Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk kyckling? Hjälp!  (läst 6552 gånger)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
Sjuk kyckling? Hjälp!
« skrivet: 11 jul-11 kl 19:24 »
En av mina två veckor gamla kycklingar verkar konstig. Den är välnärd och har varit helt normal fram till nu. Jag ser/känner ingen skada, fjädrarna är rena så den verkar inte ha diarré, ögonen ser klara ut, men den verkar trött helt enkelt. Den går/springer/fladdrar och har ätit lite, men för det mesta vänder den sig bort och bara står, då blundar den ibland. Den reagerar inte när mamman lockar och följer inte riktigt med henne, den liksom lullar efter lite ointresserat och om hon och de andra springer iväg fort så står den bara kvar utan att gråta efter henne.
Snälla säg att det inte är någon fara!! Finns det något jag kan göra? Har nu spärrat in dem i en bur där de brukar sova (det var ändå dags så de gick in frivilligt) så att den ska få vila sig och bli värmd.

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
SV: Sjuk kyckling? Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 19:41 »
En av mina två veckor gamla kycklingar verkar konstig. Den är välnärd och har varit helt normal fram till nu. Jag ser/känner ingen skada, fjädrarna är rena så den verkar inte ha diarré, ögonen ser klara ut, men den verkar trött helt enkelt. Den går/springer/fladdrar och har ätit lite, men för det mesta vänder den sig bort och bara står, då blundar den ibland. Den reagerar inte när mamman lockar och följer inte riktigt med henne, den liksom lullar efter lite ointresserat och om hon och de andra springer iväg fort så står den bara kvar utan att gråta efter henne.
Snälla säg att det inte är någon fara!! Finns det något jag kan göra? Har nu spärrat in dem i en bur där de brukar sova (det var ändå dags så de gick in frivilligt) så att den ska få vila sig och bli värmd.

Det var ju svårt att säga något om ännu. Den kanske blir sjukare så du ser symtomen lättare....Eller förhoppningsvis bra imorgon!  För att ha koll på om det utvecklas till Coccidios så ha ljust strö som kutterspån så du ser hur bajset ser ut (om det kommer blod, är väldigt löst). Jag hade sand innan och såg då inget. Du kan ju gardera med att ge dem lite filmjölk bara för säkerhet skull. Sen får du avvakta tills du ser något mer. Sen lyssna på andningen så den inte börjar rossla och ha precis den koll du har nu så får du se. Vi får hoppas att den helt enkelt inte blir sämre!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #2 skrivet: 11 jul-11 kl 20:10 »
Tack för svar! Har ingen filmjölk hemma, kan man ta yoghurt eller annat också? De har spån, jag ska hålla koll hur bajset ser ut. Den rosslar inte ännu i alla fall. *springer dit varannan minut*

Bubblaren

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 jul-11 kl 20:20 »
Tack för svar! Har ingen filmjölk hemma, kan man ta yoghurt eller annat också? De har spån, jag ska hålla koll hur bajset ser ut. Den rosslar inte ännu i alla fall. *springer dit varannan minut*
Har du Proviva? Läst här att det också kan funka. Lugn nu. Du har varit så uppmärksam i tid så du är väl förberedd. Om nu den skulle bli sjukare så kan du om du inte redan har veterinärkontakter försöka ha en veterinär "redo" att prata med och ev sen få något utskrivet. Så du inte står där sen när den är jättesjuk. Det är flera vardagar kvar - det är bra. Helgjourkontakt med veterinär kan vara en dyrare historia beroende på...

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 11 jul-11 kl 21:14 »
Nej, inte proviva heller. Bara sån där yoghurt med "goda" bakterier. Ska jag testa ge det eller kan det göra mer skada än nytta? Får väl åka och handla i morgon igen. Tack snälla för att du lugnar mig - jag trodde typ den skulle vara död i morgon bitti fast det är säkert bara jag som är hysterisk...
Vad kan veterinär skriva ut? De brukar inte kunna något om höns.

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #5 skrivet: 11 jul-11 kl 22:01 »
Hoppas du har samma tur som mig, 3 av mina insjuknade , jag såg blod i avföringen och 3 av 14 blev ruggiga, dom tog jag in och tvångsmatade med gräddfil 1 ggn i timmen och proviva, och sen smulade jag sönder kol (tur man eldar med ved) för grillkol var svårt att krossa och nu efter helgen så mötte dom mig på golvet i källaren så nu fick dom gå ut idag en stund och inge mer blod, i och för sig svårt att se i kolbajset men men .
Lycka till...
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 11 jul-11 kl 22:22 »
Ja men gräddfil har jag ju!! Tack för tipsen! Äter de kolsmulor självmant eller ska man ha kolpulver i när man tvångsmatar?

Bubblaren

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 jul-11 kl 22:50 »
Nej, inte proviva heller. Bara sån där yoghurt med "goda" bakterier. Ska jag testa ge det eller kan det göra mer skada än nytta? Får väl åka och handla i morgon igen. Tack snälla för att du lugnar mig - jag trodde typ den skulle vara död i morgon bitti fast det är säkert bara jag som är hysterisk...
Vad kan veterinär skriva ut? De brukar inte kunna något om höns.
Om det är Coccidios så hjälper Esbetre eller Baycox (tror jag stavar rätt på namnen) Men på varje fall Esbetre så måste veterinären ha en licens på det. Med dagens nya apoteksvärld så har de licensen hos en särskild kedja av de alla på ett av apoteken... ingen flexibilitet alls. Samma kedja med apotek nära dig kan om de är snälla ringa till licensansvarigt apotek och få godkänt att lämna ut det där om veterinären kan bes ringa dit istället för till sitt huvudlicensapotek. .. Veterinär som inte har licens kan påstå att preparatet inte finns, vilket då inte är sant.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #8 skrivet: 12 jul-11 kl 06:22 »
Och licens tar det mindre än ett dygn för en veterinär att få om det är bråttom. *vet*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ciaston

• Dalarna
    • http://hem.passagen.se/mamovers/
« Svar #9 skrivet: 12 jul-11 kl 06:28 »
Mina picka de i sig kolsmulorna själva, men jag var ihärdig med att se till att ge dom att dricka proviva och gräddfil, kan ju ge dom vätske- ersättning  om du har eller kokar själv.
Peppar peppar så klarade sig mina utan medecin denna gång.
5 barns mamma på landet, som föder upp mini shettis och har ett gäng dv. kochin i olika färger  + 3 hedemora .
Har en kinesiska nakenhund och en chihuahua.
Hamnar gärna i helvetet för där behöver man bara sitta eldvakt och i himmlen så vet jag att det bara blir en massa tjafs om övertid och dyligt..

Bubblaren

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 12 jul-11 kl 08:54 »
Godmorgon!

Hur mår kycklingen idag?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 12 jul-11 kl 10:48 »
God förmiddag! Tack för omtanken, vad gulliga ni är. Det är nog lite bättre tycker jag. Gav den gräddfil igår kväll och har gett den idag, den dricker själv när jag håller sprutan mot näbben. Jag tyckte jag såg den äta undulatfrön i morse, men ägg med nässlor ville den inte ha, däremot dricker den mycket vatten. Har gjort kamomillte till dem nu och gett istället för vatten. Ingen diarré och inget blod (la vitt hushållspapper i natt för att verkligen kunna se). Rosslar inte. Springer, krafsar, sträcker på sig och putsar sig. Känns fortfarande inte mager och ser pigg ut på kroppshållningen, klara ögon. Tycker den är "med" lite mer idag. Har inte sett ifall den har pickat i sig kol.
Så jag behöver inte kontakta veterinär om det inte blir värre eller?

Bubblaren

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 12 jul-11 kl 11:35 »
Det låter ju bra  :D  Nej någon veterinär behöver du inte ringa, du har ju inga direkta symtom utan det är bara att avvakta och se att den blir som vanligt igen.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 12 jul-11 kl 11:46 »
Va bra! Tack för hjälpen!

Znibban

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 jul-11 kl 11:55 »
Jag har gett min kycklingar vassle. Låter filmjölk, yoghurt eller liknande rinna genom kaffefilter och häller det i deras dricksvatten, de älskar det och det håller de bra i magen. Färskosten kan du krydda med färska örter och njuta på smörgåsen eller som dipsås till chips.
Lycka till med dina små sötnosar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #15 skrivet: 12 jul-11 kl 18:06 »
Jättebra tips! Har nu köpt fil och gräddfil (eller min snälla granne köpte åt mig eftersom hon ändå skulle handla) och testat att ge alla gräddfil  i en liten skål, de älskar det! Sen blir det små vita fotspår överallt...  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser