Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kubbhus?  (läst 11923 gånger)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Kubbhus?
« skrivet: 10 jul-11 kl 20:49 »
 Var kan jag finna information om s k  kubbhus d v s hus som byggs av vedkubbar och någon form av kalkbruk?
Jag tror jag läst om det här tidigare men hittar det ej nu!
 Mvh
       /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Vitis

• Skåne
SV: Kubbhus?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-11 kl 21:23 »
Sök på tavlan "Bygga och renovera" så får du 24 svar!  :)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #2 skrivet: 10 jul-11 kl 21:57 »
Var kan jag finna information om s k  kubbhus d v s hus som byggs av vedkubbar och någon form av kalkbruk?

Lerbruk fungerar nog bättre, tror jag. Kubben växer och krymper lite med årstiderna och lerbruket är lite flexibelt och följer med i rörelserna.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 jul-11 kl 00:38 »
Lerbruk fungerar nog bättre, tror jag. Kubben växer och krymper lite med årstiderna och lerbruket är lite flexibelt och följer med i rörelserna.
Ja, på samma sätt som kalkbruk ungefär.  :)
Kalkbruk är dessutom långt ifrån so ömtålig mot regn som lerbruk.
Därför har man förr ofta putsad lerväggar med ett skyddande lager av kalkbruk, om man hade råd med det.
Idag är det nog dyrare att köpa lera än att köpa kalkbruk.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 11 jul-11 kl 04:36 »
Kan helhjartat rekommendera Rob Roys bocker om du vill lara dig mer om kubbhus, samt siten

http://www.greenhomebuilding.com/cordwood.htm

Att putsa utsidan med kalkbruk ar en bra ide. Gratis lera har vi gott om i Sverige.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #5 skrivet: 11 jul-11 kl 18:02 »
Rob Roy använder inte lerbruk. Nu orkar jag inte kolla upp det här men är nästan hundra på att han använder cementbruk med spån inblandat i det. Det gör att det inte torkar lika fort. Så nu har vi tre alternativ att bygga kubbhus på, som vanligt är det bästa att bilda sig en egen uppfattning. Men jag har fattat det som att man traditionellt har använt sig av lerbruk. Kalkbruk lät ju intressant för det har väl också en skyddande effekt mot skadedjur som möss och liknande?

www.kubbhus.se eller sök på cordwood building på youtube.com
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

jenses

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jul-11 kl 19:41 »
Rob Roy använder inte lerbruk. Nu orkar jag inte kolla upp det här men är nästan hundra på att han använder cementbruk med spån inblandat i det. Det gör att det inte torkar lika fort. Så nu har vi tre alternativ att bygga kubbhus på, som vanligt är det bästa att bilda sig en egen uppfattning.
Ingen aning vem Rob Roy är för någon,
men om han valde cementbruk så valde han sämsta alternativet -
kombinationen av virke och cement slutar alltid med att cementen spricker,
oavsett vad man blanda in i bruket.
Man får gärna bilda sig en egen uppfattning om detta faktum dock  ;D

Om man vill välja "historiskt korrekt" material blir det nog lera -
den kostade inget förutom jobbet att hitta och gräva ut den.
Nackdelen är att man är tvungen att skydda väggytorna (åtminstone på vädersidan) mot regn,
antingen med kalkbruk eller med någon form av klädselbrädor,
eller genom stor taköverhäng.

Kalkbruket behöver inte skyddas mot nederbörd,
går däremot inte att framställa hemma på gården, kostar alltså pengar -
inte bra för fattiga torparen.
Hade han haft pengar, skulle han dessutom knappast byggt ett kubbhus...

Nyast, dyrast och mest energikrävande i produktionsprocessen är cementbruk,
vi får utgår ifrån att den aldrig användes i kubbhussammanhang - det hade dessutom varit ingen bra idé  ;)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 11 jul-11 kl 20:43 »
Rob Roy är som jag förstått det ledande(eller en av de ledande) inom kubbhusbyggande. Han har gett ut ett antal böcker och en del film om kubbhus. Han driver även en skola som lär ut tekniken. Han har byggt kubbhus i +20 år.
http://www.cordwoodmasonry.com/
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

jenses

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 jul-11 kl 00:44 »
Nu orkar jag inte kolla upp det här men är nästan hundra på att han använder cementbruk med spån inblandat i det.

Men jag har orkat kolla upp det:
Citera
The mortar mix which Jaki and I have been using successfully for over 20 years is: 9 parts masonry sand, 3 parts soaked softwood sawdust (passed through a half-inch screen), 3 parts lime (hydrated, Type "S" or builder's lime, which are different names for the same thing) and 2 parts Portland cement.

källa: http://greenhomebuilding.com/QandA/cordwood/mortar.htm
Så det handlar alltså inte om cementbruk,
utan om kalkcementbruk som har den flexibiliteten som behövs för ändamålet.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 12 jul-11 kl 05:15 »
Det finns inga bast eller samst nar det kommer till kubbhus tycker jag (inom rimiliga granser forstas). Det finns sa manga faktorer som spelar in beroende pa hur man vill bygga, hur mycket tid man har, hur manga man ar, vilka material man har tillgang till etc. men jag skulle nog personligen ha svart att motiver nagot annat murbruk an lera med halm/sagspan. I Skandinavien har vi nara nog massivt isolerade vaggar jamfort med andra lander runt om i varlden. Nar en Amerikan skryter om 40cm tjock vagg far nog vi Skandinaver fundera pa om inte 80-100cm tjock vagg ar mer energisnalt.

Det finns dessutom fa satt som lika effektivt binder C02 som att bygga ett hus i tra, speciellt om man raknar med att det ska sta i flera hundra ar. I Sverige finns det helt enkelt ingen ursakt att inte bygga i tra, tycker jag.

En metod for att fa mer tra och mindre bruk i vaggen ar annars att "mura" med trablock istallet for runda kubbar. Da far man en vagg som mer liknar en timmerstuga an ett kubbhus men dar man slipper vara 10 man for att lyfta tunga stockar pa plats. Man tar en bit i taget helt enkelt och far en barande konstruktion i sin egen takt. Se aven var inhemska knubbteknik.

Dock propagerar Rob Roy och de flesta andra for att det basta sattet att bygga med kubb ar att borja med en timmerstomme och anvanda kubben som ett infyllnadssystem i en fackverksskonstruktion. Varfor? Jo man far snabbt en stomme och ett tak sa att man skyddat fran vader och vind i godan ro kan bygga upp vaggar och slita (for slitigt ar det) med dorrar, fastningar till innervaggar och fonster, fonsterkarmar etc. Har man taket pa plats, alla poster for fonster och dorrar pa plats, ar det en barnlek att bygga resten av husets ytterskal.

Personligen skulle jag, om jag nu skulle bygga ett "normal hus" i Sverige, satsa pa en timmer och fackverk, med en kombination av ler och langhalm, tegel, panel, kubb och knubb som ifyllning.

Men som sagt, det finns ett tjog bra bocker om kubbhus, sa det ar bara att borja plugga engelska (franska, tyska) och forkovra sig. Speciellt for de som laser tyska finns det otroligt mycket bra material pa natet. De har ju en levande ler/kubb-tradition till skillnad fran manga andra lander.

jenses

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 12 jul-11 kl 08:41 »
Speciellt for de som laser tyska finns det otroligt mycket bra material pa natet. De har ju en levande ler/kubb-tradition till skillnad fran manga andra lander.
Har du också ett tips på vilka sökord jag ska använda?
För jag kan inte komma på någon översättning för "kubbhus" på tyska (och jag är född och uppvuxen där nere) ...

Snickarn

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 12 jul-11 kl 10:48 »
Men jag har orkat kolla upp det:källa: http://greenhomebuilding.com/QandA/cordwood/mortar.htm
Så det handlar alltså inte om cementbruk,
utan om kalkcementbruk som har den flexibiliteten som behövs för ändamålet.

Tack för det Jenses!  :-*
Jag hoppas få prova på tekniken på Biugen, ska bli intressant :)

Apropå det där med bredd på kubbhuset, alltså längden på vedträn eller liknande. Jag har hört att de i Kanada använder 60cm kubb. Det är det jag har tänkt använda mig av i framtiden om jag bygger ett. Klart att det är bättre med längre ur energisynpunkt men jag undrar om det finns någon övre gräns för hur tjockt det kan bli utan att få problem med fukt... Jag tänker att det ju tar lite tid för virket att transportera ut fukten så om det är långt kanske det blir problem. Att fukten inte "hinner" ut så att säga.

60cm är ändå väldigt bra om man jämför med timmerhus. Eller?
//Snickarn

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 13 jul-11 kl 04:44 »
Apropå det där med bredd på kubbhuset, alltså längden på vedträn eller liknande. Jag har hört att de i Kanada använder 60cm kubb. Det är det jag har tänkt använda mig av i framtiden om jag bygger ett. Klart att det är bättre med längre ur energisynpunkt men jag undrar om det finns någon övre gräns för hur tjockt det kan bli utan att få problem med fukt... Jag tänker att det ju tar lite tid för virket att transportera ut fukten så om det är långt kanske det blir problem. Att fukten inte "hinner" ut så att säga.

60cm är ändå väldigt bra om man jämför med timmerhus. Eller?

60cm ar mycket battre an timmerhus. Fukten far du bara problem med om den inte transporteras ut ordentligt, och det beror ju pa vad som ar pa utsidan av huset och vad du gor pa insidan. Men om du tankt ha det oputsat sa tror jag inte att det blir nagra problem med fukt oavsett 40cm, 60cm, 80cm eller 100cm.

Personligen skulle jag nog ha satsat pa dubbla vaggar om jag gatt over 80cm dock. typ, 40cm kubb, 5cm mellanrum, 40cm kubb, sjalvklart med lermurbruk och sedan kalkputs.

Om du har mellanrum (luftspalt kallas det pa riktig svenska tror jag) kan du bygga in draneringsror som du tapper for med finmaskigt metallnat bade pa insidan och utsida, langst ner i den yttre vaggen alltsa. Sedan skulle jag lagt pa ett lager lerputs och slutligen kalkputs, om lerputsen inte kunnat sta emot regn och rusk i mer an ett par ar.

Sma fonster, en meter nedgravt i jorden, ett  redigt lagt sluttande tak med 20cm jord och sedan sedum pa det. Battre isolerat hus tror jag inte att man kan fa, och nar man flyttar ut ar det bara att ta med sig ev. elkabel och lata resten av huset aterga till jord.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 13 jul-11 kl 05:05 »
Har du också ett tips på vilka sökord jag ska använda?
För jag kan inte komma på någon översättning för "kubbhus" på tyska (och jag är född och uppvuxen där nere) ...

Kubbhus heter Klafterholz Haus, andra bra ord att soka pa i lerbygge ar fachwerks haus, lehrbaum etc.

jenses

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 13 jul-11 kl 09:14 »
Kubbhus heter Klafterholz Haus, andra bra ord att soka pa i lerbygge ar fachwerks haus, lehrbaum etc.
Söker man efter Klafterholz, hittar google mest bara översättningssidor.
eller några automatöversatta sidor som handlar om -> cordwood

Citera
Speciellt for de som laser tyska finns det otroligt mycket bra material pa natet.
Har du då massor med länkar förutom "fucking google it" - för det har jag gjort?
Jag har jobbat i tyska restaureringsbranchen som stukkatör,
något stöd för dina påståenden har jag inte träffat på.  :)
fachwerks hausFachwerkhaus är känt såklart (den svenska motsvarigheten är nog skånelängan), men är inget kubbhus.
Lehrbaum - vad är detta för något? Sånt finns inte på tyska.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 13 jul-11 kl 09:53 »
Min tanke är att bygga ett långt taköverhäng runt hela huset. Kanske två meter eller så, regnet kommer aldrig komma åt husväggen. Hela plattan kommer vara dränerad med dräneringsrör+singel även en bit utanför för att ta upp regnet.

Att dela väggarna i mitten har jag funderat på men mister man då inte transportationsförmågan av fukten och träets värmelagrande förmåga delvis? Förstod inte hur du menade med dräneringen, menar du I väggen? I separationen mellan de två väggarna?

En meter väggar vore såååå jävla häfitgt att ha. Vilka fönsterbänkar/sittplatser man skulle få. Men då använder man en jävla massa virke helt klart.

@Jenses Det finns en otrolig massa information på de sidor du hittar när du säker på Cordwood building. Engelska således.
//Snickarn

jenses

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 13 jul-11 kl 10:27 »
@Jenses Det finns en otrolig massa information på de sidor du hittar när du säker på Cordwood building. Engelska således.
Ja, jag vet, tack! Jag har läst många av de.
Men nu är det bara så att Tokyoboy kommer med påståendet om massor med tyska sidor - och de vill jag gärna se  :P

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #17 skrivet: 13 jul-11 kl 18:29 »
Lehrbaum - vad är detta för något? Sånt finns inte på tyska.

Jag tror att det är ett stavfel. Prova att söka på lehmbau istället.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 14 jul-11 kl 03:45 »
Jenses - Jag talar inte tyska (hur mycket jag an onskar att min skoltyska hade stannat kvar i knoppen efter gymnasiet...) och om du talar tyska kan du nog hitta mer an mig. Jag har inte sparat nagra lankar, jag minns dock att det fanns massor nar jag googlade for ett ar sedan. Jag hittade en del bra pdfer som jag tyvarr inte hittar igen.

Mycket riktigt ar det en del stavfel och misstag i min tyska eftersom jag skrev rakt ur minnet.

Men som sagt, det finns massor av material pa Engelska, om din engelska nu ar battre an din tyska!

Snickarn - En meters vaggar ar toppen! Det gar at mycket virke men det du lagger in i vaggen ar inte i narheten av vad du branner upp i vedspisen pa ett par ar, dessutom plockar du bort en bit CO2 fran kretsloppet varje gang du bygger in ett vedtra i vaggen, atminstonde for de narmaste hundra aren. I Sverige finns det fa byggmaterial som ar mer miljovanliga an tra, speciellt om man aterplanterar overallt dar man huggit.

Med dubbelvagg (principen ar detsamma pa tegel eller sten) kommer innervaggen att vara den som ar varmelagrande och yttervaggen vara den som ar isolerande. Jag ar inte hundra pa hur fukttransporten mellan innervaggen och yttervaggen fungerar, for att vara helt arlig, och det ar nagot som man borde titta mer pa. Men om det fungerar som i gamla tegelvaggar (som ju ocksa andas) sa kommer fukten att transporteras ut i mellanrummet, dar kondenseras eller evaporeras och transporteras bort i draneringsroren.

Har kan du lasa mer om hur draneringsror installeras i tegelvaggar och hur ventilation i en traditionel modern tegelvagg fungerar:

http://masonryinnovations.com/why_ventilation.shtml

Det finns nog annu battre forklaringar online men den har hittade jag med 2 sekunder pa Google. Mark val, tegelvaggen i den har modellen ar EJ isolerande utan endast till for att skydda mot vader och i viss man vind. Ett rejalt offerskikt med andra ord.

Hur mycket fukt du har inomhus beror pa hur manga manniskor/djur som lever dar, hur mycket ventilation du har, hur tat din konstruktion ar, hur mycket du lagar mat, kokar kaffe, badar och duschar.

Har ar en metod fran Canada dar tva tunna vaggar byggts i cordwood med isoleringsmaterial och fuktbarriar mellan de tva vaggarna.

http://www.daycreek.com/dc/html/dc_cordwood_masonry.htm

Cordwood/fuktbarriar/isolering/luftspalt/cordwood ger dig en vagg som i princip ar EXAKT likadan som moderna hus fran de stora byggfirmorna (aven om tjockleken och materialen ar annorlunda ar principen densamma) och i vissa kommuner kan jag tanka mig att det ar enklare for byggnadsnamnden att godkanna en sadan konstruktion.

En negativ aspekt med dubbelvagg i cordwood som ofta diskuteras ar det ar lite svarare att bygga och att om man gor vaggarna for tunna (sag 15-20cm) sa blir dom valdigt ostadiga. Vissa har lost det genom att lata langa kubbar ga igenom bada vaggarna men da blir det svart att bygga in fuktbarriar. Detta loser du dock om du har tva barande vaggar.

Men som sagt, man kommer bara sa langt om man haller sig till natet. Jag kan verkligen rekommendera bockerna fran Rob Roy, billiga och fantastiskt bra. Det ar ocksa bra att kunna visa bockerna for skeptiska byggnadsnamnder nar du soker bygglov, att komma med en bunt utskrifter fran internet brukar man inte komma langt med.

Bocker jag sjalv har anvant mig av, i den ordning jag tycker dom borde inskaffas:

http://www.amazon.co.uk/Building-Green-Complete-How-Alternative/dp/1579905323
http://www.amazon.co.uk/Building-Cob-Step-step-Guide/dp/1903998727/ref=pd_sim_b_4
http://www.amazon.co.uk/Cordwood-Building-State-Natural-ebook/dp/B003WEA3SK/
http://www.amazon.co.uk/Timber-Framing-Rest-Contemporary-Construction/dp/0865715084/

Speciellt den forsta eftersom den tar upp lite av alla metoder, lera, sedumtak, betong, tra, cordwood, etc. Den ar dessutom tjockare och tyngre an en bibel och fyrfarg rakt igenom. De andra bockerna har fa fargillustrationer. Jag kopte alla mina bocker begagnade och med tanke pa hur mycket arbete jag sparat in genom att slippa sitta pa natet hela dagarna var det val anvanda pengar.

jenses

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 14 jul-11 kl 09:28 »
... och om du talar tyska kan du nog hitta mer an mig...
Detta är ett logiskt felslut - bara för att jag talar tyska (utgår ifrån att jag gör det mycket bra),
betyder inte att det plötsligen finns massor med tyska sidor om kubbhus/cordwood-bygge på nätet  :P
Oavsett om jag talar tyska eller inte är utbudet obefintligt, det finns helt enkelt inget att hitta.

Men som sagt, det finns massor av material pa Engelska, om din engelska nu ar battre an din tyska!
Logiskt felslut nr. 2 - det finns massor material på (amerikansk) engelska om cordwood,
oavsett om min engelska är bättre än min tyska eller inte.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

169 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser