Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Raser som lägger bra med äggg  (läst 1794 gånger)

Alternativen

• Gäst
Raser som lägger bra med äggg
« skrivet: 11 jul-11 kl 22:20 »
jag har planerat att sälja ägg i liten skala till nära och kära.

Undrar då vilka raser som lägger mycket ägg och ruvar lite?
Har funderat på att ta ett lass lohmans från något hönseri, men vore kul med lite rikiga raser också....
Tips?
Om man har försvinningsreden, kan man ha vilken ras som helst då, med tanke på att hönsen då ej kan ruva på äggen?????

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Raser som lägger bra med äggg
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 23:06 »
Om hönan är av en ras som gärna ruvar så finns alltid risk att de kan lägga sig och ruva ändå fast inga ägg finns att ruva.
Isbar lägger bra med ägg och har sämre ruvlust + att de har lite rolig äggfärg med (gröna =) ). Leghorn är en annan ras man kan rekommendera.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 10:18 »
Vill du ha rashöns som värper så är det lätta raser och då främst "medelhavsraserna" som gäller. Leghorn, Italienare, Minorka, Ancona är väl de första namn som jag tänker på. Alla dessa värper vita ägg. Dessutom kan man kasta ett öga på Silveruddsraserna som till största del grundar sig på gamla svenska produktionsstammar av Leghorn.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

enbarsfallet

• Närke
« Svar #3 skrivet: 12 jul-11 kl 10:41 »
Maraner...
mina lägger mycket gott om ägg...
stora och mörkt bruna...
Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Alternativen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jul-11 kl 11:42 »
Leghorn/italienare/ancona står jag över. Just pga att dessa är så pass ovanliga tycker jag det känns dumt o ha de i en blandrasgrupp.
Isbar ska jag kolla upp lite.
Även maran.

Fler tips?

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #5 skrivet: 13 jul-11 kl 11:06 »
RIR.. Rohde Island Red..  En trevlig ras som lägger bra med ägg.. ger även en del mat tuppar..
ljusbruna ägg..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser