Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kyckling m sned nacke?  (läst 4067 gånger)

Rolle

• Småland
kyckling m sned nacke?
« skrivet: 28 jun-11 kl 16:08 »
En liten kyckling kläckt  imorse, verkar helt pigg och stark förutom att den hela tiden lägger bak huvudet på ryggen, ser jättekonstigt ut. Kryper in under hönan som den ska och har huvudet normalt när jag tar upp den men när jag släpper ner den igen och den "slappnar av" så vänds huvudet bakåt igen.
Funderade först på om den har legat konstigt ihoptryckt i ägget eller nåt? Finns något man kan göra för den???

AnGu

• Skåne
    • Annas lantliga liv - blogg
SV: kyckling m sned nacke?
« Svar #1 skrivet: 28 jun-11 kl 19:10 »
Har ingen kunskap om detta men skulle gärna vilja veta ett bra svar så därför lämnar jag ett meddelande efter mig.

Förmodar att det inte finns någonting att göra ... eller?

Whippet

• Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 28 jun-11 kl 19:45 »
Har ingen erfarenhet med just detta symptom när det gäller kycklingar, men normalt sett - på däggdjur - brukar det vara tecken på hjärnskada...

Jag skulle avvakta lite och se om det blir bättre tills imorgon, men om det inte blir det skulle jag avliva. Tråkigt men ibland nödvändigt :'(

Observera att jag kan ha fel!

:-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 28 jun-11 kl 19:55 »
Det händer ibland att kycklingar har lite sneda nackar efter kläck. Om det inte rättar sig själv på ett par dagar eller om kycklingen är så påverkad att den inte kan hänga med sina syskon bör man avliva den.

Men som sagt det kan rätta sig av sig själv på 2-3 dagar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Rolle

• Småland
« Svar #4 skrivet: 28 jun-11 kl 21:47 »
Ok, tack för alla tips. Jag ger den några dagar och ser om det fungerar. Verkar ju så väldigt pigg och stark för övrigt så är ju synd att inte ge den en ordentlig chans tycker jag.
Hoppas på det bästa...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 29 jun-11 kl 00:22 »
Ge den höga doser B-vitamin!
Och lite E-vitamin/selen.

Att dom lägger huvet på ryggen kan orsakas av B-vitaminbrist eller E-vitamin/selenbrist.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Rolle

• Småland
« Svar #6 skrivet: 30 jun-11 kl 09:57 »
Hej igen!
Skyndade mig att skaffa fram vitaminer i går men när jag skulle dela ut dem så var kycklingen helt fin i nacken. Så jag antar att den helt enkelt var tilltryckt efter att ha legat konstigt i ägget eller nåt? Hur eller hur så är det full fart på den nu.
Tack för alla råd!

Dela detta:

* Inloggade just nu

572 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser