Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Httade mitt ena bagglamm dött i hagen...  (läst 6273 gånger)

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: Httade mitt ena bagglamm dött i hagen...
« Svar #20 skrivet: 09 jul-11 kl 20:56 »
Att ha lammen och lammungar tillsammans med hästar fungerar dessvärre INTE hos oss. 
Bara lammen /fåren är inne på hästarnas revir kommer ledar stoet (som då drar med sig de andra hästarna)..Och hon är ute efter att döda.
Vi växel betar och där lamm och häst möts finns en övertråd (140 cm) utan el  som lammen/fåren i ett tidigt stadie vet att gå under
                                                                              MvH Cokett
« Senast ändrad: 10 jul-11 kl 09:04 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 09 jul-11 kl 21:40 »
Nu har jag ju inte läst hela tråden men........Det första som slår mig är att en häst håller ett säkerhetsavtånd om minst 2-3 meter bakom den som går före. Har bagg-lamm samma tänk eller har språkförbistringen ställt till det.
Jag skulle nog akta mig för att ha hästar och får tillsammans, precis som att ha dem tillsammans med bockar.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #22 skrivet: 09 jul-11 kl 22:13 »
För ett par år sedan hade jag fåren tillsammans med ett sto. Min fina stora bagge tyckte av någon konstig anledning om att gå med henne. Jag hittade honom död i hagen en morgon utan några synliga skador och misstänker starkt att hästen sparkade honom. Stoet gjorde ofta sparkar när hon sprang och måste ha fått in en fullträff, avsiktligt eller oavsiktligt? Jag kan inte tänka mig något annat för både han och de andra fåren och lammen var friska och fina. Dumt nog lämnade jag inte honom för obduktion.

Jag förstår hur du känner, jag förbannade mig själv att jag haft dem ihop, men oförutsedda händelser kommer alltid förr eller senare när man har djur.
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

300 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser