Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sussexhöna smutsig i baken  (läst 5415 gånger)

Lyckliga Höns

• www.lyckligahons.n.nu
    • Skåne
    • Lyckliga Höns
Sussexhöna smutsig i baken
« skrivet: 17 jul-11 kl 12:37 »
Vår sussexhöna är som sussexhönor i övrigt väldigt "dunig" i baken. Detta gör att det fastnar bajs i det dunet under kloaken hela tiden.
Det är ganska mycket smuts nu ser det ut som, så jag funderar på om jag ska försöka bada av baken och kanske klippa bort lite av dunet precis under kloaken så att det inte fastnar så mycket träck.
Eller är det överdrivet att göra det? Hon kanske inte tar skada av det? Jag är rädd att hon ska få äggledarinflammation av bakterierna som måste finnas i det torkade bajset... Och kanske flugor lägger ägg i bajset där bak?!
Hon går fritt och har tillgång till många sandbad... men det har liksom inte gått bort. Hon är helt frisk och pigg för övrigt.

Tips och råd?!
Skånska Blommehöns, Derco/derco, Sussex, RIR, Isbar, Dvärg Kochin, Chabo, Dvärg Silkes, Maran
Har hönsuppfödning i mycket  liten skala med fokus på djurens välmående.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Sussexhöna smutsig i baken
« Svar #1 skrivet: 17 jul-11 kl 16:00 »
Nä de händer på mina höns tar jag bort fjädrarna runt om kloaken så det växer ut nya sen som förhoppningsvis inte blir smutsiga.
Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 17 jul-11 kl 16:10 »
Nä de händer på mina höns tar jag bort fjädrarna runt om kloaken så det växer ut nya sen som förhoppningsvis inte blir smutsiga.
Mvh oskar
Gör inte det ont på dem att rycka loss fjädrarna?
Har själv duniga Orpingtons som är bajsiga i baken och provat att plocka lite. Men det känns liksom aj, aj!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 17 jul-11 kl 16:26 »
Gör inte det ont på dem att rycka loss fjädrarna?
Har själv duniga Orpingtons som är bajsiga i baken och provat att plocka lite. Men det känns liksom aj, aj!

Jo det gör det säkert, men ta några fjädrar någon gång i timmen, så tror jag inte hon känner av det så mycket

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

rackarns

• Närke
« Svar #4 skrivet: 18 jul-11 kl 11:04 »
jag klipper bort det skitiga

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 12:11 »
jag klipper bort det skitiga
Blir det en massa stubb kvar då?
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 19 jul-11 kl 11:17 »
Kanske skulle klippa lite på min maran, det stör mig att hon är så skitig.

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 jul-11 kl 11:51 »
Bör inte bli stubb kvar. Om man tittar så ser man dun längs hela fjädern. Kan ju vara så att hönan varit lös i magen eller har riklig fjäderväxt som gett smutsiga fjädrar. Det brukar göra att smutsen byggs på efterhand. Brukar själv klippa bort den skitiga delen av fjädrarna. Skulle inte rycka bort fjädrana. Trimma ner fjädrana lite och se om de blir skitiga. Börja med topparna och kortare om de fortfarande blir skitiga.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #8 skrivet: 19 jul-11 kl 12:04 »
Bör inte bli stubb kvar...
Varför inte?

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 19 jul-11 kl 12:10 »
Fjädrarna där bak är inte som övriga fjädrar. De är mer duniga och mjukare. Om du klipper hela vägen ner till skinnet så får du stubb men det borde du inte få om du klipper ner topparna.

rackarns

• Närke
« Svar #10 skrivet: 20 jul-11 kl 10:13 »
det blir ju stubb kvar, men med dun på, så det syns inte att man klippt bort, även om man klipper ganska mycket så ser det fortfarande dunigt och fylligt ut i baken :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 20 jul-11 kl 11:39 »
Fjädrarna där bak är inte som övriga fjädrar. De är mer duniga och mjukare. Om du klipper hela vägen ner till skinnet så får du stubb men det borde du inte få om du klipper ner topparna.
Jaha du menar så.

åsbo

« Svar #12 skrivet: 20 jul-11 kl 23:32 »
Jag har en höna som är väldigt tjock om rumpan och hon blir alltid lortig under kloaken. Jag tar in henne då och då och tvättar bort bajset  ;).

åsbo

« Svar #13 skrivet: 20 jul-11 kl 23:53 »
 :) Måste tillägga att, vid kylig väderlek, jag även fönar rumpan efter tvätt så att hon inte ska behöva frysa om ändan. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser