Det behövs egentligen inte mycket. Spritkök består av några enkla delar. Vi börjar med brännaren, men de andra är viktiga också.
Brännaren är egentligen en skål där spriten brinner. Elden värmer upp skålen som förgasar mer av spriten som sedan brinner. Det finns många sätt att tillverka brännaren på, några enklare än andra, men grundtanken är ändå densamma. Det enda som behövs för att experimentera med spritkök är metallburkar och sprit. Här kan jag passa på att tipsa om att det finns speciella blandningar som är gjorda att användas i spritkök, men hembränt borde fungera det med, om alkoholhalten är hög nog.
För att göra brännaren på bilden i förra posten så behöver man tre verktyg: En oöm sax. Lämna tygsaxen bland sygrejorna. Ta en enkel sax för papper istället. En spetsig tång. Min är egentligen ett multiverktyg, men den fungerar bra nog. Det tredje verktyget är lite svårare att beskriva eftersom nästan vad som helst som man kan markera med duger. Jag ristar gärna istället för att rita, men du väljer ditt eget märkningsvapen, sheriff, jag valde en kartnål.
Utgångspunkten för mina brännare är burkar som varit fyllda med energidryck men som är tomma nu. En vanlig läskburk borde passa bättre för kastruller i den vanliga storleken, men det struntar jag i. Du får prova dig fram till den storlek som passar bäst för dig. Min brännare ska klara sig med ungefär en matsked sprit för att koka ungefär en halvliter vatten, bara så ni vet vad jag siktar på.
Den ultrakorta beskrivningen låter såhär: Brännaren är en burk med ett antal tänder som böjts in från ytterkanten.
Brännare nummer tre började med en hel burk där två olika höjder markerades. Den nedre är ungefär tolv millimeter upp från bordsytan. Den andra ungefär 15 millimeter högre upp. Jag lägger kartnålen på sida på något som är lagom högt (en plåsterlåda användes för den ena linjen) och sedan snurrar jag burken mot den vassa spetsen så att en linje ristas runt hela burken. Leta upp något lagom högt för den andra linjen och rista runt igen.
Det är lätt att klippa upp sidan på burken med saxen. Börja högt upp på burken och klipp dig ner i spiral mot den översta linjen. Klipp sedan av burken efter linjen.
Nu ska du ha något som ser ut som aluminiumskalet på ett värmeljus, ungefär, fast djupare. Det har blivit dags att klippa en massa tänder som sedan ska böjas ner. Klipp med saxen ner från överkanten till det nedre strecket. Klipp nästa jack ungefär sex millimeter brevid det första och fortsätt runt hela burken. Det blir rätt många jack.
När jacken är klara så böjs tänderna neråt mot mitten av burken. Det går att göra för hand, men de många plåtkanterna är vassa som attan så skona dig själv och använd en spetsig tång. När alla tänderna böjts ner så mycket det går med tången så fortsätter man att böja lite åt gången med fingrarna, varv efter varv. Till slut ligger tändernas ändar mot botten. Det tar lite tid och ja, man får akta händerna.
Svårare än så är det inte.