Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myskanka ruvningsfråga  (läst 1423 gånger)

Tuve

• Skåne
Myskanka ruvningsfråga
« skrivet: 04 jul-11 kl 08:01 »
Just nu håller min myskanka på och samlar ihop till en kull ägg att ruva på. Men trots att hon lägger ett nytt ägg varje dag, verkar hon tillbringa större delen av dygnet i redet - hur tänker hon då? Det måste ju bli ojämn kläckning. Eller har hon nån teknik för att inte värma på dem riktigt än?
Vad jag kan se går hon bara ut en gång om dan, en halvtimme, kanske. När hon började ligga där inne så mycket hade hon 6 ägg, nu är hon uppe i 11, tror jag. De senaste tre dagarna har hon lagt ett om dan - det var lite mer oregelbundet innan.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Myskanka ruvningsfråga
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 10:42 »
det löser sig nog ska du se... myskankor är ruvexperter ;)
Fjäderfän och kaniner

Tuve

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 12:36 »
det löser sig nog ska du se... myskankor är ruvexperter ;)

Mina myskankor är nog mer korkade än genomsnittet i så fall. I fjol misslyckades tre av tre ankor med att få fram nån kull, och jag har haft nån som misslyckats innan dess med. Faktiskt fler misslyckade häckningar än lyckade hemma hos mig.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 12:52 »
Mina myskankor är nog mer korkade än genomsnittet i så fall. I fjol misslyckades tre av tre ankor med att få fram nån kull, och jag har haft nån som misslyckats innan dess med. Faktiskt fler misslyckade häckningar än lyckade hemma hos mig.

Kanske dags att kasta en del ägg i kläckare och hoppas på det bästa.. bzta ut en delm vuxna mot döttrar och håller tummarna?

Mina ankor klarar ruvningen galant.. är dock inte lika duktig på att ha ällingarna kvar/vid liv.   :'(

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

stenungarna

« Svar #4 skrivet: 08 jul-11 kl 11:52 »
våra ankor gör på samma sätt, men dom kläcks ändå på samma dag. Det kan ju vara så att hon går av när du inte ser. Prova att plocka bort dom första 10 äggen som honan lägger. Det är större risk att dom är obefruktade. jag gjorde det förra året och fick 12 ällingar av 13 ägg. i år har jag fått 12 ällingar av 14 ägg så det ser ut att funka bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser