Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på Araucana tuppar ?  (läst 10393 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Bilder på Araucana tuppar ?
« skrivet: 03 jul-11 kl 11:45 »
Kan inte ni lägga in bilder på Araucana tuppar ?
Hittar inga på nätet jue o vill jämföra min Smurf med andras tuppar  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Bilder på Araucana tuppar ?
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 12:27 »
Överst: Blå, kvastade Araucanatuppen Stinky (hade inget sadelbehäng när bilden togs, nya påväg kan man se :P).

Underst: Pärlgrå ungtupp på ca 6 veckor.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Toftgaarden

• Övriga världen
    • Toftgaardens Racehøns
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 17:03 »
Hvor er han fiiiin den blå hane.

Jeg har da også lidt billeder.

og lidt engelske

VH Gunni.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 18:33 »
Ååå va fina allas är jue . Jag gillar verkligen dom vita  :-*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

David97

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 nov-11 kl 19:34 »
Hej! Jag har köpt en araucana tupp, men vet ej vilken färg han har.. Skulle gärna ha hjälp med det!

Hoppas dom bilderna räcker, annars kan jag lägga in mer!

Misonten

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 02 nov-11 kl 20:42 »
Har en som ser likadan ut, tror den kallas Blå/viltfärgad :P
« Senast ändrad: 02 nov-11 kl 20:46 av Misonten »
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Misonten

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 02 nov-11 kl 20:58 »
Olala! Vilken snygging!  ;) Tack för hjälpen! Är ny med araucana, ska nog köpa hönor/ägg till våren, ska ju räkna med 3 kläckningar till våren/sommaren, men lär ju bli mer  ;D Har ju så sjukt många raser jag vill ha, o det bästa är att man kan ha vad som helst i en blandgrupp!
Hihi tack!
Han är verkligen en snygging, ca 6mån gammal  ;) Jag är också ny med araucana. Köpte 4 ägg i sommras och hade turen att få 3 hönor och 1 tupp.  ;D
Samma här vi har en grupp med lite blandat, vill utöka med wyendotte och maran i vår tänkte jag...
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 03 nov-11 kl 10:11 »
Skulle även kunna vara en blåvetefärgad. Vilt och vete är rätt lika på Araucana tuppar men hönorna skiljer mycket i färgen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 03 nov-11 kl 11:50 »
Jag har en blå/viltfärgad araucanahöna och vad jag har förstått så är inte färgen godkänd i Sverige.

David97

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 nov-11 kl 12:20 »
Jag har en blå/viltfärgad araucanahöna och vad jag har förstått så är inte färgen godkänd i Sverige.

Det var skillnad på färg  ;D Men om iaf 4 i Sverige (o säker många mer) som har blå/viltfärgad så borde den vara godkänd  :o

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 04 nov-11 kl 08:24 »
Det var skillnad på färg  ;D Men om iaf 4 i Sverige (o säker många mer) som har blå/viltfärgad så borde den vara godkänd  :o
Bara för att många har en färg betyder det inte att den är godkänd att ställa ut ;) Därmed inte sagt att färgen är mindre värd eller mer fel.

För att en färg ska bli godkänd så måste den visas på en Danska, Svenska eller Norska nationalutställningen. Man måste visa ett visst antal djur av båda könen och få minst 94p på en stor del av djuren.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

tringeling

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 nov-11 kl 09:44 »
För att avgöra vilken färg en tupp har kan man bland annat titta på färgen på vingtriangeln. De båda tuppar som visats i denna tråd är olika. Davids tupp har svart, eller i detta fallet blå, vingtriangel medan den andra tuppen har brun. Davids tupp är då svart eller birchen (E eller ER). Jag är inte påläst vad gäller de svenska hobbynamnen på färger så jag vet inte vad birchen kallas hos araucana, men det är säkert någon annan som vet  :)
Den andre tuppen har brun vingtriangel och är vilt- eller vetefärgad (e+ eller eWh).

På bifogad bild har jag med pil markerat vingtriangeln

Dela detta:

* Inloggade just nu

144 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser