Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tog min första svärm, vad nu? Snabba svar behövs!  (läst 6323 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Tog min första svärm, vad nu? Snabba svar behövs!
« Svar #20 skrivet: 20 aug-11 kl 23:09 »
Titta på bilden några inlägg upp så jag tagit som visar äggläggande arbetsbin. Jämför med denna bilden som visar normalt yngel.

Titta på ditt eget yngel. Är det så gått som helt slätt och nästan fullpackat i ytan där det är yngel? Då är det bra. Är det varannan cell fylld och ganska tydliga små kupoler på varje täckt yngel? Då är det inte bra, då är det äggläggande arbetsbin i farten. Om det däremot är fullpackat OCH kupoligt, då är det en oparad eller missbildad drottning.

Om ynglet är bra men bara för lite, hur mycket täckt yngel finns det? Uppskatta i antal ramar eller hur stor del av en ram som har täckt yngel!

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 24 mar-12 kl 09:32 »
Väcker liv i min gamla tråd.
Jag trodde samhället skulle dö under vintern men fodrade ändå med rejält med socker. De har dock överlevt men det är en ynklig samling bin, de sitter på ca 4 ramar. Vill inte rota runt en massa i dagsläget men har lite frågor.

Om det varit en drönarmor eller ett äggläggande arbetsbi, borde samhället ha självdött vid det här laget? Svärmen togs i början av juli -11.

Hjälper det att köpa en  ny drottning, när kan man i såfall tillsätta henne?

olof

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 24 mar-12 kl 09:53 »
Bara 4 ramar med bin är normalt med ett litet samhälle som haft problem under sensommaren men sedan kommit igång som det ska. Normalt lyckas inte övervintringen om det inte finns drottning. Mitt tips är att avvakta lite till och sedan kolla att det finns normalt yngel. Det är svårt att få tag i en drottning nu, det går inte att odla drottningar förrän det är +20ºC och drottningar från förra året måste ju finns i ett annat övervintrat samhälle nu.

Nybörjare biodling

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 24 mar-12 kl 10:05 »
Ok, då finns det hopp.Får väl ta det lugnt och se vad som händer.
När brukar det finnas drottningar till salu?
Ska man köpa en friparad eller en renparad?

olof

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 24 mar-12 kl 11:58 »
När brukar det finnas drottningar till salu?
Ska man köpa en friparad eller en renparad?
Man kan oftast beställa i tidigt, men leverans från mitten av juni beroende på vädret.

Alltid friparad till produktionssamhällen. Renparade har man nytta av först när man tagit sig förbi nybörjarstadiet i drottningodling. Mina renparade är undermåliga som produktionssamhällen, men nästa generation blir bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser