Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna skadad i foten?  (läst 2439 gånger)

Wildvittra

• -
Höna skadad i foten?
« skrivet: 07 jul-11 kl 11:13 »
En av våra unghönor sitter i sjukbur då hon är inflammerad i ena ögat och haltar. Vi undersökte henne igår och det verkar som benet är okej, men foten hänger liksom nästan slapp. Den är inte svullen och inga synliga skador, men hon stöder knappt på den och som sagt, den hänger bara. Kan den vara bruten trots att inget är svullet? Tips på vad vi ska göra? hon får lite penicillin för ögat och i övrigt är hon pigg, äter bra och pratar för fullt.
~ Bor på landet med man, höns, hund, får, vaktlar ~

Wildvittra

• -
SV: Höna skadad i foten?
« Svar #1 skrivet: 08 jul-11 kl 10:09 »
*putt* nån som har nåt tips eller en trolig förklaring att ge?

Sano

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 08 jul-11 kl 11:07 »
Den kan nog vara bruten även om den inte är svullen. Vår katt hade ett brutet ben i tån utan att det märktes annat än på att han haltade lätt och inte ville stödja på benet när han stod still. Får honan dessutom penicillin tar det väl ner eventuell svullnad.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 08 jul-11 kl 19:01 »
Tyvärr kan man inte heller utesluta Marek som kan yttra sig så. Djur som har begynnande förlamning är ofta pigga och har god aptit.

Det första jag tänkte när jag läste ditt inlägg var just Marek men sedan skrev jag aldrig något då jag inte ville vara en olyckskorp... :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Katharina K

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 jul-11 kl 14:52 »
När mina hade Marek så var de väldigt vingliga och föll liksom bakåt och höll huvudet konstigt. jag har en som brutit ett ben och tyvärr har det läkt väldigt fel  :( men han hade ff balansen kvar, trots det brutna benet. Hoppade/hoppar upp på pinnen och sitter där om natten. Han var hela tiden pigg och vaken och "med".

Wildvittra

• -
« Svar #5 skrivet: 12 jul-11 kl 11:03 »
Hönan i fråga är mycket bättre idag. Hennes öga har läkt ihop helt och hållet, man har sett förbättringen dag för dag  :)
Benet är också bättre, hon hoppar runt som sjutton och verkar inte ha ont, dock haltar hon fortfarande. Hon verkar alltså helt bra förutom lite halt på ena foten.

Tillägg: när hon nu har varit ute och rört sig några timmar per dag så försvinner hältan mer och mer så det verkar som hon kommer återhämta sig helt!  :) Det mysiga är att hon blivit så tam efter de här veckorna, och när hon vill in på kvällen då hönsen varit ute i trädgården, så går hon fram till mig för att bli inlyft i buren i förrådet där hon bor i nuläget. Sötnos!  :-*
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 09:27 av Spräklahöns »

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 21:44 »
Vad roligt att din höna har blivit bättre  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser