Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rävbesök - vad gör jag med kycklingarna som är kvar?  (läst 1876 gånger)

KP

För första gången sedan vi skaffade höns för fyra år sedan, så har räven varit på besök och tagit mamma höna och två av hennes kycklingar. Kvar är fyra oskadda kycklingar + en skadad som vi tagit in i köket för extra omvårdnad. Kommer kycklingarna att klara sig utan mamma med de andra hönsen? De är på dagen fyra veckor gamla.

Lycka

• Ångermanland
SV: Rävbesök - vad gör jag med kycklingarna som är kvar?
« Svar #1 skrivet: 15 jul-11 kl 19:11 »
Visst kommer de att klara sig .
De kanske behöver värmelampa på natten ,
beror på  hur varmt/kallt ni har.
man kan aldrig lämna sina höns utan tillsyn för vips är räv/ duvhöken där >:D
Mina är ute då jag är hemma, annars får de gå i sina hönsgårdar
Hedemorahöns

KP

« Svar #2 skrivet: 15 jul-11 kl 19:21 »
Jag hoppas att det går bra utan värmelampa, för den använder vi till den skadade kycklingen. Det är ganska varmt i hönshuset. Våra höns är också bara ute när vi är hemma, men det hjälpte inte den här gången.

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 16 jul-11 kl 00:03 »
Visst kommer de små att klara sig! Hos oss adopterade de andra hönsen
några kycklingar trots att mammorna finns kvar i flocken. De hjälps åt att
värma och ta hand om de små.
Våra går också fritt ute när vi är hemma men trots det har duvhöken slagit
ner 4 ggr (men inte fått något med sig) de senaste veckorna.
Och en av gångerna slog den ner 2 meter från sambon!!! :o
Lycka till!
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

KP

« Svar #4 skrivet: 16 jul-11 kl 06:40 »
Den skadade kycklingen dog tyvärr under natten. Vi slog på elementet inne i hönshuset eftersom det verkade bli en sval natt, så jag hoppas att de andra kycklingarna sluppit frysa. De låg tätt, tätt intill varandra i hörnet där de brukade sova med hönan. Räven har synts till i närheten. Nu måste vi hålla alla instängda de närmsta veckorna. Det känns väldigt trist, särskilt som vi inte hunnit med att gräva ny hönsgård som vi hade tänkt. Den de har nu ger ingen stimulans alls. Och jag vill ju ha glada höns!

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 16 jul-11 kl 07:45 »
Vi håller tummarna attdet går bra.
Hedemorahöns

KP

« Svar #6 skrivet: 16 jul-11 kl 09:26 »
Tack!

LasseDalom

• -
« Svar #7 skrivet: 16 jul-11 kl 09:47 »
Citat från: KP
Nu måste vi hålla alla instängda de närmsta veckorna. Det känns väldigt trist, särskilt som vi inte hunnit med att gräva ny hönsgård som vi hade tänkt. Den de har nu ger ingen stimulans alls. Och jag vill ju ha glada höns!

En enkel liten hönsgård som de kan gå ut i på dagarna fixar du på nolltid. Ta kompostgaller och sätt ihop med buntband, och förstärk med hönsnät och förankra i marken, täck med nät mot fåglar. Låt kycklingarna gå in om natten så behöver du inte ha "grävsäkert".

KP

« Svar #8 skrivet: 16 jul-11 kl 10:23 »
De får ju vara ute i hönsgården som finns tills vidare, men vi får försöka fixa en mer spännande, provisorisk lösning nästa vecka. Jag vill helst hålla kycklingar och höns tillsammans och helst med grävt nät runtom. Räven kan vara ganska oskygg eftersom några i byn har roat sig med att mata rävarna i vinter. >:(  Tidigare har vi inte sett rävspår på gården, men i år... Och är de tama, så spelar det ju ingen roll vilken tid på dygnet man har hönsen ute och om man själv finns i närheten.

Maken hittade en till kyckling utanför hönsgården för någon timme sedan. Blöt och frusen, men vid liv. Nu har vi hängt in värmelampan i hönshuset och hoppas att överlevaren snabbt återhämtar sig.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 jul-11 kl 17:13 »
Tycker det kan vara bra att ha små kycklingar inne över natten, ex i transportbur för katt eller rått- bur.
Har satt upp eltråd runt hönshus och hönsgård efter besök av mård, hittills funkar det bra!
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser