Hej!
Jag är nybliven ägare till 2 st gula svenska ankor. En hona o en hane. Honan har värpt från första dagen vi tog hem dem.
Den 23 juni lät vi äggen ligga kvar i redet. Hon har värpt ett ägg per dag.
Den 30 juni fanns det 8 ägg i redet och då började hon ruva dagtid. Innan tror jag hon ruvat nattetid.
Den 5 juli slutade hon värpa, och då fanns det 13 ägg i redet.
Nu den 11 juli har hon knappt inte alls varit ute ur huset de senaste 4 dagarna, bara en kort sväng idag på ca 30 minuter för badning.
Jag har lyst äggen både när hon slutat värpa och idag. När hon slutade värpa kunde jag se tydliga spindlar i minst 10 av 13 ägg.
När jag lös idag så var det svårare att se spindlarna men halva äggen (alla ägg) är mer eller mindre svarta inuti.
Jag förmodar att de flesta är befruktade, men hur se man om något inte alls är befruktat? Ser man ingenting inuti om man lyser? När det är dags för kläckning, hur vet man då om något inte kommer att kläckas? Jag läste att det var bra att ta bort de äggen för att minska bakterierisken om de går sönder.
Är det någon fara att lysa äggen med tanke på ankungarna? Jag har en lysdiodsficklampa som jag köpte på Jula.
När kan jag tro att kläckning börjar närma sig? Börjar jag räkna med den dagen då hon ruvade på dagtid så får jag det till den 27 juli (ruvning 28 dagar).
Kan jag tro att de blir ankungar även av de första äggen som inte ruvades i början?Många frågor som surrar i huvudet, men som jag har förstått så klarar ankmamman av ungarna utan att man behöver lägga sig i för mycket.
Det här är såååååå spännande!!!