Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nomadliv: Spritkök av billiga bitar  (läst 4739 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Nomadliv: Spritkök av billiga bitar
« skrivet: 04 jul-11 kl 23:48 »
Hittade en brännarkonstruktion på nätet. Det var bara att sätta sig ner och prova. En av brännarna på bilden har provats och en hoppas jag mycket på.

Måste nog ändå sova nu... Jisses vad mycket klockan hunnit bli.  :o
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Nomadliv: Spritkök av billiga bitar
« Svar #1 skrivet: 05 jul-11 kl 20:01 »
Det behövs egentligen inte mycket. Spritkök består av några enkla delar. Vi börjar med brännaren, men de andra är viktiga också.

Brännaren är egentligen en skål där spriten brinner. Elden värmer upp skålen som förgasar mer av spriten som sedan brinner. Det finns många sätt att tillverka brännaren på, några enklare än andra, men grundtanken är ändå densamma. Det enda som behövs för att experimentera med spritkök är metallburkar och sprit. Här kan jag passa på att tipsa om att det finns speciella blandningar som är gjorda att användas i spritkök, men hembränt borde fungera det med, om alkoholhalten är hög nog.

För att göra brännaren på bilden i förra posten så behöver man tre verktyg: En oöm sax. Lämna tygsaxen bland sygrejorna. Ta en enkel sax för papper istället. En spetsig tång. Min är egentligen ett multiverktyg, men den fungerar bra nog. Det tredje verktyget är lite svårare att beskriva eftersom nästan vad som helst som man kan markera med duger. Jag ristar gärna istället för att rita, men du väljer ditt eget märkningsvapen, sheriff, jag valde en kartnål.

Utgångspunkten för mina brännare är burkar som varit fyllda med energidryck men som är tomma nu. En vanlig läskburk borde passa bättre för kastruller i den vanliga storleken, men det struntar jag i. Du får prova dig fram till den storlek som passar bäst för dig. Min brännare ska klara sig med ungefär en matsked sprit för att koka ungefär en halvliter vatten, bara så ni vet vad jag siktar på.

Den ultrakorta beskrivningen låter såhär: Brännaren är en burk med ett antal tänder som böjts in från ytterkanten.

Brännare nummer tre började med en hel burk där två olika höjder markerades. Den nedre är ungefär tolv millimeter upp från bordsytan. Den andra ungefär 15 millimeter högre upp. Jag lägger kartnålen på sida på något som är lagom högt (en plåsterlåda användes för den ena linjen) och sedan snurrar jag burken mot den vassa spetsen så att en linje ristas runt hela burken. Leta upp något lagom högt för den andra linjen och rista runt igen.

Det är lätt att klippa upp sidan på burken med saxen. Börja högt upp på burken och klipp dig ner i spiral mot den översta linjen. Klipp sedan av burken efter linjen.

Nu ska du ha något som ser ut som aluminiumskalet på ett värmeljus, ungefär, fast djupare. Det har blivit dags att klippa en massa tänder som sedan ska böjas ner. Klipp med saxen ner från överkanten till det nedre strecket. Klipp nästa jack ungefär sex millimeter brevid det första och fortsätt runt hela burken. Det blir rätt många jack.

När jacken är klara så böjs tänderna neråt mot mitten av burken. Det går att göra för hand, men de många plåtkanterna är vassa som attan så skona dig själv och använd en spetsig tång. När alla tänderna böjts ner så mycket det går med tången så fortsätter man att böja lite åt gången med fingrarna, varv efter varv. Till slut ligger tändernas ändar mot botten. Det tar lite tid och ja, man får akta händerna.

Svårare än så är det inte.
vattuvargs.blogspot.se

kurt

« Svar #2 skrivet: 06 jul-11 kl 04:30 »
Det finns ju oändligt med modeller, och det är värt att verkligen tillverka den så att spriten förgasas ordentligt innan den brinner:

http://en.wikipedia.org/wiki/Beverage-can_stove
http://zenstoves.net/BasicTopBurner.htm

Och det finns andra modeller som i stället förgasar kvistar, så att gengas bildas och brinner:

http://zenstoves.net/Wood.htm

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 07 jul-11 kl 23:29 »
Zen stoves är ett jättebra ställe för att få se olika konstruktioner, ett ställe definitivt värt att se.

Men det intressantaste jag sett i det här ämnet skedde istället på www.hikinghq.net, där sgt Rock och Hog on Ice micklade med olika varianter av brännare. De flesta av konstruktionerna på zen stoves är optimerade för att koka fort, inte effektivt. Sgt Rock, eller Ernest Engman som han egentligen heter, byggde en lång rad brännare som han till slut blev ganska nöjd med. Då fick han tag i en trangiabrännare som han blev ordentligt imponerad av. Den svenska brännaren var ordentligt mycket effektivare än hans egna försök. Det fick honom att fundera på vad som gått snett i hans arbete. Det han kom fram till var att han försökte koka vattnet så fort som möjligt. Om man lät brännaren jobba långsammare så fick man ut mer av energin i bränslet. Efter lite inspirerat bollande med HoI så skapades the Ion Stove. Den lilla brännaren klarade av att koka en halvliter vatten med en matsked bränsle. Alkoholbrännargänget tittade på alla aspekter av uppvärmningen och såg bland annat till att vindskyddet var bra och att överföringen av energi fungerade väl till kastrullen. Brännaren var bara en del av spritköket. Den producerade värme som man sedan skulle slösa så lite som möjligt av.

Jag följde utvecklingen med spänning och föreslog faktiskt en liten detalj till kastrullstället av bara farten. I en kasse under diskbänken samlades så småningom material för att göra ett eget spritkök. Det var bara en sak som gjorde att energidrycksburkarna låg kvar under diskbänken under en lång tid. Ion-brännaren var för komplicerad att bygga för det koncept jag klurade på. Tillverkningen krävde glasfiberull och små borrar, förutom det faktum att man på något sätt skulle klämma in en halva i den andra.

Det var när jag hittade the flat cat brännaren på nätet som ribban sänktes en aning. Kunde man hoppa över borrandet av en bunt hål och klippa direkt för att göra tänderna? Skulle tänderna tillåta alkoholen att brinna på rätt sätt ändå?

Första försöket liknade förebilden för mycket. Den blev för platt och kunde helt enkelt inte hålla tillräckligt med alkohol för att värma den tänkta halvlitern på en tankning. Försök två var istället för djup och tänderna svårhanterligt långa. Men den kunde i alla fall testas. Det var ganska mycket bränsle kvar i brännaren när vattnet kokade. Den tredje brännaren kändes bra att bygga. Tänderna var lagom långa för att bocka ner ganska enkelt och det fanns tillräckligt med volym för bränsle, trots kupolformad botten.

Efter att i kväll ha hällt ner den sista skvätten tenol jag hade hemma så var det med spänning jag provade den tredje brännaren. Den är inte bara snyggast av mina brännare utan också den snålaste av de tre. Hur mycket snålare vet jag inte än eftersom den lilla skvätten tenol inte räckte för att koka upp vattnet.

Det får bli lite shopping i morgon. Nästa steg blir att klura ut kastrullstället.
vattuvargs.blogspot.se

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 09 jul-11 kl 14:10 »
Intressant tråd det här.   
Jag skall prova bygga en brännare oxå som ett test inför en evt överlevnadshändelse. Då en "köpe" brännare håller så mycket högre kvalisort och i de flesta fall tål en ganska omild behandling i packningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 09 jul-11 kl 23:09 »
Intressant tråd det här.   
Jag skall prova bygga en brännare oxå som ett test inför en evt överlevnadshändelse. Då en "köpe" brännare håller så mycket högre kvalisort och i de flesta fall tål en ganska omild behandling i packningen.

Brännaren jag berättar om är tänkt att användas med en pytteliten kastrull (ungefär 0,5L) så den är nog för liten (diameter, alltså) för vanliga kastruller. En vanlig läskeburk borde vara mer rätt i storlek för dig. Gör brännaren förhållandevis lägre och platta inte till bottnen på burken utan låt den vara kupolformad så att bränslet håller sig vid kanten. Låg och bred är närmare originalutformningen på den här brännaren, faktiskt.
vattuvargs.blogspot.se

Humle

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 11 jul-11 kl 21:08 »
Jag gjorde någon "penny stove" men tyckte de var så jäkla svåra att få igång. Man behöver ha lite sprit på ett fat under för att gaserna ska komma igång. Arbetar dina brännare med liknande högtryck?
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #7 skrivet: 11 jul-11 kl 22:23 »
Finns ju andra varianter än spritbrännare, gengas t.ex. Man slipper ju kånka med sig bränslet då. Har själv tänkt bygga en men inte kommit till skott. Har iaf snokat upp en massa länkar. Här är en om intresse finnes.
Wood gas stove / Gasifier from IKEA / Vedgasbrännare utav IKEA produkter vid HAIK och camping
Tala gärna om ifall det gick bra
Min bästa ägodel är min vedspis!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #8 skrivet: 13 jul-11 kl 00:16 »
Jag gjorde någon "penny stove" men tyckte de var så jäkla svåra att få igång. Man behöver ha lite sprit på ett fat under för att gaserna ska komma igång. Arbetar dina brännare med liknande högtryck?

Nej, den minivariant på "flat cat stove" som jag beskriver kräver inget mer än att den fylls med en matsked bränsle och tänds på. De spritbrännare som arbetar med tryck, som en "penny stove", sprider för det mesta ut värmen för långt ifrån mittpunkten för att passa den lilla "kastrull" som är tänkt. Lågan hålls ihop bättre i en flat cat. Tenolen kryper upp en bit mellan tungorna, vilket också gör brännaren enkel att få igång. Du behöver något att ställa brännaren på, men inte för att tända den.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser