Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötslig kanindöd??  (läst 2499 gånger)

TeresG

• Västergötland
Plötslig kanindöd??
« skrivet: 29 jun-11 kl 09:51 »
Hej! Har haft otur iår med ina kaninungar. Det har nte blirit så många som jag hoppats på men där jag väl sålt dom så har 3 st dtt helt plötsligt. Det är ca 20 veckors ungar jag pratar om och nya ägarna har hittat dem halvdöda (förlamade?) i sina burar. Frstår inte vad detta beror på ???
e har vart från olika kullar och alla har inte suttit tillsammans.  :'(
Är orolig för att det är någon smitta med har fvraken märkt det något på de andra ungarna eller de vuxna djuren......
Vore väldigt tacksam för svar :)

hälsningar Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Plötslig kanindöd??
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 10:14 »
Hej!

3 ungar ur 3 kullar till 3 olika köpare som insjukna.. och ungefär samtidigt??

Det tyder jo pa en orsak hos dig. Kanske nagonting som ligger och har försämrat honornas fruktbarhet, om du nu har ovanligt sma kullar över lag.

Verkar som detektivarbete.. foder? Burar?

Har inga recept eller lösningar, tyvärr.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gösta

« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 21:23 »
Med stor sannolikhet har ett foderbyte skett lite för snabbt. Att göra ett foderbyte tar ca 5 dagar för att det ska ske riskfritt.
Förstår jag dig rätt om att ungarna har avlidit inom en vecka från det att de bytte ägare?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 30 jun-11 kl 00:12 »
Förlamning kan bero på många saker hos kanin. Värmeslag exempelvis.
//Lina

BlueDeville

• Skåne
    • Busebo
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 00:55 »
Vad använder du för foder. Kan det vara någon brist av ngt slag. Jag hade själv en liten blandras  som blev förlamad för en tid sedan. Jag googla runt å hitta att man kunde ge vispgrädde så jag testa de. Vips så satt ungen upp efter 2 dagar =)  åtta dagar till så var den lika aktiv som övriga i kullen. När jag googla såg jag att en del som varit ute för samma sak hade samma foder som jag. Så frågan e..
Jag har iaf bytt foder nu.
Var med & bli ett fan i min Facebook grupp för Belgiska Jättar:
http://www.facebook.com/pages/Saxtorp-Sweden/Busebo-s-Jattar/113483878676727?ref=sgm
Bor ute på landet med skogen inpå knutarna med Sambo, 3 barn, 2 jyckar, ett gäng Belgiska Jättar, Belg harar, å hoppkaniner, 1 Grå jako, 3 katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser