För några år sedan så kollapsade vårt avlopp och eftersom vi inte hade några pengar så dök tanken upp att hyra en grävmaskin och gräva själv.
Jag hade testat att köra en grävmaskin förut men det var ca 15 år sedan.
Sagt och gjort. Vi hyrde en maskin på 3.8 ton. Vilket monster. Hur stark som helst.
Det tog en stund men sedan började man få kläm på hur det funkade.
Året efter så kom vi på att vi skulle göra en uteplats till vår lillstuga och då skulle det grävas ner 12 stycken fundament.
Givetvis så var det också lite andra saker som skulle grävas. Så därför dök tanken upp igen att vi skulle hyra en maskin.
Då hittade vi en liten maskin på 950kg. Fördelen med den är att man kan köra hem den efter egen bil.
I år så var det nya projekt och den "lille" skulle passa perfekt. Speciellt eftersom man kan köra hem den själv.
Så vi kontaktade Ulf som äger maskinen.
http://www.ulfastab.seHämtade maskinen i söndags kväll.
Vi har grävt upp 6 stubbar efter träd som dog pga sträng vinter.
Sedan tyckte vi att det var dags att göra något åt vägen som går runt ladugård och loge.
Man har höjt gräsmattan vilket gör att det blir en brant lutning på slutet som inte går att köra med åkklipparen.
Så den ser alltid ovårdad ut.
Tyvärr så tog jag ingen bild när vi startade men så här såg det ut för tre vintrar sedan.
Håll med om att det ser bedrövligt ut.

Vi börjad med att gräva ner fyra stolpar. Min 13-årige son hjälper till att gräva och grannens 14-årige som önskar att han hade en snällare pappa.

Medan vi fikar så passar hönsen på att kolla efter mask.

Givetvis så grävde vi av elkabeln till ladugården.
Tydligen så hade dom grävt ner den för hand första biten. Endast ca 20 cm under marken.

Så det var bara att bryta ihop och jobba vidare.
Här är kabeln skarvad.

Här är första liggande stolpen på plats.

Nu har tre stolpar kommit på plats.
Här ser man tydligt vilken nivåskillnad det är.

Nu är fjärde stolpen på plats.

Och till slut är den sista stolpen på plats.
Nu är det massa andra saker som skall fixas till. Innan vi finputsar det sista.
För jag måste träna lite till innan det blir riktigt snyggt.