Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  orolig för min rosslande höna  (läst 2762 gånger)

Australorp_87

• Öland
orolig för min rosslande höna
« skrivet: 27 jun-11 kl 23:21 »
För två veckor sedan hämtade jag hem min avelsgrupp med 2 tuppar och 5 höns! Alla var friska och levnadsglada. Jag körde ett par mil för att hämta dom! När jag väl kom hem och släppte ut hönsen i hönsgården rosslade det om min ena tupp och tre utav hönorna.

Nu efter två veckor samt kontakt med veterinär och tidigare ägare så har dom blivit förkylda under flytten då dom blev stressade. Har inte givit dom något för att veterinären sa att immunförsvaret självt tar hand om förkylningen. Den tidigare ägaren hade inte märkt något sjukdomstecken på hönorna (Hon hade flera avelsgrupper och ställer ut höns etc). Så enda grejen var som sagt att de var förkylda. Nu åter till problemet.

En utav hönorna har idag inte ätit någonting sen 13.00 och drar sig hela tiden undan ifrån flocken. Stjärten pekar nedåt och hon rosslar ännu mer nu! Hennes kam är fortfarande röd och fin samt ögonen är fina, inget slem eller illaluktande sekret syns till heller.

Vad göra? Är det för sent att göra något? Kommer min ena tös att dö en kvävningsdöd?

Orolig hönsägare!!!

Australorp_87

• Öland
SV: orolig för min rosslande höna
« Svar #1 skrivet: 28 jun-11 kl 06:34 »
Tyvärr var Hjördis död när jag kom ut, och jag skickar henne till SVA för att få svar.

Jakobsson

« Svar #2 skrivet: 28 jun-11 kl 06:46 »
Fy så trist.  :'(
Men du gör helt rätt i att skicka till SVA, där ser dom vad som är
fel + du vet om det är ngt som kan ha drabbat hela flocken.

//
Jakobssons fru

Australorp_87

• Öland
« Svar #3 skrivet: 28 jun-11 kl 19:05 »
Jo men det är så himla tråkigt, jag är livrädd för att köpa fler höns nu och jag springer in och ut ifrån hönshuset för att kolla så ingen annan blivit sjuk. Är så orolig!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 15:02 »
Hur har det gått?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Australorp_87

• Öland
« Svar #5 skrivet: 15 jul-11 kl 10:24 »
Det var en förkylning som utlöst lunginflammation. Det är helt ofarligt sa dom för de andra hönsen. Detta blev för att hönsen blev stressade under flytten och började rossla lite (förkylda). Därefter så utvecklar de svagaste lunginflammation om inget görs i tid för att förhindra detta. Men höns är ju väldigt bra på att dölja att de är sjuka.

Veterinären sa till mig att om jag flyttar den sjuka hönan skulle den bara bli mer stressad och utveckla mer symtom. Så jag skulle helt enkelt avvakta men hon dog. Men svaret var iallafall lunginflammation....

Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser