Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge brukar era hönor ta hand om kycklingarna?  (läst 11682 gånger)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Hur länge brukar era hönor ta hand om kycklingarna?
« skrivet: 30 jun-11 kl 22:43 »
Mina hönor ruvar gärna och är bra mammor men sedan händer det att hon ledsnar på kycklingarna redan när de är 5-6 veckor. Känns väldigt tidigt tycker jag och det är ungefär då som jag tycker att de kan gå fritt i trädgården men utan mamma så vågar jag inte det. Hur funkar det för er?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hur länge brukar era hönor ta hand om kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 30 jun-11 kl 22:49 »
Det har varit olika, sussexen vi hade förra året gick gärna kvar tillsammans med sina kycklingar och försökte värma alla tolv under vingarna tills de var tre fyra månader...

I år har vi en blommehöna som precis tröttnat på sina kycklingar som är knappt sju veckor. Hon visade först väldigt tydligt att hon inte ville vara instängd tillsammans med dem mer, och sen började hon hacka efter kycklingarna också så då tog jag ut henne. De får ha en lampa på natten, dagarna tycker jag är så pass varma ändå och stora delar av dagen går de ute i sin egna hönsgård.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Methoni

• Närke
« Svar #2 skrivet: 01 jul-11 kl 10:55 »
Hos mig så är det vanligaste att hönan "lämnar" kycklingarna och börjar värpa när de är 5-6v. Iår har jag en höna som fortfarande tar handom sina kycklingar trots att de går in på sin 3:e levnadsmånad....sedan har jag en som lämnade sina...i mitt tycke...alldeles förtidigt....de var bara 3 veckor när hon släppte taget om dem.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 01 jul-11 kl 11:12 »
Min höna lägger ägg och tar hand om sina 10 veckors kycklingar =)
Hedemorahöns

Clarie-Ann

• Bor i ett hus vid skogen.....
« Svar #4 skrivet: 01 jul-11 kl 13:29 »
Min höna lämnade kycklingarna när de var 5 veckor. Jag tyckte också att det var alldeles för tidigt, men vad kan man göra? Så jag försökte kolla dem titt som tätt och alla 11 har klarat sig bra. Nu är de 6,5 veckor och klarar sig bra! Jag har bara ett elände med att få in dem i hönshuset. Det går inte! De går in i lilla redet ute på gården, där de är födda!!!
Är lycklig för allt som finns. Bor i harmoni vid skogens rand och ska snart skaffa höns. Det var därför jag hittade hit...trevligt med alla "naturliga", underbara människor här. Hittade mina höns tack vare denna sajt. Så jag stannar kvar och njuter av trevligt sällskap...

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 01 jul-11 kl 13:53 »
Jag har bara haft höns sen december så min erfarenhet är liten men intressant och jämföra med andras.

Morris har en kyckling som är född i december. Hon är fortfarande hennes kyckling trots att hon ruvat fram en kull med tre tuppar efter den. De tupparna har hon släppt taget om när hon la sig på de senaste äggen, de kycklingarna är en vecka gamla nu. Ska bli spännande och se om december kycklingen fortfarande är hennes kyckling när hon kommer tillbaka till stora flocken men sina 8 nya.

Laxan ruvade fram 6 kycklingar i februari. De var hennes kycklingar fram tills de senaste kycklingarna som nu är knappt en vecka gamla, började kläckas  och hon fick flytta till egen bur.
Ska bli intressant och se om de fyra hönskycklingarna fortfarande är hennes kycklingar när hon oxå kommer tillbaka. Hon har två tuppar i den kullen men de tror jag inte kommer att följa mamma i fjädrarna längre.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Annika E

• Kyckling födsel i köket
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 01 jul-11 kl 22:19 »
Det verkar vara väldigt olika precis som flera av er beskriver. Någon höna rår om sina små till en bit in på hösten, medan någon höna som jag haft  upp fostrade dem i 2mån och sen la sig att ruva igen! En höna blev av med alla sina kycklingar utom en tupp, den satt hon tillsammans med på natten med ena vingen över och skyddade den tills den blev vuxen. Gulligt!  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

604 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser