Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  king-suro fråga  (läst 3198 gånger)

linisgirl

• Ångermanland
king-suro fråga
« skrivet: 04 jul-11 kl 16:27 »
Hej! Lyste mina ägg nu å några vita hade lite spindel redan å jag la in dom i torsdags helt otroligt! Sen funderar jag nuda ha ju 8 dvärgägg som ska kläckas nu när som helst skulle jag tro. Visst ska kycklingarna göra hål i luftblåsan såatt jag kom å se det då jag har äggen stående i en king-suro me vändning igång?

Jennyt

• Västergötland
SV: king-suro fråga
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 17:26 »
Om äggen ska kläckas inom de närmsta dagarna bör du lägga dem ner utan vändning.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-11 kl 17:29 »
Ja men dom ligger ju i samma kläckaren där 14 till ska kläckas men inte alls nu utan om typ 19 dagar så dom måste ju ha vändnigen på?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-11 kl 18:28 »
Om jag hade varit du, så hade jag stängt av automatvändningen och vänt de ägg som ska vändas för hand..... använt den som om den vore halvautomatisk...... du måste dessutom höja luftfuktigheten om de små ska komma ur äggen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 04 jul-11 kl 18:32 »
Ja men då sjunker ju luftfuktigheten varje gång ja öppnar kläckaren?? Ja jag ska kolla upp de där ikväll hur ja ska göra :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 04 jul-11 kl 18:37 »
Hur bli de å höja luftfuktigheten nu till 70 med dom andra äggen då??

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 jul-11 kl 18:40 »
Du får va snabb när du öppnar;)

Jag har faktiskt gjort precis som jag beskrivit för dig vid ett tillfälle. Jag hade inte ställt undan hönn med äggen och de andra hönsen hade fortsatt lägga ägg under henne..... alltså vääääääldigt utdragen kläckning som resultat och ungefär en ny kyckling per dag::)..... det funkade bra att ha konstant hög luftfuktighet och snurra lite på de ägg som var under utveckling.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 04 jul-11 kl 19:00 »
Nu har ja lagt äggen ner dom som ska kläckas resten står upp. Men tänkte på det kan man spraya äggen för mycket dom som ska kläckas? Kan dom drunkna? Och då man vänder äggen räcker väl med att vicka fram å tebaka då tex att man bara rör kläckaren lite så rör sej ju äggen för dom vänds ju aldrig i min kläckare så :)
Väldig fart på äggen dom rör sej så inge länge te hålslag där inte :)

nina77

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 19:07 »
det är bara att stänga vändningen när du ser första hålslaget. De andra äggen klarar sig tills kläckningen är klar. Kycklingarna kan du ju plocka ur och torka under värmelampa. luftfuktigheten kommer ju gå uppemot 80 under kläcket så den kan man inte hålla nere iaf. Drar kläckningen ut på tiden så kan du ju starta vaggningen en vända, så slipper du öppna mer än nödvändigt. JAg tror inte du behöver spraya äggen alls. Det har inte jag gjort på hönsägg iaf.

fauve

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 19:51 »
Annars kläcks kycklingar utmärkt även om äggen står upp och vändningen är igång.

I alla fall mina har gjort det  :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 21:41 »
Nu har ja stängt vändarmotorn och lagt äggen ner å dom rör sej så snart har ja små dvärgkycklingar ja rör ju bara kläckaren lite så rör sej ju dom andra äggen också :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 05 jul-11 kl 18:29 »
Hålslag på ett ägg :)

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 06 jul-11 kl 07:55 »
En liten dvärgkyckling kläckt! Kan man se kön när dom ä nyfödda?

tringeling

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 jul-11 kl 09:54 »
Utbildade experter kan könssortera daggamla kycklingar genom att titta dom i rumpan, men det är jättesvårt och ingenting för oss vanliga hönsägare.
Ibland kan kycklingens färg säga vilket kön det är, men det gäller bara vissa färger och färgkombinationer.
Oftast får man därför ge sig till tåls några veckor tills kammen börjar växa på tupparna.

linisgirl

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 06 jul-11 kl 15:34 »
Hur få jag ner luftfuktigheten nu sen då dom 8 äggen kläckts? Byta trasan?

Krrille

• Utan vila - inga drömmar!
    • Blekinge
« Svar #15 skrivet: 12 jul-11 kl 18:08 »
Hur få jag ner luftfuktigheten nu sen då dom 8 äggen kläckts? Byta trasan?
Jag la nätsladden mellan locket och botten så att det blev en liten öppning mellan. Inget problem att hålla temperaturen och luftfuktigheten sjönk!

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser