Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dumma hönor  (läst 3761 gånger)

nina77

• Hälsingland
Dumma hönor
« skrivet: 03 jul-11 kl 22:39 »
Eller dumma vet jag väl inte, men de vill ruva till varje pris. jag vill inte ha fler kycklingar, nu har två st lagt sig utan ägg, legat i flera dagar, jag har kastat ut dom, stängt ut dom, spikat igen reden m.m. men dom är envisa. Nu har jag stängt in dom i en mindre bur, med mat och vatten, dom var tokiga  och försökte hoppa ut genom nättaket. Men det kommer säkert sluta med att de ligger i varsitt hörn o surar. Båda två har haft varsin kull redan. Jag vill inte kläcka fram fler nu. Det är blandrasägg och blir ofta massa tuppar, som ingen vill ha och jag har redan överskott så vi klarar oss. Hur ska jag få dem att ge upp????

Ms_Agda

• Småland
SV: Dumma hönor
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 22:47 »
Hej Nina!

Jag är fullständigt nybörjare på detta med hönshållning, men tycker det verkar ganska trevligt. Om man inte vill ha kycklingar så kan en bra idé vara att inte ha en tupp?
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 22:52 »
Enklast är ju att ha en ras som inte vill ruva .
Byt bort dom mot andra ej ruvvilliga hönor . ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 23:01 »
hej!! Jo men jag vill ha en ras som ruvar, men jag vill inte ha fler kycklingar just nu. Så jag vill bara försöka avbryta dem. Och skulle jag ta fler kycklingar så vill jag skaffa avelsägg så att de blir renrasiga. Jag fick tyvärr ta bort min avelstupp bland dessa hönor. Just nu hinner jag inte med att få tag på sådana då jag ska in på sjukhus och göra kejsarsnitt på onsdag. Jag har även Blomme och dom är inte lika ruvvilliga.

Enklast är ju att ha en ras som inte vill ruva .
Byt bort dom mot andra ej ruvvilliga hönor . ;D

nina77

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 23:04 »
Dom ruvar även utan tupp, förra sommaren hade jag tre st som låg på tomma ägg, och de låg kvar även om man tog bort äggen. Det är en stor ras som heter Dorking. Jättetrevliga höns, men de ruvar ofta och gärna. Bra när man vill ha fler kycklingar, men just nu så räcker det. jag har redan kläckt fram ett 50-tal.

Hej Nina!

Jag är fullständigt nybörjare på detta med hönshållning, men tycker det verkar ganska trevligt. Om man inte vill ha kycklingar så kan en bra idé vara att inte ha en tupp?

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 23:16 »
Mitt höns guru gav mig detta råd "lyft upp de skrockande djuren på nattpinnen
 varje kväll efter några veckor ger de sig och om de inte ger sig kan man överväger att ger de några ägg 2 eller 3 stycken ägg så har man färre kycklingar att tar hand av".  :) Lycka till
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

nina77

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 23:48 »
Mitt höns guru gav mig detta råd "lyft upp de skrockande djuren på nattpinnen
 varje kväll efter några veckor ger de sig och om de inte ger sig kan man överväger att ger de några ägg 2 eller 3 stycken ägg så har man färre kycklingar att tar hand av".  :) Lycka till

Jag har provat detta några kvällar, men de bara går tillbaka. Får se hur de har det i buren imorrn, jag tänkte stänga dom ute i trädgården hela dagen och ta in dem i buren på natten, får se om det fungerar. Annars får dom väl några ägg var om det inte går att få dom att sluta.

shelale

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jul-11 kl 10:34 »
kan du inte bara lägga in 2 ägg var under hönorna? om de får iallafall en kyckling var så borde de väl bli nöjda? Vi la under fem ägg var under våra höns. nu har en av dem 2 ägg och den andra 4 (jag tog bort de som inte hade nån spindel i sig.) så nu hoppas vi bara att dessa sex ägg kläcks.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 10:36 »
Ja, mitt förslag är också att ge dem 1-2 ägg var. Då borde de bli nöjda. De är otroligt envisa när de väl har bestämt sig...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

nina77

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 13:52 »
ja jag ska se om de går tillbax ikväll, vi ska ha hönsvakt när vi är på bb och jag vill inte ge dom massa extrajobb, med att mata på fler ställen än de behöver.

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 13:58 »
Om man lyfta de upp på sittpinnen det är något man måste gör i flera veckor, några gånger råcker inte, det gäller att vara envis, jag personligt tycker det är lättare att bara ge de några ägg men du har mycket annat att göra!  :P
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Agda 61

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 14:13 »
 :D Hej. Kan du inte köpa ett par ägg i affären och låta hönorna ligga ett tag om dom nu vill. Dom äggen är ju inte befruktade. Sen när du har tid kan du ju låta dom få andra ägg. Bry dej inte så mycket, ta hand om din egen kycling istället, hönsen klara sej ändå.Lycka till på onsdag. Kram från en (snart) mormor i Skåne.
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #12 skrivet: 04 jul-11 kl 15:02 »
:D Hej. Kan du inte köpa ett par ägg i affären och låta hönorna ligga ett tag om dom nu vill. Dom äggen är ju inte befruktade. Sen när du har tid kan du ju låta dom få andra ägg. Bry dej inte så mycket, ta hand om din egen kycling istället, hönsen klara sej ändå.Lycka till på onsdag. Kram från en (snart) mormor i Skåne.

Jodå, de kan vara befruktade. Det är ofta ett gäng tuppar i hönserierna också.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #13 skrivet: 04 jul-11 kl 15:07 »
:D Hej. Kan du inte köpa ett par ägg i affären och låta hönorna ligga ett tag om dom nu vill. Dom äggen är ju inte befruktade.

Då får du nog handla ägg från burhöns, jag har 5 ekologiska köpeägg från affären i min kläckare som ska kläckas om en vecka.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

taccotad

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 04 jul-11 kl 15:55 »
Jag har varit i samma sits ett antal gånger. Hönorna har varit totalt ruvningsgalna medan jag tyckt att vi redan hade hela hönshuset fullt av kycklingar...

Provade de flesta knepen men insåg tillslut att det enklaste var att ge dom 2-3 ägg var.

Nu har jag börjat sälja av mina dvärgkochin som är riktiga ruvningsmaskiner och börjar gå över mer och mer till raser som inte är fullt så sugna på att ruva som dom. Självklart vill jag ha kycklingar men när vissa av hönorna lägger sig för tredje gången på samma sommar börjar det kännas lite tråkigt faktiskt... Det ger ju både merjobb och tillslut ligger alla hönorna där inne och kuckelurar hela dagarna.

nina77

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 04 jul-11 kl 19:03 »
En av hönorna verkar ha gett upp iaf, jag hade de ute på gården idag, den ena var lugn som en filbunke, den andra hyperstressad och skulle prommt in i hönsgården så hon kom åt redet. Den som gav upp sitter nu på pinnen med de andra. Det slutade med att jag gav upp. Hönan fick en egen avdelning och 10 ägg som legat i kylen ett tag, får se om det tar sig i dom. Tog ägg från dorkinghönorna för de blir stora och ger bra med kött om det blir tuppar, och hönor går alltid att sälja. blir fina kycklingar dessutom. Har ju trots allt lyckats sälja en hel del tuppar nu på sistone, samt osorterade kycklingar. Så jag har plats för dom iaf. Jag vill ju att de ska få ruva när de känner för det, men det är lätt det blir för mkt. Dessa hönor är dessutom tunga o klumpiga, så jag räknar med att 2-3 ägg kommer att gå sönder.

Therese K

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 04 jul-11 kl 19:10 »
Hej! Jag har samma problem.. nästan.. Fast min hönor lägger sig i FEL rede ::) har hänt flera gånger nu, jag vill inte ha fler kycklingar men dom envisas. Hur gör man nu då?? Tänkte först låta dom ligga men dom flyttar ju sig till andra reden.. >:( ligger där ett par dagar för att sedan flytta tillbaka ::)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Dela detta:

* Inloggade just nu

407 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser