Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om värpning o ägg  (läst 4877 gånger)

Squig

• Västergötland
Fråga om värpning o ägg
« skrivet: 11 jul-11 kl 19:22 »
Hej!

Jag är nybliven ägare till 2 st gula svenska ankor. En hona o en hane. Honan har värpt från första dagen vi tog hem dem.

Den 23 juni lät vi äggen ligga kvar i redet. Hon har värpt ett ägg per dag.
Den 30 juni fanns det 8 ägg i redet och då började hon ruva dagtid. Innan tror jag hon ruvat nattetid.
Den 5 juli slutade hon värpa, och då fanns det 13 ägg i redet.
 Nu den 11 juli har hon knappt inte alls varit ute ur huset de senaste 4 dagarna, bara en kort sväng idag på ca 30 minuter för badning.

Jag har lyst äggen både när hon slutat värpa och idag. När hon slutade värpa kunde jag se tydliga spindlar i minst 10 av 13 ägg.
När jag lös idag så var det svårare att se spindlarna men halva äggen (alla ägg) är mer eller mindre svarta inuti.
Jag förmodar att de flesta är befruktade, men hur se man om något inte alls är befruktat? Ser man ingenting inuti om man lyser?

När det är dags för kläckning, hur vet man då om något inte kommer att kläckas? Jag läste att det var bra att ta bort de äggen för att minska bakterierisken om de går sönder.

Är det någon fara att lysa äggen med tanke på ankungarna? Jag har en lysdiodsficklampa som jag köpte på Jula.

När kan jag tro att kläckning börjar närma sig? Börjar jag räkna med den dagen då hon ruvade på dagtid så får jag det till den 27 juli (ruvning 28 dagar).
Kan jag tro att de blir ankungar även av de första äggen som inte ruvades i början?

Många frågor som surrar i huvudet, men som jag har förstått så klarar ankmamman av ungarna utan att man behöver lägga sig i för mycket.

Det här är såååååå spännande!!!   :D
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Fråga om värpning o ägg
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 20:15 »
Jag fick experthjälp på forumet häromdagen om hur man ser saker. Jag rekommenderar att gå in på Linkosos hemsida som visar och berättar om lysning med bild och text. Gå in på hennes profil så ser du länken till webbsidan. Om det inte är befruktat så ser det ut som en glödlampa i ägget, med en ev gula som du kan se som sveper förbi som en liten mörkare skepnad. Alla som är mer eller mindre svarta är ju säkert fortfarande befruktade. Tror det var vid dag 10 som man inte såg blodkärl längre utan bara en svart klump om de är döda - innan dess ser man en blodring.

En höna brukar ligga kvar 2-3 dagar på övriga ägg efter de första kläckts. Så det är alltså 5 ägg som lagts efter hon börjat ruva dagtid - om man utgår från 2-3 dagar på anka är kanske två ägg i riskzonen... - men jag har också läst att de ligger tills de inte märker att äggen lever - säkert olika. Ankor vet jag då dock inte. Finns säkert någon här som kan ankor. Kanske helt annorlunda?

De ägg som du inte ser något i kan du ju ta bort. Sen  kan det ju hända att ägg inte kläckts fast de nästan är fullgångna.

Men kolla in Linkosos sida och resten av frågorna får ankexperterna svara på! Tror inte att äggen/fostren skadas av lysdiodlampa - någon skillnad på det och vanlig när det gäller detta eg?

Lycka till!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Squig

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-11 kl 10:33 »
Jag fick experthjälp på forumet häromdagen om hur man ser saker. Jag rekommenderar att gå in på Linkosos hemsida som visar och berättar om lysning med bild och text. Gå in på hennes profil så ser du länken till webbsidan. Om det inte är befruktat så ser det ut som en glödlampa i ägget, med en ev gula som du kan se som sveper förbi som en liten mörkare skepnad. Alla som är mer eller mindre svarta är ju säkert fortfarande befruktade. Tror det var vid dag 10 som man inte såg blodkärl längre utan bara en svart klump om de är döda - innan dess ser man en blodring.

En höna brukar ligga kvar 2-3 dagar på övriga ägg efter de första kläckts. Så det är alltså 5 ägg som lagts efter hon börjat ruva dagtid - om man utgår från 2-3 dagar på anka är kanske två ägg i riskzonen... - men jag har också läst att de ligger tills de inte märker att äggen lever - säkert olika. Ankor vet jag då dock inte. Finns säkert någon här som kan ankor. Kanske helt annorlunda?

De ägg som du inte ser något i kan du ju ta bort. Sen  kan det ju hända att ägg inte kläckts fast de nästan är fullgångna.

Men kolla in Linkosos sida och resten av frågorna får ankexperterna svara på! Tror inte att äggen/fostren skadas av lysdiodlampa - någon skillnad på det och vanlig när det gäller detta eg?

Lycka till!

Tack för infon! Jag såg att jag hade varit inne på den hemsidan någon gång innan. Men nu var det lättare att förstå.

Jag inser att det får bli en lysning till för att se om det rör sig i äggen. Nu har hon ruvat i 13 dagar och det är 20 dagar sedan hon la första ägget i högen. Om hon behagar gå ut vill säga...  ::)

Squig

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 14:00 »
Dag 18 har kommit och alla äggen är lysta. I 13 av 13 ägg rör det sig!! Jag är sååå lycklig!!   :) :)

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 16:38 »
Härligt! Hoppas nu hon ligger kvar länge så alla hinner kläckas! Såg något inlägg från någon som inte haft kläckningsmaskin som lyckats kläcka i slutet med vanlig värmelampa samt hmm kanske någon sorts plastlåda (kunde det varit en sån man här med sig med kylklampar i för att förvara mat kort stund samt en liten låda med vatten...) eller om hon sprayade dem då och då med vatten. Tänkte bara att bra med en akutplan  :P
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Squig

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 09:57 »
Härligt! Hoppas nu hon ligger kvar länge så alla hinner kläckas! Såg något inlägg från någon som inte haft kläckningsmaskin som lyckats kläcka i slutet med vanlig värmelampa samt hmm kanske någon sorts plastlåda (kunde det varit en sån man här med sig med kylklampar i för att förvara mat kort stund samt en liten låda med vatten...) eller om hon sprayade dem då och då med vatten. Tänkte bara att bra med en akutplan  :P

Tack för tipset! Det kommer ju vara trist om några inte kläcks som ändå är fullgångna.
Bör nog bli ett inköp av startfoder o värmelampa!

Squig

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jul-11 kl 10:26 »
När börjar man förresten mata ällingarna?? Jag har sett att många ger dem startfoder, men ställer man in det första dagen?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 10:40 »
Nej. Kläcker man i maskin så brukar jag vänta i ett dygn ungefär, kläcks de under mamman så ligger hon kvar ett par dagar innan hon reser sig. När de börjar gå omkring så ska de ha mat. Har ankan några ägg som är yngre så kan du ställa fodret nära redet på dag 2-3, så kanske hon ligger kvar längre, eftersom ungarna kan äta nära.

Se till att ställa maten ganska långt från vattnet, annars blir det matgegga både i matskål och vattenskål. Och det bildas snabbt bakterier i matgegga...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Squig

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jul-11 kl 10:47 »
Ok! Ingen mat eller bad de första dagarna!

Squig

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 20 jul-11 kl 17:52 »
Så dyker det upp fler frågor....

Vi har ett litet sommarankhus på ca 1.30*1.30m. Till detta är det kopplat en utehage på ca 4kvm. Innätad både i tak o på golv. (På dagtid får de gå fritt ute i trädgården under uppsikt.)

När väl ällingarna kläcks; kan de gå i detta utrymme eller måste de vara inne i huset  i början? Huset är ju bara sommarbostad så vi har inte satt i något fönster, utan dörren till utedelen står alltid öppen.  I samma utrymme går mamman o pappan.

Vi har funderingar på att skilja pappan så att han får en egen gård att gå i med eget hus. Kan detta behövas?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 20 jul-11 kl 18:12 »
När de går med sin mamma så kan de vara ute, det är inget problem.

Platsen är lite liten, så kanske blir det trångt att ha pappan i samma inhägnad. Är det gott om plats så brukar det inte vara något problem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Squig

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 21 jul-11 kl 10:43 »
Tack för svar. Då fixar vi något tillfälligt för herr ankpappa.  :)

Squig

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-11 kl 14:35 »
Hur fel kan jag ha räknat egentligen? I onsdags var det beräknad kläckning som jag har räknat, men nu är det lördag o fortfarande inte ett endaste liten spricka i något ägg. Jag lös alla häromdagen och det fanns rörelse i alla äggen o blodkärl. Men det var precis att det gick att se blodkärlen. Nästan hela ägget var svart, bara i botten som det lös (där luftblåsan sitter som jag har förstått det). Man fick vända o vrida för att se något som rörde sig.

Har ni andra också haft gånger när vi fått vänta o det inte har stämt med era uträkningar???

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 30 jul-11 kl 21:32 »
Håll ut!! Våra kläcktes mycket senare än vi beräknat. Tror det var ca 6-7 dagar... :o
Dessutom så kläcktes de med två dagars mellanrum i ca 1 veckas tid. Men det är ju alltid
en avvägning när det inte kläcks mer och de andra äggen är dåliga. Våra honor var inte
intresserade att ligga kvar i redet efter ett tag så vi tog in äggen och försökta kläcka (har
ingen maskin) men efter ett tag insåg vi att de var dåliga och ruttna ägg. Fick slänga dom
innan de exploderade.
Lycka Till!
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Squig

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 31 jul-11 kl 20:46 »
Då vet jag att jag kan få vänta några dagar till...

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser