Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Se hur Gammal höna?  (läst 9608 gånger)

seccan

• Södermanland
Se hur Gammal höna?
« skrivet: 17 jul-11 kl 06:10 »
Hej, finns det någon som kan svara på om det går att se på en höna om den är gammal eller ung? Köpte tre st Lohman som enl säljaren var runt året. Det är bara en som värper, ibland. Har haft sådana förr och då var det inga problem med sådant. Dom får värpfoder ,tuppen gör det han ska för att hålla damerna nöjda, och dom strövar fritt.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Se hur Gammal höna?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 06:54 »
när vita lohmans blir gammal får de en rejäl hängig kam som hänger ner över motsatt sidan av huvudet. Även unga kan få stora kam men det brukar går att se skillnaden. ( tänk bröst på kvinnor)

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 09:26 »
Vita lohmanns har alltid hängande kammar från att de blivit könsmogna och kommit igång med värpningen ordentligt. Jag skulle inte vilja kalla en 1,5 år gammal höna för gammal iaf, varenda vit lohmann man har hämtat vid den åldern har haft hängande jättekammar plus en stor del av deras avkommor ihop med annan slags tupp, som sagt från och med att de kommit in i könsmognad och kammen börjar växa.

Däremot så har vit BOVAN inte lika stora kammar och där är det inte alla som får hängande kam och de som har de har långt ifrån lika stor kam som lohmann LSL (vit lohmann).

En gammal höna som inte värper längre har tvärtom inte en stor kam alls. Den krymper ihop. Näbben och benfärgen kan också avslöja om de inte värpt på länge med att de har en fin gul färg. Höns som värper mycket och har värpt under en tid bleknar benen på. En höna som inte värper så är kloaken liten och torr på, blygdbenen är hårda och sitter tätt ihop.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 09:34 »
Här är lite bildexempel på kam o kloak.
Här är en Vit Bovan som är i full gång med att värpa. Hennes kam är blodröd *rödare i verkligheten än på fotot* (hur är färgen på dina hönors kammar?) och stor.

Här är kloaken hos en höna som är i full gång med värpandet. Blygdbenen är mer elastiska, sitter längre ifrån varandra och kloaken är svullen.

Här är en höna som har paus i värpandet. Kammen är liten och kloaken skrumpen.

2 unghönor (vita lohmannavkommor) på ca 17 veckor som idag 1 år senare båda har hängkammar och jag vill inte kalla de för gamla. ;D

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 17 jul-11 kl 09:37 »
Kom och tänka på en till grej. :) Gamla hönor får gamla ögon. Nästan alla mina hönor som är ca 7 år gamla och uppåt (gäller vaktlar också men de blir ju inte lika gamla som vanliga hönor ::) ) får som tjockare lite gråaktiga ögonlock så de får som ett litet trött och gammalt utseende. Ska se om jag kan hitta bilder, annars får jag fota nya. De har också grövre fötter och en del har fått rejäla sporrar (dock så vet jag att en del hönor kan få sporrar under sina tidigare år med)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #5 skrivet: 17 jul-11 kl 10:14 »
hej igen.....

jag håller inte riktigt med när det gäller löhmans kammar....

mina ungdjur som värpar har mindre kammar än mina 3årig damar som värpar..... Jag ser en tydligt skillnad på storleken mellan deras kammar.

Det sagt håller jag men om allt annat  :-)

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 17 jul-11 kl 11:28 »
Men en 3 årig höna i mitt tycke är ingen gammal höna. ;D Så det är nog där vi krockar. ;D Unghönor som precis börjat värpa har ju alltid mindre kammar, de växer ju en tid till efter att de har börjat värpa innan de uppnått sin "fulla" storlek.

När jag pratar gamla hönor talar jag om hönor som är runt 10 år gamla, minst 7-8 år gamla iaf. Och hönor som slutat till näst intill slutat lägga ägg helt. ;D . För övrigt så är det ju ganska vanligt att hönor gör ett uppehåll med äggläggandet efter flytt och det kan vara i några veckor minst. Så detta kan ju vara en anledning till äggstrejk med. =)
« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 11:33 av Linkoso »

Dela detta:

* Inloggade just nu

442 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser