Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftfuktighet i King Suron  (läst 3123 gånger)

Jämtlandsståsch

• Jämtland
Luftfuktighet i King Suron
« skrivet: 02 jul-11 kl 01:04 »
Hej! Jag har precis fått hem min nya King suro. Nu när jag satt igång den så får jag inte ner luftfuktigheten. Den står på 51-52% fast jag försöker ställa tillbaks den på fabriksinställningarna. Snälla, hjälp.....jag var ju så dum så jag satte in äggen på en gång:(
Glad Jämtländska som bor med min man och tre fantastiska barn på landet. Har hundar, katt, getter och höns....och växthus

nina77

• Hälsingland
SV: Luftfuktighet i King Suron
« Svar #1 skrivet: 02 jul-11 kl 08:00 »
Den kommer stabilisera sig, kanske blev "svampen" för blöt när den tog in vatten första gången. Vad är den inställd på för fuktighet?. Om den står på 45, så ställ den på typ 37. Det fick jag göra. Det är inte så jättenoga med fuktigheten. När jag hade den på 37 så var den på 43 enligt mätaren. JAg ruvade hönsägg ihop med ankägg på 60% luftfuktighet. Det gick bra och alla befruktade hönsägg kläcktes.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 10:19 »
Det är också så att luftfuktigheten kan vara rätt hög sommartid och då speciellt i utrymme med mycket fukt (badrum tex) Kläckaren har aldrig lägre fuktighet än rummet den står i.

Har det regnat ute och är varmt kan fuktigheten inne ibland vara väldigt hög.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 02 jul-11 kl 11:39 »
Hej! Jag har precis fått hem min nya King suro. Nu när jag satt igång den så får jag inte ner luftfuktigheten. Den står på 51-52% fast jag försöker ställa tillbaks den på fabriksinställningarna. Snälla, hjälp.....jag var ju så dum så jag satte in äggen på en gång:(

Det är ingen panik om det ligger på 50% första dygnen. Men sen bör du nog försöka få ner det till ca 40%. Min stabiliserade sig efter ca 1,5 dygn, så det löser sig nog ska du se. ;) Var i Jämtland bor du?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

uppbot

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 02 jul-11 kl 15:40 »
Jag har panik här nu. Satte igång min king suro. Då var det på 45 luftfukt men nu är det uppe i 63!!! hur får man ner det???? Har skruvat ner det till 40 men inget händer. Ska till lägga att vi har det extremt fuktigt här i Skåne idag. Apparaten står i köket. Är det farligt för äggen? Hjälp!!!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 02 jul-11 kl 16:39 »
Lägg den tunna sladden som går till fuktmotorn mellan locket och vaggan så det blir en liiiiten glipa. Då försvinner mycket av fukten ganska fort. Ingen långvarig lösning såklart, men bra att få ner fuktigheten akut. Hur långt inne på ruvningen är du?

/Sara

Jämtlandsståsch

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 02 jul-11 kl 16:48 »
Tack snälla ni :) Ska prova era tips så kanske jag får till det..... ;) ;)
Glad Jämtländska som bor med min man och tre fantastiska barn på landet. Har hundar, katt, getter och höns....och växthus

uppbot

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 jul-11 kl 16:54 »
jag är på första dagen.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 02 jul-11 kl 17:24 »
jag är på första dagen.

Då är det ingen panik. Bara du får ner det typ dom närmaste två-tre dygnen så.  :)

/Sara

Jämtlandsståsch

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 02 jul-11 kl 19:20 »
Jag är på dag två......tänkte göra ett ryck imorron efter nattjobbet så kanske jag får till luftfuktigheten. Man får ju lite panik när man proppat den full med ägg:) Jo, Sara jag bor 4 mil utanför Östersund, i Norderåsen.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 02 jul-11 kl 19:35 »
Hejsan! Ja kläcker med i en sån kläckare som dej å min är på 50% å ingen fara de kläcktes 17 kycklingar sist av 21 ägg så :)

Teresa74

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 02 jul-11 kl 20:40 »
Jag har också suron och brukar öppna luftningshålet som sitter på locket
Då kommer varm fuktig luft att komma ut och det blir torrare inne i den.

Jag brukar köra suron i 1-2 dygn innan jag lägger i äggen och det brukar funka bra.

Lycka till!  :)
Bor i hus på landet med make, tre barn och 2 katter. Har Åsbo, Aracuna, Kopparfärgad Maran och Faverolle.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 02 jul-11 kl 20:44 »
Jag kör alltid med hålet helt öppet.  :)

/Sara

Jämtlandsståsch

• Jämtland
« Svar #13 skrivet: 02 jul-11 kl 22:49 »
Oj, vilket bra forum det här är!!! Tack snälla ni för all hjälp:)
Bara jag jobbat klart så ska jag åka hem och fixa lufthålet.

fauve

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 03 jul-11 kl 19:25 »
Nu när jag satt igång den så får jag inte ner luftfuktigheten. Den står på 51-52% fast jag försöker ställa tillbaks den på fabriksinställningarna. Snälla, hjälp.....jag var ju så dum så jag satte in äggen på en gång:(

Spelar ingen roll alls och ofta under sommaren när det regnat så är luftfuktigheten inne hög = luftfuktigheten i kläckaren blir hög. Körde min suro helt utan tillgång till att pumpa in vatten i fjol och den låg på runt 50% i luftfuktighet varje kläck och jag hade ett BRA kläckår i fjol.

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser