Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppar och höns i olika hus? Erfarenheter?  (läst 1807 gånger)

Ulrika K

• Västergötland
Tuppar och höns i olika hus? Erfarenheter?
« skrivet: 04 jul-11 kl 12:34 »
Hej! Har någon prövat med att hålla höns- flocken separerad under natten? Tänkte så här; 2 tuppar i ett hus, då har dom sällskap av varandra. De går med hönsen på dagarna = helt lösa ute = mycket plats = tupparna kan komma undan varandra?
Ulrika
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Tuppar och höns i olika hus? Erfarenheter?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 21:43 »
Varför kan inte tupparna sova med hönsen??

Jag tror att flockherarkin blir stökigare om man ska sära och släppa ihop, sära och släppa ihop, sära och släppa ihop. För att inte tala om vilket jobb att varje kväll fånga och flytta två tuppar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 23:01 »
Jag tycker att det låter som en himla massa jobb? Det kommer nog bli en lugnare flock ifall alla är tillsammans dygnet runt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 11:28 »
Tuppar gal ju som bekant från soluppgång tills.....för att inte störa mig med grannarna tänkte jag att man kan ha tuppen inne tills efter lunch. Men hönorna vill ju gå ut så tidigt som möjligt och få gå ut och in som de vill. För att de inte ska bli "berövade" detta pga av tuppen, tänkte jag ha bara honom inne...det blir lite meckigare för mig men skulle vara ett sätt att hålla tupp...eller ett par (de är ju vackra)
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Jakobsson

« Svar #4 skrivet: 05 jul-11 kl 11:32 »
Tupparna galer fast dom e inne, så för den sakens skull
gör det ingen nytta. :)

//
Jakobssons fru

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #5 skrivet: 05 jul-11 kl 11:34 »
Är det inte bättre att hålla alla inne och släppa ut de vid 10?

Då har de flesta vaknat och ändå mycket tid kvar till hönor och tuppar att vara ute.

Varför inte knacka på hos grannarna och fråga om det är ok att släppa ut tuppen vid 10. Om du bor på landsbygden och inte har grannarnas tomt dikt an mot din, då borde det inte spela någon roll, egentligen.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

taccotad

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 jul-11 kl 16:55 »
Jag hade nog också satsat på att hålla alla inne en stund in på förmiddan. Verkar himla krångligt att hålla på att dela på dom varje kväll.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 05 jul-11 kl 16:59 »
Bodde i stan förut
Tuppen bodde i garaget på natten
Hönorna i hönshuset.
Gick alldeles utmärkt ingen svårighet att ta in tuppen på kvällen
på morgonen sprang han ut själv.
Underbar tupp som räven tog då jag givit bort honom.
Hedemorahöns

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 05 jul-11 kl 20:06 »
Jättebra! Då vet jag att någon prövat och att det kan funka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser