Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor vakteluppfödning  (läst 7669 gånger)

Alternativen

• Gäst
Stor vakteluppfödning
« skrivet: 30 jun-11 kl 22:41 »
Jag funderar på att ha en större flock vaktlar och sälja ett stort antal ägg från dessa till resturanger och privatpersoner.
Vilka vaktlar är bäst för detta? tänkte mig en stor grupp på 50-100 individer. (Har stort utrymme så skulle kunna ha fler, men börjar med detta) Så vilken vaktelart är bäst? Jag har kikat på japanska, kinesiska och bobwhite. Går de att ha alla dessa sorterna i en grupp?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Stor vakteluppfödning
« Svar #1 skrivet: 30 jun-11 kl 22:50 »
Den japanska vakteln är den vakteln som är framtagen för äggproduktion. När de väl börjat lägga ägg så får man så gott som 1 ägg om dagen per vaktel och ibland två, har haft flera vaktlar som lagt 2 ägg om dagen under början av äggläggningen men även längre inpå. Så japansk vaktel skulle jag säga. Om du funderar på att sälja kött med så kan du välja Japansk Jumbo/Japansk Jättevaktel. Dessa lägger för övrigt också väldigt bra med ägg och något större än den mindre varianten.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

VårSol69

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 01 jul-11 kl 00:12 »
Ja, Californiska Vaktlar - Bobwhites lägger vita ägg

VårSol69

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 01 jul-11 kl 00:14 »
När jag bodde i Norge så hade vi något som kallades Europeisk Vaktel, de lägger brunspräckliga ägg. Hade två grupper på ca 50 individer, jag tycker nog att de var en väldigt harmonisk grupp och mycket snälla med varandra.
Vi hade också en del Bobwhites och de funkade bra i stora grupper, men som sagt - de lägger vita ägg och det var inte lika populärt hos restauranter.

carrrrrooooo

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 08:47 »
Jag skulle rekommendera dig den Japanska vaktlarna, jag har en grupp såna och det funkar jätte bra, mina är även handtama och dom lägger oftast 2 ägg var/dag men då har dom nyss kommit igång med äggläggningen. Min grupp är väldigt snäll mot varandra..
Ha en underbar dag! :)
// Carro

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 01 jul-11 kl 09:35 »
I Norge kallar man den japanska vakteln för europeisk vaktel.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jul-11 kl 11:05 »
I Norge kallar man den japanska vakteln för europeisk vaktel.
? det finns en europeisk vaktel..  som inte är japansk..

till vakteluppfödning så är japanska bäst..välj en färg som tidigt är könsvisande så kan du sortera bort tupparna till slaktgödning..
Fjäderfän och kaniner

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 jul-11 kl 17:30 »
Jag tror jag läst i en tråd för längesedan att den vilda vakteln heter cournix x cournix och finns bara i någon slags viltfärg.
Den japanska är samma som den vilda men finns i flera färger och heter då cournix x Japonica, och den får inte under några omständigherter släppas ut i naturen.
Nått sånt tror jag det var / Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 01 jul-11 kl 18:37 »
* Coturnix ;)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

dollebe

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 01 jul-11 kl 18:49 »
Kaliforniska vaktlar lägger spräckliga ägg och som sagt innan en prydnads vaktel. Virginska (Bobwhite) vaktlar lägger kritvita ägg. Skulle jag haft för ägg produktion så skulle jag valt Japansk jumbo som egentliugen är avlade för att lägga större ägg än den vanliga japanska. + att dom blir större och ger mer i grytan.
Har en del höns, vaktlar,ankor och andra fjäder beklädda djur.

Lilla Zoo

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 jul-11 kl 08:53 »
Tack för rättstavningen  ;D / Louise
En konstnärssjäl som bor i husvagn, är odlare och hönsgalen...
Allt kan ha ett annat användningsområde,det är fantasin som styr....

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 02 jul-11 kl 09:15 »
Jag skulle rekommendera dig den Japanska vaktlarna, jag har en grupp såna och det funkar jätte bra, mina är även handtama och dom lägger oftast 2 ägg var/dag men då har dom nyss kommit igång med äggläggningen. Min grupp är väldigt snäll mot varandra..

Jag håller med såvida man har tanken att det ska vara äggproduktion. Enligt min egen teori så är det bättre att ha flera mindre grupper än en stor. Det blir lugnare och lättare att hålla koll på djuren och deras hälsostatus.
Har man dem utomhus, så bör man ha förberett något lämpligt att fånga eventuella rymlingar med. Om en fågel kommer ut, så gäller det att fånga den snabbt, annars tar instinkterna över och det blir hopplös att få tag i.
Tänker man sig köttproduktion, så tror jag personligen på fransk jättevaktel

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 02 jul-11 kl 09:59 »
Har man för avsikt avsikt att föda upp vaktel och sälja till resturanger i vinstdrivande syfte ska man nog först och främst bestämma sig för om man vill satsa på kött och ägg eller bara ägg.
När man väl bestämt sig för det bör man nog kontakta en uppföde i Europa för att köpa avelsdjur eller avelsägg av riktiga produktionslinjer av antingen värpvaltel eller fläskvaktel. Båda sorterna är förädlade varianter av den Japanska vakteln. Jag tror att det lönar sig i längden.

Avelsgrupperna bör hållas små (1+2 eller 1+3) för god befruktning och lugn i grupperna. Djur som man har för äggproduktion bör också hållas i mindre grupper då ökad stress minskar värpningen.

Fläskvaktlarna äter mer på grund av sin större storlek men värper också bra. Fördelen med dem är dom växer så fort (om man fodrar dem bra) att dom är slaktfärdiga innan könsmognaden. Det är efter könsmognaden som bråk och hackning som regel uppkommer om grupperna är för stora. Man kan därför föda upp slaktvaktlar många tillsammans i större rum så länge man slaktar vid 6-7 veckor.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #13 skrivet: 02 jul-11 kl 13:58 »
Tack för all hjälp!
Eftersom vi endast i nuläget tänk satsa på äggproduktion så blir nog den japanska vakteln bäst, eftersom att den äter mindre än jumbo och jätte.
Om men ska ha burar med 5 individer i varje, blir det ju fasligt många burar?
Vilken är fredligast? Japansk, jumbo eller jätte?
Har hört att jättevaktlarna dör i förväg pga fel med hjärtat, stämmer detta?
Jätte är nog generellt sett de lugnaste.

Att jättarna dör av hjärtfel är nog inte helt rätt utan förr att dom dör av hjärtsvikt pga övervikt om man fodrar dem fel.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #14 skrivet: 02 jul-11 kl 14:30 »
? det finns en europeisk vaktel..  som inte är japansk..

Ja det finns en europeisk vaktel men det är en vild fågel och dem får man inte ha i fångenskap utan särskilda tillstånd, vet inte ens om man kan få tillstånd. I Norge kallar man den japanska av nån anledning för europeisk vaktel men det är den japanska de menar då. de europeiska värper inte alls lika många ägg heller som de japanska för de är ju inte förädlade.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 02 jul-11 kl 16:29 »
Nettis har faktiskt rätt, i norge kallas den japanska vakteln för europeisk vaktel.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

dollebe

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 jul-11 kl 16:39 »
Ja det finns en europeisk vaktel men det är en vild fågel och dem får man inte ha i fångenskap utan särskilda tillstånd, vet inte ens om man kan få tillstånd. I Norge kallar man den japanska av nån anledning för europeisk vaktel men det är den japanska de menar då. de europeiska värper inte alls lika många ägg heller som de japanska för de är ju inte förädlade.
Jag tror att man får lov att hålla europeiska vaktlar i hägn som jaktvilt, precis som med fasan, rapphöna och änder m.m. Jag är inte helt säker men har för mig det.
Har en del höns, vaktlar,ankor och andra fjäder beklädda djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

456 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser