Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angående att starta trådar med länkar/bloggar som utgångspunkt  (läst 7308 gånger)

Aspargus

• Uppland
Johaness, du ger väl inte upp? De har ju skapat en egen tråd att ha som reklamkanal, om de nu håller sig till detta så kan ju vi som inte är intresserade av deras blogg ignorera denna och fortsätta diskutera på övriga trådar..
MVH

breitan

Det finns också några som utan att ha bloggar, hela tiden och konsekvent sablar ner och misstänkliggör alternativ biodling med TBH och warre- metoden.  Med personliga angrepp, fördomar och andra fula trix. Jag anser att Alternativ. nu bör vara ett forum också för alternativ biodling framför allt nu när den konventionella biodlingen ifrågasatts så mycket runt om i världen.
För att andra skall få ta del av vad en biodlingsform egentligen står för och inte bara möta dessa förvrängningar och fördomar, kan det vara nödvändigt att hänvisa till en blogg eller hemsida. Det går inte alltid att bemöta dessa påståenden med korta svar, det krävs mer faktabakgrund. En tråd kan medvetet hackas sönder så att den blir tråkig att läsa.

Den konventionella biodlingen har propagerats av SBR i så många år i föreningar och kurser, så den tros vara lika självklar som luften vi andas.

Här kommer ett utdrag av vad Rune Lanestrand, skaparen av Småbrukaren, skriver i Vetlanda Posten.:

"Tyvärr går SBR kring gíft- och kemijordbruket som katten kring het gröt. Man har också varit trög när det gäller att se sambandet mellan bidöd och GMO-grödor med inbyggt gift som dödar, insekter, humlor, bin och fjärilar. Ett enormt problem i USA där sådana GMO-grödor är vanliga.

SBR är organiserat under LRF-paraplyet och undviker att stöta sig med storebror som hand i hand med staten slår vakt om den nuvarande storskaliga djurhållningen och kemijordbruket. Och som har ett ungdomsförbund, LRF-Ungdom, som vill ha fri import av GMO-foder.

Vad som sällan eller aldrig nämns är att biodlarna också själva är en del av problemet. Det är nämligen så att det moderna, avancerade avelsarbetet som försämrat många av våra gamla lantraser också drabbat bina.

För en bred allmänhet och även de flesta politiker torde det vara fullkomligt okänt att SBR propagerat och gått i spetsen för ett avelsarbete som minskat mångfalden, gjort bina svagare och mindre motståndskraftiga mot sjukdomar.

SBR har i propagandafilmer påskyndat stordriften och ett ohållbart avelsarbete som ensidigt går ut på att öka avkastningen. Precis som inom all annan djurhållning. Binas frihet med naturlig befruktning och urval är till stor del bortavlat. I dag ägnar man sig åt drottningodling, konstlad parning och t o m inseminering.

Gift-och kemijordbruket har nått vägs ände. Dagens miljardstöd till jordbruket måste helt läggas om och uteslutande kanaliseras till ekologiskt jordbruk. Samtidigt som biodlingen måste, innan det är för sent, läggas om i ekologisk riktning. Endast på så sätt kan vi rädda våra oumbärliga bin.
Rune Lanestrand"

Är det t.ex ekologiskt med    ¤ vinterfodring med socker?
                                             ¤ köpta vaxmellanväggar?
Detta är den luft vi andas i. Förespråkad av SBR i de två bikurser jag har gått.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det är en väldigt ful taktik att post ett inlägg med en länk till en annan webbplats utan att tillföra något till en debatt.   Man skall tillföra något till debatten och sedan kan man be dom som vill fördjupa sig besöka den andra webbplatsen.
Tex om det ser det ut så är " Nu är det dax att reagera" + webbadress så är det inte ok.

När man bloggar om den egna verksamheten/ hobby / annat ETC. Så skriver man om det man har uppdaterat bloggen med och har sin bloggadress i signaturen.
Tex ett inlägg som ser ut så här " Hej nu har jag uppdaterat min blogg kom och läs!" Det skall modereras bort, moderator gör minnes anteckning och vid upprepning så kan vidare åtgärder genomföras.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SBR är enförening som består av medlemmarna, vill man andra riktning på föreningen får man var aktiv och delta, det hjälper inte att stå vid sidolinjer och gapa, välkommen med och delta

mvh Edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ptr51

• Gäst
Finns det nån tråd med en samling av blogglänkar? Jag misstänker att det finns en nånstans eftersom detta är en tråd om kritik mot en sådan tråd? =)

Jag skulle gärna hitta lite fler bloggar att följa från svenska familjer som bloggar om självhushållning och gårdsliv i allmänhet.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Finns det nån tråd med en samling av blogglänkar? Jag misstänker att det finns en nånstans eftersom detta är en tråd om kritik mot en sådan tråd? =)

Jag skulle gärna hitta lite fler bloggar att följa från svenska familjer som bloggar om självhushållning och gårdsliv i allmänhet.

Tyvärr tror jag inte det finns just med blogglänkar även om det ju finns en länksida här:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=23607.0
men det är inte samma sak.

Det enklaste är att utgå från några användarhemsidor här på Alternativ (typ jordgloben under mitt användarnamn), en del är bloggar och där finns ibland en bloggroll (som i högerkanten på min) som kan vara intressant.

Nästa steg är väl att bygga en egen blogroll, då får man ju precis de länkarna man vill. Det är enkelt att göra, t.ex. att skapa en tom blogg med med en bloggroll och fylla på med länkar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det är dock inte helt förbjudet att göra reklam för sin verksamhet eller blogg...
Om man klistrar in länken i sin undertext så sprider man sin reklam med vart inlägg utan att få smäll på fingrarna..
Dvs om det nu är en blogg som inte bryter mot lagar regler och annat ...   

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Googlar man "biodlings blogg" så får man nog så det räcker  ;)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Googlar man "biodlings blogg" så får man nog så det räcker  ;)
Nej, man kan aldrig få nog med biodling o:)

Det fina med en bloggroll istället för en google-sökning är man kan sortera den så att bloggar med nya inlägg kommer överst och man får ett eget nyhetsflöde

Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser