I går kväll var det dags för den bruna hönan att få kycklingar. Tre veckor tidigare hade hon tillsammans en annan höna ruvat men då dödat kycklingarna direkt då de kläcktes. Jag trodde det kunde bero på att hon inte hört ljuden från kycklingarna i rätt tid utan betraktade dem som fiende till hennes egna. I sista stund fick jag lagt dit den andra hönan som lade sig och jag var nöjd. Dagen efter var hönan ur korgen och en blodig kyckling och två o kläckta ägg fanns kvar de har jag fött upp i badrummet under lampa, nu pigga och tama.
Efter detta lade sig den bruna hönan att ruva igen. Nu har hon varit instängd på en BB-avdelning men när äggen börjar kläckas blir hon ännu en gång aggresiv mot det lilla livet som kommer ut och hugger tag idet ena vingen blöder på kycklingen och den skriker högt. Nu har jag alla nio äggen i köket under en läslampa och med tempen kollar att det är37,7 grader, när de är kläckta (2ägg kvar) sänker jag till 33 grader vilket jag läst att det ska vara. HJÄLP vad har jag gjort för fel! Kom med förslag eller korrigeringar på det jag gjort.Kan det vara någon brist som hönan har hennes kam har blivit märkbart blekare under ruvperioden. MVH Annika