Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Annorlunda ruvrede - "lövkorg" -funkar det?  (läst 1438 gånger)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Annorlunda ruvrede - "lövkorg" -funkar det?
« skrivet: 09 jul-11 kl 18:01 »
Har  nu två hönor (som ruvar igen..) som hittat varsin liknande plats att ruva på. En har valt ut en korg med metalltrådar i botten och resten är av något flätat. Har därför lagt ditt mkt halm så det blir mjukt. Hålen i sidorna är inte tillräcligt stora så de ramlar ut. Den är så hög så silkeshönan precis kan hoppa upp på den. Vi brukar ha den till att samla ogräs och löv i från trädgården. Den andra har valt en stor plåt"tunna" samma form som den andra men aningen lägre.

Kan detta funka att ha även när kycklingarna kläckts och några dagar framåt? Hönan kan ju hoppa iväg men kycklingarna kan absolut inte följa efter och hon borde ju komma tillbaka så fort de piper. Eller alternativt att jag lägger något sorts lock på "redena" under de två första dagarna och sen är det ju dags att ta dem därifrån. Tänkte att det positiva med dessa "reden" är att jag inte behöver lyfta ur hönan när hon vill ha mat.... och att kycklingarna inte kommer därifrån.

Någoon risk jag inte tänkt på?
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Annorlunda ruvrede - "lövkorg" -funkar det?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-11 kl 22:08 »
Jag har haft hönor som ruvat i liknade baljor. Jag brukar lägga baljan på sidan när kycklingarna kläckts och hönan verkar vilja lämna redet. På så vis kan do ha sitt trygga rede kvar ett tag till men kycklingarna kommer i och ur.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser