Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HUR belyser man ägg?  (läst 5861 gånger)

Pus

• Norge
HUR belyser man ägg?
« skrivet: 05 jul-11 kl 16:50 »
Hehe jag e HELT blank på detta .. har läst noe om en toarulle å lampa... MEN vad ser man efter?? Fick det "lätt förklarat att man inte ser "gulan" om det inte er befruktat, men det kan ju inte stämma.. för jag såg "gulan" i de 5 ägg som Lady Kluck ligger på, men då jag ALDRIG har gjort detta förut så gick jag å hämtade ett köpägg från affären å lyste med en lampa under.. å jag såg "gulan" i dom også :-S sååå vad er det man "ska" se om det er befruktat..

Tack på förhand
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: HUR belyser man ägg?
« Svar #1 skrivet: 06 jul-11 kl 10:23 »
Hihi, Lady Kluck, så gulligt namn! ;D

Hur länge har hönan legat på äggen? Efter knappt ett dygn kan man se på ett befruktat ägg vid genomlysning hur groddskivan har vuxit till sig, man ser inga blodkärl ännu. Spindeln som det kallas utvecklas ganska snabbt och kan bli sett redan efter ca 2 dygn om man har en bra lampa och skarpa ögon (då ser man som en stor mörk skugga på gulan sedan tunna, små, små blodkärl och ett litet hjärta som pickar i centrum på den mörka fläcken).

Denna spindel växer snabbt för varje dygn som går och efter 5 dagar ska det se ut ung. såhär när man lyser ägget.
"Spindelkroppen", den lilla klumpen i mitten är kycklingen. Sedan benen som sträcker ut sig (ja, ni förstår varför det kallas spindel ;D) blodådror.

Här är ett ankägg som är ruvat i ca 7 dygn.

Ankägg som är ruvat i ca 24 timmar (du kan se groddskivan som en lite mörk fläck uppe mot den trubbiga änden).

Samma bild där jag har ringat in groddskivan.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Pus

• Norge
SV: HUR belyser man ägg?
« Svar #2 skrivet: 08 jul-11 kl 10:13 »
ÅÅÅÅ TUSEN TACK FÖR SVAR å fina bilder  :D

Hon har legat på äggen ca 6 dagar nu..kan vara 7 også..hon har "surnat" ordentligt där hon ligger hehe.. hon e nästan inte ut å äter engång..men hon har fri tillgång till både mat, vatten å lite majs så hon har bara å "kalasa" när hon vill  :) tittar till henne ettpar gånger om dagen, er rädd å störa henne för mycke :)
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser