Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När badar ällingar?  (läst 2073 gånger)

Ingela L

När badar ällingar?
« skrivet: 11 jul-11 kl 13:36 »
Hej!

Jag har 5 ällingar av Svensk Gul anka. De är maskinkläckta. De är nu ca 6 veckor och de har varit utomhus i ett par veckor. Frågan är: När kan jag släppa dom till de vuxna ankorna som går i en inhägnad med damm?

Mvh
/Ingela

guerini

• Västmanland
SV: När badar ällingar?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 11:36 »
Mina ällingar (myskanka) badade när de bara var fyra/fem dagar gamla tillsammans med mamma anka. Men det kanske skiljer sig mellan maskinkläckta och natutkläckta?
Har ett gäng högt älskade Hedemorahönor som delar boende med ett gäng underbara myskankor.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 11:51 »
Släpp in ungarna till de vuxna när de är ca 2-4 månader.
Försökte släppa in en mycket skyddande mamma med hennes 9 ällingar på 3 veckor gammla ungar med det andra vuxna paret  men då började de vuxna bita ungarna ändån.
sätt en låg balja (Inte mer än 10 sm höga kanter)  till de, ha dock bara badvattnet ute till de varma dagar om de inte är vana vid badvatten från början.
Mina ällingar har haft fri tillgång till badvatten från de var 3 veckor.
Och redan vid 2 ½ vecka slutade mamman ligga och värma de så mina klarar sig själv nu men att torka sig  med mamman sidan om för skidd bara.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 12:24 »
Är de 6 veckor har de fått alla fjädrar på mage och bröst så då skulle jag släppa in dem med de andra. Mina gula ankor brukar vara snäll på ungar så det borde inte vara nåt problem.

Ingela L

« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 11:05 »
Tack för era svar! De små går nu med de stora och simmar glatt i dammen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser