Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Entré ramp i Trä.  (läst 7643 gånger)

~Gröngräs~

• Dalarna
Entré ramp i Trä.
« skrivet: 07 jul-11 kl 14:39 »
Halloj,
jag ska bygga en liten entré ramp till en butik, dörren är "bara" ett
trappsteg upp. Nu står en trasig "fyrkant" av brädor framför dörren, men nu
när jag måste byta ut detta "trappsteg", så tänkte jag passa på att bygga
en liten ramp, så rullatorer och rullstolar tar sig lättare in.
Underlaget är asfalt..
..någon som har en ritning på en träramp eller likande?

Kram ~Gröngräs~

kurt

SV: Entré ramp i Trä.
« Svar #1 skrivet: 07 jul-11 kl 20:24 »
Jag vet att man ofta brukar ha durkplåt som underlag på ramper, det tål slitage och blir inte halkigt.

Lasse46

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 07 jul-11 kl 23:57 »
Ska du bygga så att det blir användbart och följer kriterierna för tillgänglighet för personer i rullstol så blir bygget stort. Dels skall det finnas ett vilplan framför dörren som är 150x170 cm, dels skall rampen vara minst 100 cm bred och får luta högst 1:20 om en ensam person i rullstol skall kunna använda den bekvämt, om den i rullstolen har ledsagare som skjuter stolen får lutningen vara max 1:12. Det betyder att om trappsteget är normalhögt dvs ca 17 cm blir rampen 3, 4 meter resp drygt 2 meter lång. Det blir stora ramper!!! jag var med och byggde om en restaurang för några år sedan, där det gjordes terraseringar inne i lokalen det högsta var 51 cm högt, då ställdes kravet att det skulle byggas en ramp med lutning 1:20, problemet var bara att den skulle ha blivit så lång att den skulle ha börjat utanför ytterväggen, så småningom gav byggnadsnämden med sig eftersom den upphöjda ytan var en liten del av av den totala golvytan.

Lasse

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 jul-11 kl 01:01 »
Summa sumarum.... :

För varje rullstol som åker upp för rampen kommer 20 personer att snubbla på den och bryta benen...  :P ... och sen få åka rullstol!

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser