Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Suzuki K50 (1980) Montering av kolv i cylinder  (läst 3069 gånger)

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
Suzuki K50 (1980) Montering av kolv i cylinder
« skrivet: 12 jul-11 kl 10:27 »
Jag mekade runt lite efter haveri och nu när jag funnit problemet (reedventilen) så ska jag få ihop de som va som de skulle.

Så jag monterade bort cylindern och dess topp vilket blottade kolven. Nu när jag ska trä på cylinderblocket så är det klurigt eftersom kolvringarna är i vägen eller för stora. Jag har provat att klämma ihop dom för att snabbt och ledigt få på cylindern men det vill sig inte. finns det något klurigt tips ?
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

Existens?

• Gäst
SV: Suzuki K50 (1980) Montering av kolv i cylinder
« Svar #1 skrivet: 12 jul-11 kl 10:31 »
Nej, det är klurigt..det är därför man använder en kolvringskopress..det är som en stor slangklämma som klämmer runt alla kolvringar lite lagon, så det går att skjuta in kolven.

Du kan ju testa med slangkämma som du bara drar åt lite lätt så den håller ihop ringen, men ändå går att skjuta.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 21:31 »
Om du tänker meka mycket med motorer av samma sort (samma cylinderdiameter) så kan du göra en kolvringskompressor på följande sätt:

Ta en skrotad cylinder, sticka av den i svarv så att du bara har kvar en bit som är lite kortare än den fria del av vevstaken som sticker upp när kolven står högst upp. Svarva ur den så den blir konisk i ena änden och till sist såga ett jack i den så du kan trä den över vevstaken.
Den använder man genom att trä den över kolven med den koniska sidan nedåt så att den trycker ihop kolvringarna (smörj ordentligt). Tryck sedan ner den "riktiga" cylindern över kolven, och när kolvringskompressorn är fri nedanför kolven drar man ut den åt sidan.
Det kan förstås bli svårt att komma åt om det sticker upp långa pinnskruvar ur motorblocket.

Men mopedkolvringar är ofta så mjuka att de går att trycka ihop dem med handkraft, dock får man använda alla fingrar (naglar) på en gång för att hålla dem hoptryckta när man trycker ner cylindern.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 12 jul-11 kl 23:42 »
Viktigt också att ringarna ligger rätt,brukar finnas en stoppklack i ringspåret som kolvringarnas öppning ska ligga mot.  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser