppte ut hönsen i hönsgården rosslade det om min ena tupp och tre utav hönorna.
Nu efter två veckor samt kontakt med veterinär och tidigare ägare så har dom blivit förkylda under flytten då dom blev stressade. Har inte givit dom något för att veterinären sa att immunförsvaret självt tar hand om förkylningen. Den tidigare ägaren hade inte märkt något sjukdomstecken på hönorna (Hon hade flera avelsgrupper och ställer ut höns etc). Så enda grejen var som sagt att de var förkylda. Nu åter till problemet.
En utav hönorna har idag inte ätit någonting sen 13.00 och drar sig hela tiden undan ifrån flocken. Stjärten pekar nedåt och hon rosslar ännu mer nu! Hennes kam är fortfarande röd och fin samt ögonen är fina, inget slem eller illaluktande sekret syns till heller.
Vad göra? Är det för sent att göra något? Kommer min ena tös att dö en kvävningsdöd?
Orolig hönsägare!!!