Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alldeles ny här och blivande hönsmamma  (läst 2796 gånger)

Fia743

• Blekinge
Alldeles ny här och blivande hönsmamma
« skrivet: 14 jul-11 kl 19:57 »
Hej

Nu har vi bestämt oss, gubben och jag.
Vi bor lantligt med skogen vid tomtgränsen och tycker att vi vill försöka oss på lite hönshållning.
Tanken är ungefär 5 hönor och en tupp.   :D
Vi har en bod vidbyggd till garaget som ska piffas till till hönshus och i anslutning till den ska en lagom stor, rovdjurssäkrad (så gott det går) utegård byggas.
Tanken är att de ska få gå lösa här på dagtid. Vi har mycket frukt och bär, grodor, insekter och annat hönsgodis på gården.

Mest ville jag nog bara presentera mig då jag har suttit hela dagen och tjuvläst här  :D
Men jag är ganska säker på att det kommer att ploppa upp tusen frågor från mig allt eftersom.
Vår vision är att hålla lyckliga och välmående höns som förhoppningsvis ska hålla oss självförsörjande med goda ekologiska ägg!

Hej hej  ;D
Fia
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Björkbacka gård

• hönor och saker och en dröm om självhushållning
    • Blekinge
    • Björkbacka
SV: Alldeles ny här och blivande hönsmamma
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 20:03 »
Hej och välkommen=)
Ni gör helt rätt som satsar på höns, varför inte när möjligheten finns=)
Vi var också helt nya på höns för bara ett år sedan, nu har flera olika raser...
Vi är fortfarande nybörjare, men intresset bara växer;)
det du inte gör idag kan du göra i morgon

Husfrun

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 20:16 »
Välkommen hit! :) jag och maken bor på landet med våra 6 barn,hundar och en massa höns! hoppas att du kommer att trivas här!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 20:25 »
Va kul att du oxå blivit hönsbiten ! Välkommen in i gänget av hönstokar  ;D
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fia743

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 jul-11 kl 21:03 »
Tack snälla Ni  :)
Som sagt var så är tanken en liten flock men känner jag mig själv rätt så lär den växa.
Lika bra att bygga rejält med en gång alltså  ;D
Några rekommendationer på förstahöns?
Jag är inte jätteintresserad av dvärghöns då jag vill ha stora ägg.
Hönstoka har man blivit ja. En liten härlig flock med Sussex, Welsumer och New hampshire sprätter loss här hemma!

Bobbo

• Halland
« Svar #5 skrivet: 14 jul-11 kl 21:39 »
Jag har Orpington, Maran och Isbar. Alla tre trevliga lugna höns som värper bra. Även några värphybrider och Brahma finns i flocken. Lösa hela dagar här i trädgården, går in själva på natten, alla utom en värphybrid som envisas med ha sin "nattkvist" på en stol på verandan.

karsten

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 jul-11 kl 21:49 »
Jag är också  ny med höns. Köpte en flock brahma för snart ett år sen, 4 hönor och en tupp. En höna ruvade fram 10 kycklingar för 5 veckor sen. Jättekul med höns. Brahma är en stor lugn framförallt social ras. Hoppas du kommer trivas med hönslivet/Marie
Hönsmamman i klövsta

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 jul-11 kl 23:18 »
Paduaner är jättevackra att se på , Isbar värper bra o äggen är gröna , araucana värper sämre men har blåa ägg .
Jag har medelstora raser då jag tycker jättarna käkar massor o skiter massor .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Fia743

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 15 jul-11 kl 23:40 »
Hmmm ju mer jag läser och tittar på bilder, ju mer sugen blir jag på att låta vår fina bod bli hönshus. Dels är den större än förrådet som var tänkt från början, där finns redan el, värme, belysning och två fönster (förra ägarnas tonåring bodde i den), jag får gott om plats till foder och tillbehör. Nackdelen mot förrådet skulle väl vara att förrådet har gjutet golv..
Nu ska gubben bearbetas för just nu är det hans snickeboa  >:D Vi har ett mastodontgarage (3-portars) så jag tycker han kan flytta in sitt snickrande där  :P

Vad tror ni? Är det så mycket bättre med gjutet golv att jag ska slå mina nya ideér ur hågen? Jag ska ju inte ha så många hönor.. (så länge det nu håller ;D)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 jul-11 kl 00:47 »
Gjutet golv e väl inget hinder. Bara att halma jue.

karsten

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 24 jul-11 kl 12:49 »
vi byggde ett alldeles nytt hönshus när vi skaffade höns. Inget gjutet golv men limmade en plastmatta över trägolvet. Jättelätt att hålla rent. Blir den sliten om några år får vi väl lägga in en ny matta=) Lycka till/Marie
Hönsmamman i klövsta

mita67

• Blekinge
    • Sitt, Ligg och Lek
« Svar #11 skrivet: 24 jul-11 kl 12:54 »
Vi har gjutet golv men la ett löstagbart trägolv över så när jag ska storstäda lyfter jag trägolvet och får på så sätt bort allt damm och snusk. Bor du i närheten får du gärna komma o kolla på mina höns, har Isbar Maran Brahma Orpington Aracuana.Fan va hönor jag har......Bor i Kyrkhult.

Björkbacka gård

• hönor och saker och en dröm om självhushållning
    • Blekinge
    • Björkbacka
« Svar #12 skrivet: 24 jul-11 kl 13:53 »
Vi har gjutet golv men la ett löstagbart trägolv över så när jag ska storstäda lyfter jag trägolvet och får på så sätt bort allt damm och snusk. Bor du i närheten får du gärna komma o kolla på mina höns, har Isbar Maran Brahma Orpington Aracuana.Fan va hönor jag har......Bor i Kyrkhult.

Vilken färg har du på orpington , maran ?
det du inte gör idag kan du göra i morgon

Fia743

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 25 jul-11 kl 16:09 »
Nu målar sambon hönshus!  ;D

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #14 skrivet: 25 jul-11 kl 19:49 »
Åh vad roligt, tycker en "sydlig smålänning" (bor inte alls långt ifrån Blekinge-gränsen, fast är Skåning från början.. ;)).

Själv är jag alldeles rysligt glad för fjäderfän och då i synnerhet _höns_!! Tvingade (nåja..) min sambo att både inreda vårt gamla häststall + bygga en utegård till våra hönor för ngr år sen, och numera - tja, nu är han lika gla´ i hönsen som jag är! (Har tvingat honom till fler byggnationer nu i höst/vinter, för hönsens skull!)

Det blev i alla fall mkt lyckat, och numera har vi hönorna som en "familjeangelägenhet", kan man väl nästan säga!
Vi har (bl.a) australorp, blomme, faverolle, bantam, m.fl, m.fl!!!

Lycka till med ert! :)

/cejasmatte, Ryd
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Fia743

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 14 aug-11 kl 12:24 »
Nu är hönsgården klar, vår lilla flock sussex inflyttad och de första två äggen värpta  ;D
Det blev tre hönor och tre ungtuppar (fick två på köpet så vi kan få en riktigt bra) där uppfödaren ska hjälpa oss att se ut den bästa tuppen sen :-) Igår hittade sambon två ljusrosa fina ägg. Det ena fick kasseras då hönskrället värpt det från sittpinnen så det var spräckt, det andra hittades ute i gräset i hönsgården. Vi la in en golfboll i var rede så vi hoppas att de snart ska förstå att det är där äggen ska läggas  :) De har ju bara bott här några få dagar så de får nog snart rutin på allt.
De är redan halvtama, godis löser mycket! Potatismos var en höjdare, de slängde sig nästan på sambon idag när han kom med lite rester från igår.
Just nu är det alldeles spännande och härligt och vi kan stå där ute och titta på dem långa stunder  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

280 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser