Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Harunge  (läst 2950 gånger)

brittma

• Västergötland
Harunge
« skrivet: 29 jun-11 kl 11:15 »
Räddade en harunge från katten igår. Han är ordentligt medtagen, men dricker ur en sprutpip. Ligger ned hela tiden. Verkar inte vara skadad. Katten bar honom i nacken. Tycker han är lite piggare idag. Problemet är att han behöver näring. Vad kan man ge honom? Några förslag?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
SV: Harunge
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 12:10 »

Om ni vet ungefär var katten hittade harungen så kanske ni ska testa att sätta tillbaks den dit?
Man får inte ta hand om vilda djur, har ni pratat med någon "viltjour"?
Jag skulle ringa dom och berätta vad som hänt och sedan följa deras rekommendation..
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 12:17 »
Den lär vara ordentligt chockad, dels av kattens misshandel, och dels över att befinna sig i fångenskap. 48 timmar har man på sig att "fixa" ett vilt djur, sen måste man antingen släppa ut det i naturen igen, eller lämna det till någon som är godkänd för att rehabilitera vilda djur.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

brittma

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 29 jun-11 kl 13:27 »
Tack för svar. Han klarade sig inte den lille. Var också väldigt mager, så jag tror inte att katten hade kunnat fånga den om den inte tidigare varit nedsatt. Det var ändå en ganska stor unge. Var finns det viltjourer?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #4 skrivet: 30 jun-11 kl 18:14 »
Jag har bara varit i kontakt med viltjouren i Stockholm.
De har nog kontakter på fler ställen dock som de kan hänvisa till....om de inte kan hjälpa via tel.

Jag har t.ex lämnat in djur på en smådjursklinik efter att de bett mig om det, och sagt att jag pratat med viltjouren.
En gång fick jag istället ta fram stegen och klättra upp i ett träd med en uggleunge som ramlat ner...förhoppningsvis i rätt träd.
Sen har jag följt efter en svan några km. för att försöka trassla loss den ur ett fiskespö, efter "order" från Viltjouren. Försöket misslyckades dock  :(

Det viktiga är dock att prata med dom innan man tar hem vilda djur, de kan t.ex berätta orsaken till att man hittar ensamma djurungar vissa tider om året...så människor inte förstör i lägen där de tror att de hjälper till.

www.viltjouren.se
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

brittma

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-11 kl 21:48 »
Tack för den adressen. Sparar den och kan eventuellt (förhoppnings inte) komma till användning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser