Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  P-medel för bagge? ;D  (läst 3867 gånger)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
P-medel för bagge? ;D
« skrivet: 15 jul-11 kl 14:35 »
Nu kommer ni väl tro att jag är galen...

Men vi kommer att köpa ett bagglamm till hösten för att betäcka våra 4 tackor. Vi måste ta hem honom redan i början på september, men vill inte att han ska börja försöka betäcka förrän i november. Finns det nått sätt att förhindra honom förutom att ha honom i egen hage (tycker att det låter ensamt för honom)? Kan man sätta nåt skydd under magen på honom så att han helt enkelt inte kommer åt? Ungefär som ett tikskydd... ;D

Japp, jag kanske är galen...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Sussilo

• Gäst
SV: P-medel för bagge? ;D
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 15:18 »
Nejdå, du är inte galen :)! Sätt på ett förkläde/baggskynke på baggen. Det är lätta att tillverka själv av ett kraftigt skynke som hänger ner bakom frambenen på baggen. De finns nog att köpa, tror jag. Men man måste ha bra koll på att skynket sitter kvar......

betsla

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 15:56 »
Nejdå, du är inte galen :)! Sätt på ett förkläde/baggskynke på baggen. Det är lätta att tillverka själv av ett kraftigt skynke som hänger ner bakom frambenen på baggen. De finns nog att köpa, tror jag. Men man måste ha bra koll på att skynket sitter kvar......

Tack! Nu hittade jag en gammal tråd om det här också. Ungefärliga mått om jag ska tillverka själv? Såklart beroende på hans storlek, men ändå? Ingen som har en bild?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

saittam

• Öland
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

Sussilo

• Gäst

betsla

• Jämtland

Haglund

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 09:28 »
Har använt LG's föklade på baggen hela sommaren, remmarna var lite för långa så jag fick korta av dem samt göra lite extrahål för att det skulle passa på han. Var då ca 10månader, och vad jag tror normalstor för denna ålder. Så nu håller jag tummarna för att det ha fungerat så det inte blir några sma lammisar till hösten/vintern  ;D
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 16 jul-11 kl 12:20 »
Har använt LG's föklade på baggen hela sommaren, remmarna var lite för långa så jag fick korta av dem samt göra lite extrahål för att det skulle passa på han. Var då ca 10månader, och vad jag tror normalstor för denna ålder. Så nu håller jag tummarna för att det ha fungerat så det inte blir några sma lammisar till hösten/vintern  ;D

Oj då... vilken ras är det på honom? Vi har ju små Åsenfår och ett bagglamm är ju som en normalstor hund =D

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #8 skrivet: 16 jul-11 kl 19:17 »
Har också funderat på baggförkläde, men varit rädd att de ska vara för långa för en liten roslagsbagge så han skulle trampa på det. Fungerar det att de går med förkläde på beten med backar, stenar och stockar?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #9 skrivet: 16 jul-11 kl 22:43 »
 ;D ;D ;D ;D har sett en finullsbagge som kom på hur man fixar det roliga även med förkläde.

Håller nog på mer säkra metoder som avhållsamhet än förkläde...  typ 500 m mellan tackor och bagge.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 17 jul-11 kl 11:48 »
;D ;D ;D ;D har sett en finullsbagge som kom på hur man fixar det roliga även med förkläde.

Håller nog på mer säkra metoder som avhållsamhet än förkläde...  typ 500 m mellan tackor och bagge.

Det kanske inte är så säkert. Jag började fundera på om jag skulle kunna ta på alla bagglammen förkläden och slippa skilja ifrån dem från tackorna.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

309 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser