Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur "uppfostrar" ni era unghöns??  (läst 3024 gånger)

Ms_Agda

• Småland
Hur "uppfostrar" ni era unghöns??
« skrivet: 19 jul-11 kl 22:08 »
Kanske en idiotisk fråga, men ändå. Lägger ni er i ev. rangordningsproblem etc. i hönsgården eller får hönsen reda ut det själva?

Har bara haft mina i en månad, de är ca. 10 veckor gamla. Endast hönor. De är mycket trevliga och ganska tama alla fyra (2 blomme och 2 sussex), äter ur handen, hoppar gärna upp och sätter sig på axeln osv. De har alltid (hitintills) varit mycket snälla mot varandra. Är mycket noggrann med att de har sysselsättning, mat o s v. De har stor gård.

Härom dagen hörde jag en del målbrott-skri från gården och undrade vad det var, gick fram och tittade. En av Sussex-hönsen gjorde utfall mot en av Blomme-hönsen, sprang rakt på och nöp till. Jag gick in och gav dem mat. Samma sak då, sussexen skrek, sprang fram och nöp till, så blomme struntade i att gå fram till matskålen. Tredje gången tog jag sussexen precis i utfallet och sa till henne "på skarpen". "FYYYYY, så får man inte göra". Släppte henne först då hon var tyst och still (gjorde henne SJÄLVKLART inte illa på ngt sätt - är jätteglad för mina höns).

Efter detta har hon inte varit elak mot Blommehönan. Fungerar alltså "hundvalps-uppfostran" även på höns? Eller är det bara jag som är knäpp? Vad tror ni? Hur gör ni själva med ev. bråkstakar? Jag vill INTE ha mobbing i min hönsgård.
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

taccotad

• Skåne
SV: Hur "uppfostrar" ni era unghöns??
« Svar #1 skrivet: 19 jul-11 kl 22:19 »
Jag har aldrig lagt mig i ev tjuvnyp. Men har inte direkt haft några bråkstakar heller. Här brukar oftast brukar tuppen hålla efter störiga unghöns.
Nu däremot när vi bara har två tuppar som är ca 3 månader så är det lite oroligt, ingen som bestämmer. Så gammelhönan har tagit på sig den rollen och hon är tyvärr inte så duktig. Men det är ju inga slagsmål som jag sett iaf.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 jul-11 kl 22:42 »
Om du inte vill ha rangordningstjafs i hönsgården, så tror jag nog att du in kan ha några hönor i den :-\.

Hönorna brukar reda ut sina meningskiljaktigheter själva och även om du får för dig att gripa in när du är där, så kan du väl inte vara med i hönshuset hela tiden..... då reder de ut det när du e borta.

Skulle det mot all förmodan finnas en höna i hönsgården som hackar andra blodiga..... ja, då får man ta bort den hönan. Det har fortfarande inte hänt här på mina 8 hönsår.

Om du får mycket tjafsande i hönsflocken, då tycker jag du ska försöka skaffa en tupp som håller ordning. Men om jag förstått det hela rätt så är dina hönor inte könsmogna ännu och då spelar det ingen större roll.

Lycka till.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 19 jul-11 kl 23:39 »
Det är ju så att när de väl gjort upp om rangordningen så brukar det vara lugnt. Jag tycker inte alls man behöver lägga sig i om det inte går till överdrift så nån stackare blir hackkyckling.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Ms_Agda

• Småland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-11 kl 23:11 »
Tack för svar! :)

Tyckte jag ville hjälpa till då de är så små, men nu är det inget bråk sen sist. Var väl bara ngt tillfälligt. Annars får jag skaffa tupp som ni säger. Bra.
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 22 jul-11 kl 13:21 »
Tror inte man ska lägga sig i det. Det enda jag säger till om är när en tupp någon gång är dum mot en höna, det känns inte "normalt", de ska ju beskydda och visa mat etc.
Det eviga bråket när de går och lägger sig har jag svårt att stå ut med, bäst att gå därifrån då...

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #6 skrivet: 22 jul-11 kl 13:38 »

Har aldrig lagt mig i, eller försökt att "uppfostra" hönorna, tjuvnyp förekommer visst, men man får ju se upp så det inte blir illa/långvarigt för då är det att sära som gäller tycker jag.

Många frågar mig, vid de tillfällen då jag har flocken/delar av flocken blandad, om inte tupparna slåss fasligt mycket - men faktum är (anser jag) att det är hönorna som slåss bra mkt mer/är elakare än tupparna. Som ilskna kärringar, ungefär. ;-)

Hur som haver, jag lägger mig inte i, om det inte går så pass långt att jag måste flytta ut ett djur (då gör jag ju det). Men uppfostra - njae, det gör jag inte. Däremot umgås jag med mina hönor, och har handtama hönor och tuppar, som sitter på axlarna, armarna, "går fot" (ja nästan som en hund), etc etc, men det där är en helt annan femma. :)
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 22 jul-11 kl 13:50 »
Många frågar mig, vid de tillfällen då jag har flocken/delar av flocken blandad, om inte tupparna slåss fasligt mycket - men faktum är (anser jag) att det är hönorna som slåss bra mkt mer/är elakare än tupparna. Som ilskna kärringar, ungefär. ;-)

Hur många tuppar har du, och hur stor är flocken?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser