Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med hyresvärd "nej ni kan inte ha höns för då ska alla andra ha det"  (läst 5932 gånger)

Grönöga

• Dalsland
Vi bor i en by ute på landet, i gamla arbetarlängor med tillhörande vedbodar, jordkällare osv.

Nu senast har vi börjat odla på ett bortglömt område där det tydligt förr när längorna byggdes var odlingslotter, det ligger lite nedanför längorna och avskilt ifrån andra grannar.

Där tänkte vi och ett par andra grannar bygga oss ett hönshus med innätad gård. Utan tupp såklart och hålla inom högsta antal höns man får ha i området.

Till problemet då, hyresbolaget säger att vi ska prata med vaktmästarn om det så den andra familjen ringde vaktmästarn och fick svaret att "nej, om ni får ha höns så ska alla andra ha det också."

Ett ganska konstigt argument eller? Vi ska såklart ringa själva också och försöka bearbeta honom.

Vi är säkra på att grannarna inte kommer bli störda, vi kan till och med förlänga avståndet med gården några hundra meter till ifrån längorna för att inte störa om det skulle vara nödvändigt.

Så jag behöver lite tips - hur ska vi gå tillväga? Åberopa lagar? vilka isåfall?
Vi hade båda familjerna sett fram mot egna ägg och hönsgödsel..

Vad skulle ni ha gjort?
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Det beror ju på hurdan person han är man kanske kan det gå att bearbeta vaktmästaren och den andra familjen (om det inte går att få med dem också, det vore väl det bästa) genom att berätta vilka fantastiskt bra djur höns är (ännu bättre om man har en tupp för då ger de ju kött också) och att de äter hushållsavfall, ger gödsel och ägg samt är fantastiskt trevliga och lättskötta djur. Vaktmästyaren kanske går att muta med litet ägg och gödsel eller vad han nu kan tänkas vilja ha. Lagen säger ju att man har rätt att ha höns och även tupp men det är väl skillnad om man hyr, då är man väl i ägarens händer tyvärr, antar jag. Lycka till! / Höns är bäst!
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Joah

• Gäst
Min fråga är: Vad gör det ifall alla andra också vill ha det?

Existens?

• Gäst
Min fråga är: Vad gör det ifall alla andra också vill ha det?

..och vill dom verkligen det?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Om ni hyr och er bostad ligger så att exempelvis kommunal lagstiftning inte förbjuder er att ha höns så kan er hyresvärd inte förbjuda er att ha höns. Svårare än så är det inte.

Med andra ord om du hyr en villa i ett villaområde där kommunen säger max 5 hönor  så är det bara att skaffa sig en "Chickentractor" och 5 hönor. De som hyr ut kan inte säga nej...

Hyr du på landet och det inte finns begränsningar så får du skaffa både tupp och höns om du vill.

Ett mobilt höns hus kräver inte bygglov eller fastighetsägarens tillåtelse. Men naturligtvis måste man följa djurskyddslagen med avseende på skötsel och ytor.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grönöga

• Dalsland
..och vill dom verkligen det?

Precis vår tanke, det är ju inte många fler än oss som odlar något ätbart alls t ex, så varför vilja ha höns?
Med hantverket i näven, tårna i grönsakslandet, barnen i famnen, katterna på taket, hunden vid sidan och blicken på hönsen.

Grönöga

• Dalsland
Om ni hyr och er bostad ligger så att exempelvis kommunal lagstiftning inte förbjuder er att ha höns så kan er hyresvärd inte förbjuda er att ha höns. Svårare än så är det inte.

Med andra ord om du hyr en villa i ett villaområde där kommunen säger max 5 hönor  så är det bara att skaffa sig en "Chickentractor" och 5 hönor. De som hyr ut kan inte säga nej...

Hyr du på landet och det inte finns begränsningar så får du skaffa både tupp och höns om du vill.

Ett mobilt höns hus kräver inte bygglov eller fastighetsägarens tillåtelse. Men naturligtvis måste man följa djurskyddslagen med avseende på skötsel och ytor.

Åh vad bra! Då ska jag läsa på lite mer tydligare om vad som gäller just här i kommunen, så jag kan framlägga det klart och tydligt för vaktmästarn på måndag. Egentligen brukar han inte bry sig ett skvatt om vad vi gör i området, målar om inomhus, gräver upp land osv, så han borde väl inte vara så svår att övertala..

Och muta med lite ägg är ju en väldigt god ide Jenny!

Grönöga

• Dalsland
Hrm, det var lättare sagt än gjort att hitta något om hönshållning på kommunens hemsida.. men jag vet ju att flera har höns i villaområdet en bit bort.

Det får bli att ringa kommunkontoret på månag då.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
Antar att det beror på vad man har för ett kontrakt och så men i princip borde väl ägaren till fastigheten få bestämma vad man får göra där? Jag tänker att kommunens lagar en sak men att det vore svårt att skaffa djur mot hyresvärdens vilja och även om man skulle kunna det rent juridiskt, vill man det (och riskera att få ett dåligt förhållande med hyresvärden som då riskerar att lägga sig i även vilken färg man har på väggarna tex.)?  Min förra hyresvärd (privat) sa att "visst får ni ha höns men då blir det ju en lantbruksfastighet så då får vi se över hyran..." Då fick vi nog och började leta hus att köpa istället....
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Grönöga

• Dalsland
Antar att det beror på vad man har för ett kontrakt och så men i princip borde väl ägaren till fastigheten få bestämma vad man får göra där? Jag tänker att kommunens lagar en sak men att det vore svårt att skaffa djur mot hyresvärdens vilja och även om man skulle kunna det rent juridiskt, vill man det (och riskera att få ett dåligt förhållande med hyresvärden som då riskerar att lägga sig i även vilken färg man har på väggarna tex.)?  Min förra hyresvärd (privat) sa att "visst får ni ha höns men då blir det ju en lantbruksfastighet så då får vi se över hyran..." Då fick vi nog och började leta hus att köpa istället....

Hyresbolaget i sig engagerar sig inte i sådana frågor, det är ett kommunalt bolag. Argumentet kommer ifrån vaktmästarn. Ja, jag vill ju inte att det ska till bråk med honom för att få ha höns men i och med han brukar vara så obrydd om vad alla tar för sig annars och det vaga argumentet så vill jag försöka driva frågan ett tag till. Vem vet - det kanske är så enkelt att när vi bli två familjer som frågar så går han med på det? kan ju alltid hoppas...  ;)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
Ring din kommuns bygg- och miljökontor och fråga om ni bor utanför detaljplanelagt område. Sen kan ni ju alltid höra med de andra hönsägarna i villaområdet hur de gjorde, vilka de kontaktade osv!
Lycka till

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Här i byn (planlagt område) är vi de enda som har höns. Även en tupp som börjar gala vid 02:00 året om. En granne bodde ett tag på annat håll. Vid återkomsten kom vi att tala höns. Det framkom att hon i början retat sig på tuppskrället. När hon sen flyttade kunde hon inte sova för att hon inte hörde tuppen om nätterna!  :o

Andra har haft höns, till och ifrån. Fler planerar att skaffa egna.

Ett sätt kan vara att bilda "höns-kooperativ", man säljer andelar.  Ett rejält gemensamt hönshus, (kanske i bef. länga?) och hönsgård, de som vill ha några hönor får hjälpa till med bygge, material,  skötsel och givetvis konsumtion. Vaktmästaren kanske vill ha 4 höns (4 andelar)?

I värsta fall: Inhandla "virke" till några 10-pack med vita, bruna och något grönt, smörja de som är motspänstiga, och förklara att "vill ni ha fler så får ni skriva på den här listan"............................ >:D

Listan skulle ju kunna ha några rader om livskvalite´, boendemiljö, plus-värde för barn (och/eller gamla) ekologisk kost, m.m. vad som kan tänkas trigga tveksamma grannar.
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 14:56 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jan lindgren

Hej!
Om nu folk tycker att höns är högljudda så kan ni skaffa löpankor. De är tystare, härdigare och lägger nästan lika många ägg.
MVH
Jan

pita

• -
Hej!
Innan jag köpte mitt hus bodde vi i ett villaområde, inte ett sånt som har tomtrutor brevid varandra utan lite mera oregelbundna och buskpartier emellan. Kommunen sa att 5 hönor fick vi ha, tuppen fick vi gå runt och fråga närmaste grannarna om. Det gick bra :) Det var räknat som tätbebyggt område. Jag förstår inte varför då ni som bor på landet ska ha problem ???

Ni borde ha rätten på eran sida. Bor vaktmästaren ens där?
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Grönöga

• Dalsland
Har haft en lång diskussion med miljökontoret idag, men nämnde väl inte riktigt att vi är hyresgäster  :-[ Men det verkar inte spela ngn roll. vi bor inom detaljplanelagt område. så vi får skicka in en ansökan om att hålla höns och beskrivning hur vi tänkt låta dom bo för att inte störa grannar med lukt och dyl. Ingen tupp men förmodligen fler än fem höns, det får man komma överens med dom om. :D det kommer att bli en avgift för anmälan men i och med att vi är två familjer så ska väl det gå bra.

Jag tänker nog vara ganska tydlig mot vaktmästarn - förklara om tillståndet och att "alla andra" förmodligen inte alls kommer vilja ha höns pga att behöva skicka in anmälan och betala avgiften. Miljökontoret sa att de får in sådana här ansökningar väldigt sällan, vilket jag också ska försöka lugna ner honom med.

Och sen funderar jag över - om vi får tillstånd att hålla en liten flock, borde det inte minska chanserna för andra att göra det, jag menar med tanke på ju fler höns, ju större störningsrisk med lukt och ljud?

Åhh, jag vill sätta igång och planera genast! Men våra ev medhönsägare är på semester en vecka till. tss sånt onödigt!

Och sen det här med bygglov hur funkar det? ett litet hus på kanske 5 kvadrat och inätad gård- behövs det verkligen bygglov för det? och så var det ju det här med vintern och kylan. hrm, det kommer nog ta ett tag det här.

Men det känns bra att det går framåt i alla fall!

pita

• -
Vi byggde en stuga till sonen förra året, vi behövde inget bygglov. 15kvm tror jag det är du får bygga utan bygglov. Hönshuset är ca 15 och vi har inget bygglov till det heller. Jag har ett isolerat hönshus, bra både för värme och ljud :)
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

johe71

15kvm tror jag det är du får bygga utan bygglov.

fast är man hyresgäst så tror jag att man behöver tillstånd från den man hyr av innan man börjar bygga permanenta "friggebodar"... eller?

samt följande citat, "tänk på att den sammanlagda byggnadsarean av alla de bodar som uppförts på tomten inte får vara större än 15 kvadratmeter."

pita

• -
fast är man hyresgäst så tror jag att man behöver tillstånd från den man hyr av innan man börjar bygga permanenta "friggebodar"... eller?

samt följande citat, "tänk på att den sammanlagda byggnadsarean av alla de bodar som uppförts på tomten inte får vara större än 15 kvadratmeter."

Givetvis,,,,, Tänkte i största allmänhet på att du inte behöver ha bygglov upp till 15 kvm

Grönöga

• Dalsland
Jo, får samtala med vaktmästarn om detta. men som sagt, han brukar inte lägga sig i. Så länge han slipper bygga ngt själv.  ::) Då tar det månader. Om ens det.

Vi bad honom rensa hängrännorna förra våren. Nu i våras när det fortfarande inte hänt så lånade vi en stege och fixade vi det själv.

jag funderar på en såndär "chicken-tractor" eller ett litet hus som ev går att flytta med sig om vi flyttar om några år, drömmen är ju trots allt att ha ngt eget så småningom.

Sussilo

• Gäst
Till problemet då, hyresbolaget säger att vi ska prata med vaktmästarn om det så den andra familjen ringde vaktmästarn och fick svaret att "nej, om ni får ha höns så ska alla andra ha det också."

Är inte vaktmästaren anställd av hyresbolaget? I så fall kan han väl inte göra sina egna bestämmelser för området där han arbetar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare
yellgar, Jamesbuive

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser