Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttproduktion?  (läst 1376 gånger)

Chast

• Övriga världen
Köttproduktion?
« skrivet: 05 jul-11 kl 15:32 »
Hej! Liknande frågor har ställts alltför många gånger jag vet, men jag hittar inte svaret på just min  :)

Hur gör man om man redan har 4 kaniner till sällskap, men vill ta kullar till att sälja några ungar och slakta resterande till husbehov?

Tillstånd är ju från 6e sällskapskaninen och 1 kött-produktionskaninen.

Så hur skall jag göra för att inte vara "olaglig"?

Tack för svar!
« Senast ändrad: 06 jul-11 kl 15:47 av Chast »

Gille

• -
SV: Köttproduktion?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-11 kl 08:28 »
Tillstånd vet jag inget om gälland produktionskanin men det krävs inget om du har sällskapskaniner för eget bruk (dvs inte vinstdrivande). Säljer du överkott från en kull kan det inte ses som vinstdrivande och slaktar du några till husbehov är det just det, husbehov.
Kaninuppfödare och pelargontant.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Köttproduktion?
« Svar #2 skrivet: 06 jul-11 kl 08:35 »
Men akta dig för att sälja kaninkött! Sälj hellre en levande kanin som du hjälper köparen att slakta, då kommer du undan livsmedelsreglerna ;-).

Precis som Gille säger så behöver du inget tillstånd för hobby/hushållsdjur. Men om du tar en kull med mål att sälja alla ungarna för att tjäna pengar kan det bli grinigt.
//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser