Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan kaniner äta bröd?  (läst 8705 gånger)

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Kan kaniner äta bröd?
« skrivet: 12 jul-11 kl 07:18 »
Såg kaninägare som kastade lite torrt bröd åt kaninerna, de åt glatt. Ska man ? Isåfall, hur mycket är för mycket?
Internet, katter, te och mysiga sockar!

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Kan kaniner äta bröd?
« Svar #1 skrivet: 12 jul-11 kl 08:03 »
Brukar ge mina bröd då och då, men torka det helst innan. En fralla eller nån brödskiva per kanin räcker
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 08:10 »
Tänk på att kaniner är extremt känsliga för mögel, så lite överblivet bröd, helst torkat, skadar nog inte, men gammalt bröd ska man se upp med. Ett litet spår av mögel kan vara nog för att kaninen ska dö knall och fall.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 13 jul-11 kl 00:00 »
Hur mycket beror ju helt på vilken ras  ;D. Ger jag en småfralla till en av mina hermeliner har jag nog en ganska förstoppad kanin dagen efter...

Jag har gett en "ruta" rågrut någon gång ibland som godis till mina. Men ärligt talat så är det bättre att ge bröd till hönsen, spannmål är naturligare kost för dem än för kaninerna.

Har man slaktkaniner med stålmagar på tillväxt kan bröd funka som regelbundet extra-gott, inget jag vågar eller rekommenderar ägare av dvärgkaniner att göra dock.
//Lina

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 00:10 »
Jag hade dvärgvädurar + belgiska jättar o alla åt bröd av massa olika sorter varje dag o ingen blev sjuk .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

elenin

• Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
« Svar #5 skrivet: 13 jul-11 kl 03:11 »
De är typ slaktkanin och de tål att äta precis allt (det vet jag eftersom de har satt i sig det ena med det tredje på rymmen, numer bättre inhägnade...). Men jag tänkte att bröd... är ju mer onaturligt än rent spannmål osv... Klart de inte får något mögligt men av oförklarliga skäl blir det ofta kvar torkade brödkanter här....

Kan ju bero på väninnans generositet med bröd.... Hon får ta ett "bröd" om dagen från sitt jobb (fabriksbagare). Kanske bättre att ninerna får lite bröd då istf att jag och väninnan har krig och slåss med gamla förtorkade limpor? :D
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 06:17 »
Tänk på att kaniner är extremt känsliga för mögel, så lite överblivet bröd, helst torkat, skadar nog inte, men gammalt bröd ska man se upp med. Ett litet spår av mögel kan vara nog för att kaninen ska dö knall och fall.

Finns det nått djur som mår bra av mögel? Förutom min tossiga gammelfaster som glatt satt i sig mögligt bröd och utropade "det här var minsann det enda penicillin vi fick när vi var små!" :-X
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 13 jul-11 kl 07:15 »
Finns det nått djur som mår bra av mögel? Förutom min tossiga gammelfaster som glatt satt i sig mögligt bröd och utropade "det här var minsann det enda penicillin vi fick när vi var små!" :-X
Mår bra finns det nog inget däggdjur som gör. Men t ex fjäderfä blir sällan ens dåliga i magen om det är fråga om en LITEN mängd mögel. Har jag en större brödkaka eller liknande, som fått lite mögel i ena kanten så är jag för snål ( :-[ farmor är småländska) för att slänga hela. Jag skär/skrapar av det mesta. och sedan får höns och ankor det. Men de får aldrig större mängder på en gång, och aldrig ruttet eller väldigt mögligt bröd.

De flesta däggdjur kan äta de flesta sorters mögel utan att må särskilt dåligt, det skadar inte i mag-tarm-kanalen, men man kan ju slå ut vissa bakterier och man kan råka skapa resistens om det råkar vara penicillinmögel. Det som mögel skadar mest är luftvägarna, man ska inte andas in det. Men kaniner kan som sagt dö knall och fall av mögel.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #8 skrivet: 13 jul-11 kl 09:46 »
Jag ger mina kaniner en hel del torrt bröd, speciellt på vintern. Vitt bröd är förhållandevis proteinrikt och jag tycker det är ett bra tillskott.

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Sussilo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jul-11 kl 13:40 »
De flesta däggdjur kan äta de flesta sorters mögel utan att må särskilt dåligt (...)

Det gäller absolut inte getter.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 14 jul-11 kl 07:55 »
Det gäller absolut inte getter.
Tack det glömde jag att påpeka, fast att jag vet om det. Tur att jag skrev på kanintavlan, och på gettavlan varnas det ju ofta för bröd, inte bara pga mögel utan också för att getter är extremt känsliga för bakpulver.

Man ska självklart vara försiktig med mögel, och man måste skaffa sig goda kunskaper om den djurart man har, och även om de speciella egenskaper ens egna djurindivider har. Där är ju alternativ fantastiskt, man får ofta både snabba och kunniga svar.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #11 skrivet: 15 jul-11 kl 23:27 »
Att ge foder som är mögelskadat, om än bara lite, finner jag vara mycket olämpligt.  Dels kan det skada djuret (mer om det senare), och dels strider det mot god djurhållning, och kan i princip rubriceras som vanvård.   (:)

Att veta vilken mögelart det är man har framför ögonen på bröd, säd eller ensilage, är det inte många som verkligen kan.  Det är sant att mögelsporer skadar lungorna, men mögelgifter är bland de mest potenta vi har i naturen.  Så kan endast en liten mängd mögel, som producerar aflatoxin, med tiden orsaka levercancer.  Beroende på dos och djurslag kan det ta mellan en månad och tre år.  Idag vet vi att låga doser av mögel eller på annat sätt skämd mat hos de flesta däggdjur leder till för tidig död i grovtarmscancer.  Djuren överlever akut, och kanske de gör det i flera år, men de får ett försämrat immunförsvar, och till sist alltså tjocktarmscancer.  Detta gäller också människor.  (Med tanke på vad vi tidigare läste i tråden om en gammal släkting, kanske det ibland också sätter sig på förståndet.  ;)  )  Andra toxiner kan slå ut bukspottkörteln eller ge upphov till kastning,dvs att en dräktig hona aborterar sitt foster.  Det är inget som man normalt tänker på, att det skulle kunna vara fel på höet eller brödet.

Hos ankor och duvor kan man ibland se något som faktiskt heter aspergillios, som alltså är resultatet av foder kontaminerat med mögelsvampen Aspergillus.  Här på alternativ.nu finns det bilder efter en obduktion av en anka, som visar resultatet av mögligt foder.

När det gäller idisslare, så har  ieenilorac alldeles rätt:  Våmfloran, som består av bakterier, svampar och encelliga djur, och som är livsnödvändiga för respektive djur, kan väldigt lätt skadas av mögligt foder.

Sammanfattningsvis:  Att ge mögligt foder till vilket djurslag det vara må, har sedan gammalt en benämning:  Dumsnålhet.

H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser