Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bifor hink , hur många kg socker ska man ta ?  (läst 9901 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Bifor hink , hur många kg socker ska man ta ?
« skrivet: 13 jul-11 kl 23:59 »
Om man blandar i ordning foder i en bifor hink , hur många kg socker ska man ta ?

Är det någon skillnad om man ska stöd mata eller fodra inför vintern ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
SV: Bifor hink , hur många kg socker ska man ta ?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 05:52 »
Det finns olika blandningar (koncentrationer) socklerlösningar. Höstdrivfodring har diskuterats och det är ingen skillnad vilken blandning du än använder.

Här är listor på olika blandningar.

Har du en Bifor hink (16 kg) så är den ofta proppfull.

Jag tror blandningan 9 kg socker,  6 liter vatten, som ger 11,64 liter lösning eller 15,00 kg skulle passa, det löser sig snabbt, det är bara att välja.

Kan du värma så ta 10 kg socker och 5 liter vatten. (mättad lösning).
« Senast ändrad: 14 jul-11 kl 06:00 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 06:55 »

Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 07:11 »
Går man omkring och letar efter sina glasögon och svär men senare upptäcker att man har dom på sig ... så känner man tendenser ...

Lika bra att göra listor och plasta in medan man kan .. listor som tål kladd.

Skall man sedan tappa vatten i CMF tankar kan det vara bra att veta innerdiamater och höjd (vattenmängd) i cm som går att mäta med tumstock.

Man tappar alltså vatten, en viss mängd som motsvarar dessa cm i behållaren. (listor = senil lathund kommer).

Lindell

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jul-11 kl 07:51 »
Lathund för vattenmängd.

Pi (3.14) * r2 * h

Beräkna r och h i cm.

Dela med 1000 för liter. Formeln funkar för alla cylindriska kärl  o:)

Konan i botten på en del kärl faller inom felmarginalen hur man än gör.
Blir det en skvätt mindre vatten pga konisk botten blir det kanske t o m bättre blandning för bina (det blir inte sämre).
« Senast ändrad: 14 jul-11 kl 07:54 av Sten-Åke Lindell »

Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 jul-11 kl 09:30 »
Puh! För oss som gillar tabellporr!

Här kommer en samlad tabell med dubbel upplösning i stående A4 med "nästan" samma utseende som tidigare tabeller, senil linjer etc.
Det diffar i några decimaler (någon dl) vid stora volymer pga antal decimaler på PI (3.14), jag har nöjt mig med två!

Edward.

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 14 jul-11 kl 10:38 »
 ;D man bugar och tackar  ;D

ha det gott mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Lindell

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 jul-11 kl 14:37 »
VETEK som håller till i närheten av mina bigårdar www.vetek.se har vågar som väger en hel del med 0.1g onoggranhet. Jag har en sådan och har kontrollvägt.

Jag har kollat upp densitet för sockerlösning då det förekommer olika siffror i olika publikationer tyvärr. Det beror på olika sockerarter.

Mäter du upp och väger så stämmer dessa densitsvärden ganska bra med vårt vanliga strösocker.

« Senast ändrad: 14 jul-11 kl 14:40 av Sten-Åke Lindell »

Edward.

• Gästrikland
« Svar #8 skrivet: 14 jul-11 kl 21:59 »
Ja man kan konstatera att bifor tilverkarna är  >:D duktig på att få ner socker i hinken !

Hade fullt att blanda ner 9 1 kg påsar i 6 liter vatten i bifor hinken.

+ förnärvarande förvarar jag 10 st 1 kgs påsar socker , kvar i paketet i en bifor hink , går bra att stapla , ska prova att hälla strö socker i lös form och se hur många får plats i hinken , kan inte vara mycket vatten i biforn.

Lindell

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 jul-11 kl 08:47 »
Jag antar att de använder mera vatten till Bifor och tillsätter ättika, sedan en temperatur på +70 grader och reducerar vattenmängden med värmen.

Gör man eget vinterfoder så möglar/jäser den på ett antal veckor om det inte används. Därför måste man ha i ättikan också (se tabellen).

Jag har andra lite mera pjollriga tabeller själv.

Filerna för stora för forumet, har lagt upp dem på Google doc. Hoppas alla som vill kan läsa.

66% (Mättad lösning) med ättikskolumn 0,4%
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B7qClAm5m4rgMmQ0ZGRjYmYtNTZiYi00ZGJkLWEyZGMtNWU0MjM2MDA1ZmZh&hl=en_US

60% med ättikskolumn 0,4%
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B7qClAm5m4rgZWJlYmQwZTYtYTg4NC00ZTFhLTlkZDctYTAxODJmNTYyZDZi&hl=en_US
« Senast ändrad: 02 aug-11 kl 07:37 av Sten-Åke Lindell »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 15 jul-11 kl 09:09 »
Bifor är inte bara strösocker löst i vatten, det är spjälkat för att kunna ha högre koncentration. Det är 75% socker och 25% vatten. Dessutom är det nog filtrerat för att inte hinnehålla kristallisationskärnor.

olof

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 15 jul-11 kl 09:14 »
Jag har en honungshink (28 kg) som jag ställt på badrumsvågen och tappat i vatten och ritat ringar runt för olika mått.

Lindell

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 jul-11 kl 09:29 »
Bifor är säkert inte det finaste sockret heller, utan lite av varje som processats till lämplig koncentration.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 01 aug-11 kl 01:20 »
Lika bra att göra listor och plasta in medan man kan .. listor som tål kladd.

Haha nu när man har skafat laminatör ska allt som kan plastas in lameneras  ;D

Reklam Kartor till självbetjänings butiken , namn tele # + tillstånd till uppställning av kupor/bi gård info om bi odling , kup numbering , vart tog kattten vägen  ;D

Lindell

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 aug-11 kl 02:51 »
Det är faktiskt praktiskt.

Kupnummer, varningsskyltar, tabeller, visitkort, datablad, bruksanvisningar (snabbstarter) etc har jag plastat in i en senilpärm.

Lasse-hatten

« Svar #15 skrivet: 02 aug-11 kl 00:37 »
Det finns olika blandningar (koncentrationer) socklerlösningar. Höstdrivfodring har diskuterats och det är ingen skillnad vilken blandning du än använder.

Här är listor på olika blandningar.

Har du en Bifor hink (16 kg) så är den ofta proppfull.

Jag tror blandningan 9 kg socker,  6 liter vatten, som ger 11,64 liter lösning eller 15,00 kg skulle passa, det löser sig snabbt, det är bara att välja.

Kan du värma så ta 10 kg socker och 5 liter vatten. (mättad lösning).
Vad händer med sockret i en mättat lösning (66%) när temperaturen sjunker? Fälls det ut igen?

Om man inte har tillgång till värmare, kan man ta ljummet vatten från kranen? Lite jobbigt att värma 50 l vatten i vattenkokaren...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #16 skrivet: 02 aug-11 kl 01:06 »
Vad händer med sockret i en mättat lösning (66%) när temperaturen sjunker? Fälls det ut igen?

nej !

Lasse-hatten

« Svar #17 skrivet: 04 aug-11 kl 21:25 »
Om man inte har tillgång till värmare, kan man ta ljummet vatten från kranen? Lite jobbigt att värma 50 l vatten i vattenkokaren...
Jag undrar fortfarande?

Jano

• Halland
« Svar #18 skrivet: 04 aug-11 kl 21:40 »
Jag undrar fortfarande?

Det går alldeles utmärkt att blanda sockerlösning med vatten från varmvattenkranen. Det har jag gjort utan problem under hela min biodlartid.

olof

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 04 aug-11 kl 21:47 »
Ja men i vissa speciella förhållanden bör man kanske vara försiktig. Det är om du har egen brunn samt surt och mjukt vatten och en varmvattenberedare av koppar istället för emaljerad eller rostfri.

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser