Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Hur får man bort olja från kycklingen?  (läst 1772 gånger)

yezzika

• Bohuslän
Hjälp! Hur får man bort olja från kycklingen?
« skrivet: 15 jul-11 kl 11:08 »
I morse hittade dottern den där new hampshirekycklingen som försvann för 3 dagar sen.
Jag har letat men inte hittat den så jag antog att den blivit tagen och dödad.
Inget ovanligt med räv, rovfågel, katter och vallande hundar i närheten.

Men iallafall.
Dottern hittade den bakom ladugården där fåren brukar gå, alldeles inkletad i olja. Förmodar att det är traktorolja.
Hur får man bort sånt?
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Hjälp! Hur får man bort olja från kycklingen?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 12:00 »
De som sanerar oljeskadade fåglar, typ svanar och så, brukar använda diskmedel har jag för mig. Ljummet vatten, mycket diskmedel och många omgångar, kanske 10-12 gånger har jag för mig att jag har hört?? Man förstör ju deras vattenavvisande skikt men det gör väl inte lika mycket på en kyckling som på en vattenfågel. Hoppas den inte blir förkyld bara, det kan aldrig vara bra att blöta ner en kyckling  :( Och så ordentligt med värme inomhus tills den är riktigt torr och ett tag till. Håller tummarna!

yezzika

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 13:15 »
Tack!
Har tvättat med yes och fick klippa bort det mest "lööiga" av fjädrarna som jag inte lyckades få bort minsta olja ur.
Under oljan på vänster sida av ryggen och ner på vänster sida + lår så har han ett ganska gott blåmärke så det tyder ju på att han fått lite hjälp av någon  >:(

Nu sitter han med värmelampa och mat, han har haft väldigt bra aptit nu.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 15 jul-11 kl 16:18 »
Vi håller tummarna för att den lille återhämtar sig från sitt äventyr  ;D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 10:24 »
Hur går det?

yezzika

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 15:04 »
Var nere för en stund sen och den lille oljeshejken lever loppan och äter som en häst  :D

Släppte in honom till de lite mindre kycklingarna i går och det går jättebra så jag hoppas att han inte ska få några men av sitt äventyr.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 19 jul-11 kl 10:41 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser