Om du tänker meka mycket med motorer av samma sort (samma cylinderdiameter) så kan du göra en kolvringskompressor på följande sätt:
Ta en skrotad cylinder, sticka av den i svarv så att du bara har kvar en bit som är lite kortare än den fria del av vevstaken som sticker upp när kolven står högst upp. Svarva ur den så den blir konisk i ena änden och till sist såga ett jack i den så du kan trä den över vevstaken.
Den använder man genom att trä den över kolven med den koniska sidan nedåt så att den trycker ihop kolvringarna (smörj ordentligt). Tryck sedan ner den "riktiga" cylindern över kolven, och när kolvringskompressorn är fri nedanför kolven drar man ut den åt sidan.
Det kan förstås bli svårt att komma åt om det sticker upp långa pinnskruvar ur motorblocket.
Men mopedkolvringar är ofta så mjuka att de går att trycka ihop dem med handkraft, dock får man använda alla fingrar (naglar) på en gång för att hålla dem hoptryckta när man trycker ner cylindern.