Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kaniner i ösregn?  (läst 2129 gånger)

sisel

• Småland
kaniner i ösregn?
« skrivet: 20 jul-11 kl 20:34 »
Här väntas inom de närmaste dygnen ca 100 mm regn och jag blir fundersam på hur mina kaniner i utehagarna ska klara det. Jag har täckt stora delar av hagarna med plåt och de har tunnlar att sova i, samt flera hyllor och pallar att sitta på, så det blir inga problem för dem att hålla sig torra. Däremot kommer ju luftfuktigheten att bli otroligt hög och ev. finns det risk för att marken blir tillfälligt vattensjuk om det blir mycket på en gång.
Finns det risk att de drar på sig lunginflammation eller något annat elände...?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: kaniner i ösregn?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-11 kl 21:24 »
När det spöregnade en vecka i rad hos mig tog jag faktiskt in mina i lagårn, så dom fick torka upp ett dygn. Alla kaniner jag har haft, har haft en tendens att inte bry sig om att marken är blöt, eftersom dom vill äta gräset i buren. Men efter flera dagar i rad så var alla blöta och behövde hjälp, trots heltäckande tak.
//Lina

sisel

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-11 kl 18:52 »
Tack för svar, skiesabove.
Än så länge lyser (sic! :P) regnmängderna mest med sin frånvaro, men jag har ordnat en evakueringsplan.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 21 jul-11 kl 20:48 »
Ett tips när du ändå förbereder för "katastrofsituationer", är att skaffa hopfällbara plastbackar att ha som transportlådor. Om du köper tre stycken stora (de små har blivit så dyra men är annars bra eftersom man kan ha ölkartong som lock) och tar isär en av dom, så får du mellanväggar + tak och totalt 4 platser för dvärg- och småraser :). Dom tar ju ingen plats ihopvikta och går riktigt fort att veckla upp. Ett spännband runt och du är good to go :).
//Lina

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #4 skrivet: 22 jul-11 kl 06:36 »
Mina har då klarat sig bra ute hela tiden. Har aldrig behövt ta in de som är på sommar bete :)..

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 22 jul-11 kl 09:01 »
Tror de klarar av regnet rätt bra, iallafall så länge de finns någonstans där de är torrt. På mitt förra jobb så bodde alla kaniner i stallet men hade utgång till en utegård. När det regnade som mest så var i stortsett alla kaniner ute.. så jag tror inte att de är så känsliga. Men de är ju alltid bra att ha en backup plan ifall det kommer jätte mkt regn.
Min kanin bor ute året om, hans bur står dock inte direkt på marken.
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser