Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smultronsaft?  (läst 7647 gånger)

Vargflikkan

• På lätta tassar...
    • Dalarna
Smultronsaft?
« skrivet: 15 jul-11 kl 17:13 »
hej! Jag och min sambo har plockat en liter smultron i trädgården och vi är sugna på att försöka oss på smultronsaft, kanske med lite jordgubbar i. Är det någon här som har provat göra saft på smultron? Eller har ett bra grundrecept?
Naturkär dalatös med stor kärlek till lantliv och en nära kontakt med djur och skog…
Har hund, Gotlandskanin och planerar att skaffa Hedemorahöns...

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Smultronsaft?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 18:13 »
Prova varva en liter smultron med ca 2 dl socker i en saftmaja. Det borde bli bra :) Inte så mycket saft kanske men gott blir det!

Du kan också blanda i 1 dl vatten så får du en lite spädare saft redan från start, åsså blir det lite mer av det goda istället för bara nån dl :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 18:15 »
Om du gör saft silar du ju bort bären, så mitt tips är kallpressad saft. Bärresterna kan du sen torka, olla eller varmluftsugn, och ha som godis.
Enligt min mening äter man dock smultron som se är, kanske med grädde och kanska med honung  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 13:55 »
Gjorde smutron sylt ett år och trodde det skulle bli fantastiskt men vad vi blev besvikna var inte alls så gott så nu ter vi dom färska med mjölk / praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

256:an

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 16 jul-11 kl 20:04 »
Smultronkräm då, kan det bli bra tro?

tomas-kero

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 22:45 »
Jag har hört att de aromer som ger smultron deras fina smak ej tål värme och att  effekten av det blir  att "smultron på burk, smakar urk" Men man kan lägga dem i sprit! doften bevaras mycket bra och en del tycker att bären är goda till glass  när man silat bort spriten efter ett par månader och dricker den som likör(med socker tillsatt).

PetraF

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 19 jul-11 kl 16:16 »
Jag gjorde smultronsylt en gång, och det gör jag ALDRIG om. Maken till äcklig sylt har jag aldrig smakat. Besk och inte en smak av smultron. Smultron ska nog inte upphettas.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 19 jul-11 kl 16:49 »
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

jarcher697

• Medelpad
    • http://www.the-canvas-art-shop.co.uk/
« Svar #8 skrivet: 21 jul-11 kl 12:43 »
Jag har använt det receptet innan den läggs till fräsa och det var fantastiskt.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #9 skrivet: 21 jul-11 kl 13:57 »
Smultronglass blir vansinnigt gott annars! Smultron, grädde, ägg och socker bara. Underbart!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #10 skrivet: 27 jul-11 kl 07:32 »
Jaggjorde smultronlikör ett år, det blev riktigt gott!!
1/2 kg smultron
50 cl brännvin special
1-2 dl florsocker.

lägg bären i en burk med tätt lock. Slå över spriten sätt på locket o låt ståmörkt i rumstemperatur ca 10 dagar. sila och blanda i socker efter smak. Ställ flaskan på svalt ställe ca 3-4 månader. Drick!!

Hönapönan

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 08 maj-12 kl 18:52 »
En gammal tråd men som snart kommer till pass! ;D

Jag skulle inte koka något av smultron!!
Men kallrörd/rårörd sylt till våfflor/pannkaka/naturellyoghurt
Eller lägga de ovanpå en mumsig gräddtårta
Kanske torka dem?...
Äta med glass.
Men inte värma ;)

/C
En glad familj på landet som just blivit med kanin och
...drömmer om höns i trädgården!

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser