Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Könsbestämma kycklingar  (läst 1727 gånger)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
Könsbestämma kycklingar
« skrivet: 20 jul-11 kl 12:11 »
Någon som har tips på vad man ska kolla efter för att kunna könsbestämma
kycklingar?
Är det bara om de har kam eller inte?
Kan man se det vid 8 v redan?
Många frågor är det ??? när man har kycklingar för första gången  :)
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
SV: Könsbestämma kycklingar
« Svar #1 skrivet: 20 jul-11 kl 12:24 »
Det beror ju lite på vilken ras du har. På en del raser är det lätt, andra raser är skvatt omöjliga att könsbestämma innan de gal/värper.

Kam och slör brukar ju bli röda tidigt på tuppar och ser liksom "köttigare" ut. Men periodvis kan även hönkycklingar ha mer eller mindre röda kammar. På tuppkycklingar kam man kolla efter nya fjädrar som kommer på rygg och övergumpen, de är spetsiga och blanka. Men där är det också skillnader när dessa fjädrar egentligen kommer.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 20 jul-11 kl 18:52 »
Benen är som regel grövre på tupparna.

Annars har olika raser och färger lite olika knep. På vissa raser är det lätt att se skillnad redan vid 4-5 veckors ålder (Leghorn Isbar mf) på andra kan man tabba sig på djur som är 6 månader  ::) (Silke)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-11 kl 12:06 »
Rasen är Åsbo. Tycker att endel har stora och röda kammar fast ingen slör medans andra
syns det knappt att de har någon kam.
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

232 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser