Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råttor  (läst 3066 gånger)

johlin

Råttor
« skrivet: 26 aug-06 kl 11:36 »
Hej på er där ute! Undrar om det finns någon som kan ge tips på hur man blir av med råttor? Vi har en liten ankflock här hemma och med dom kom ju självklart råttor, STORA råttor!
Har provat med sk giljotin fälla men det funkar inte, en av rådisarna har nog keps nu.. för fällan e borta! Gift is no option, då vi har andra djur med, katter och hundar.. Trodde katterna skulle ta råttorna med jag tror dom e för stora!
Tack på förhand/ j
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

humla

• Gäst
Re:Råttor
« Svar #1 skrivet: 29 aug-06 kl 14:57 »
Hej, vad har ni för hundar på gården?

johlin

« Svar #2 skrivet: 29 aug-06 kl 17:14 »
Tja! Det går en gammal Riesenschnautzer tik (13år) , en schäfer hane (10år) och så vår amerikan staffordshire terrier tik (7år) här hos oss.
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

humla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 aug-06 kl 18:51 »
Riesendamen skulle kanske kunna göra mer nytta än katten?

..och en terrier är ju alltid en terrier sägs det, men tveksam till om det gäller staffordshire  just det här avseendet.

johlin

« Svar #4 skrivet: 29 aug-06 kl 21:29 »
Kan man kanske tycka, men Riesentanten är ju så gammal så hon vill bara jaga sitt torrfoder :) Och terriern har aldrig fått jaga nåt (inte riesentanten heller) för vi har tävlat bruks med de små liven..
Så kom gärna med andra förslag, ny hund blir det inte förrän de andra e borta

humla

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 aug-06 kl 08:22 »
Ledsen, men det var det enda jag hade  :-\

johlin

« Svar #6 skrivet: 30 aug-06 kl 20:44 »
tackar iaf...

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #7 skrivet: 03 sep-06 kl 13:37 »
Du kan få dit en skyddsjägare gratis om du vill! Det finns gott om folk som vill ha en uppdragsgivare! Var bor du?
« Senast ändrad: 03 sep-06 kl 13:38 av AntiUrban »

johlin

« Svar #8 skrivet: 05 sep-06 kl 23:16 »
utanför motala, östergötland..

jonas.l

• Hälsingland
SV: Råttor
« Svar #9 skrivet: 22 sep-11 kl 11:12 »
så här blr du av med råttor inomhus.skaffa ett råttlarm.täpp till alla springor med byggskumm.täpp till alla avloppönigar inklusive toaletstolen läggen tyngd på locket. och sisst men inte minst smörg in boktjära på avloppsrören springer m,m tjäran luktar brand så råttorna flyr.OBS botjära ar giftigt så var försiktig barn och djur får innte komma åt det

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 22 sep-11 kl 11:35 »
Råttor o möss har varit människornas följeslagare sedan urminnes tider,och människorna har förföljt möss o råttor sedan urminnes tider.Man har andvänt alla tänkbara metoder,mer eller mindre effektiva.Det finns råttor på dom mest otänkbara ställen,fartyg byggda av stål,kylrum med konstant minusgrader,även i flygplan.Så tyvärr måste jag säga att det enda som hjälper är att andvända gift,inte sådant du köper i handeln för den enda effekten av den är att dom skiter gröna eller blå pluttar.
Om man inte vill andvända gift så måste man ändra på förutsättningarna för råttornas trivsel,man tar bort maten.Det blir i sådana fall att göra sig av med djuren,någon annan metod finns inte.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

jonas.l

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 27 sep-11 kl 09:18 »
boktjära är hjättegiftigt och går inte att köpa i haneln

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 27 sep-11 kl 09:30 »
Du ska direkt kontakta skadedjursbekämpare.
Storråttor är inte acceptabelt.
Här kom de direkt  fast jag bara hade EN vad vi kunde se.
Jag har kontrakt med anticimex.
Råttan försvann på en vecka.
Däremot har jag pyttmöss inne som vi ska ta i fälla.
Har två råtthundar.
En är 12år och en 5 månader.
Lite svårt då de ligger i sängen ;)
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser